کتابخوانی به مطالبه ای عمومی تبدیل شود
کتابخوانی به مطالبه ای عمومی تبدیل شود
استاندار گیلان اهدای کتاب از سوی دستگاه های اجرایی به کتابخانه ها را در هفته کتاب و کتابخوانی برای اعتلای این فرهنگ اثرگذار دانست و گفت: با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی و نیز شرایط جامعه متاثر از شیوع کرونا، توسعه بسترهای استفاده از کتاب الکترونیکی یک ضرورت است.

گیرا آنلاین – به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان عصر امروز(سه شنبه۲۰آبان) به ریاست ارسلان زارع، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار؛ محمود قاسم‌نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان؛ کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ امیرحسین کبیری، مدیرکل روابط عمومی و تشریفات استانداری گیلان؛ ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان؛ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ علی فتح الهی، فرماندار شهرستان رشت؛ محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان؛ شراره کاووسی، سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ محمداکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛ یاور پیرعلائی، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان؛ مسعود کاظمی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان؛ محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان و عضو شورای اسلامی شهر رشت، مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ نمایندگان شهرداری و دیگردستگاه ها؛ اصحاب رسانه و کارشناسانی از اداره کل کتابخانه های عمومی استان و چندتن از برگزیدگان استانی و حامیان مجموعه کتابخانه های عمومی در سالن اجتماعات غدیر استانداری گیلان برگزار شد.
استاندار گیلان در این جلسه که در پاستانه فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد با تبریک پیشاپیش هفته کتاب اظهار کرد: هر جا که کتاب و کتاب‌خوان باشد، به یقین انواع آسیب ها و بزه های اجتماعی جای خودشان را به زیبایی ها، مهربانی ها، اخلاق و در یک کلام انسانیت می دهد.
ارسلان زارع به جایگاه کتاب در آموزه های دینی مسلمانان و سیره پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و گفت: این کلام امیرالمومنین که “وقتی کسی در کتاب آرامش یابد، هرگز آرامش روحی اش را از دست نمی دهد”، نشانگر آنست که انس با کتاب آرامش روح را به دنبال دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه توسعه و تبیین فرهنگ مطالعه ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد، افزود: مطالعه و ارتباط مستمر با کتاب، ضمن ایجاد رشد فرهنگی موجب پیشرفت و ارتقاء سطح علم و فناوری می شود.
وی با بیان اینکه کتابخوانی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: به منظور بهره مندی اقشار مختلف جامعه توجه به حاشیه شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است تا زمینه اشاعه فرهنگ، ادب، علم و دانش را فراهم کند.
⭕ضرورت توسعه بسترهای استفاده از کتاب الکترونیکی
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوری های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همچنان جایگاه، اهمیت و نقش خود را داراست.
وی بر ضرورت توسعه بسترهای استفاده از کتاب الکترونیکی با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی و نیز شرایط ناشی از شیوع کرونا تأکید و تصریح کرد: بهره برداری از کتابخانه الکترونیکی ۶۰+ ویژه سالمندان، اقدامی پسندیده است که برای بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه نیازمند بسط و گسترش به تمامی شهرستان‌ها و حمایت و همکاری دستگاه های متولی است.
زارع افتتاح دو باب کتابخانه مادر و کودک در شهرستان های شفت و صومعه سرا را از برنامه های اثرگذار عنوان و خاطرنشان کرد: انتظار می رود دستگاه های اجرایی مرتبط و فرمانداران طی هفته کتاب و کتابخوانی و بزرگداشت مقام کتاب و کتابدار، در اجرای برنامه ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ابزارهای مختلف، همکاری لازم را داشته باشند.
⭕اهدای کتاب توسط دستگاه های اجرایی به کتابخانه ها در اعتلای این فرهنگ اثرگذار است
وی اهدای کتاب از سوی دستگاه های اجرایی به کتابخانه ها را در هفته کتاب و کتابخوانی اقدامی موثر دانست و افزود: این اقدام نمادین می تواند در اعتلای فرهنگ اهدای کتاب بسیار اثرگذار باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان به وجود محدودیت در منابع و اعتبارات اشاره و بر ضرورت اهتمام برای اتمام پروژه های با پیشرفت بالا تا پایان امسال یا بهار سال آینده تأکید کرد و گفت: انتظارم از مدیران دستگاه های متولی، تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت است و باید در مسیر اتمام این مرکز فرهنگی اهتمامی ویژه داشته باشند.
⭕کرمی: هفته کتاب فرصت مناسبی برای حل مشکلات کتاب و کتابخوانی است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این نشست با تبریک فرارسیدن هفته کتاب به عموم دوستداران کتاب و کتابخوانی خصوصا کتابداران پرتلاش کتابخانه های عمومی سراسر استان این هفته را فرصت بزرگی برای حل مشکلات حوزه کتاب و کتابخانه ها عنوان کرد.
پریسا کرمی در ادامه ضمن ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبات جلسات پیشین این انجمن به پیگیری های این مجموعه در حوزه تکمیل کتابخانه مرکزی رشت و رایزنی با دستگاه های مختلف برای حل مشکلات باقی مانده برای اتمام این پروژه مهم فرهنگی اشاره کرد.
کرمی همچنین توجه به وضعیت کتابخانه سیار، ضرورت پرداخت مستمر سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از سوی شهرداری ها، تکمیل کتابخانه های عمومی در دست احداث را از مهمترین خواسته های خود از اعضای انجمن عنوان کرد.
ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در جلسه انجمن استان در گزارشی به روند تکمیل کتابخانه مرکزی رشت اشاره و اختصاص اعتبارات پیش بینی شده برای اتمام این پروژه را ضروری دانست.
⭕تقدیر استاندار گیلان از ۳برگزیده استانی در حوزه کتاب و کتابخوانی
گفتنی است در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر از سوی استاندار گیلان از سه نفر از فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی و حامیان کتاب در استان تجلیل شد.
در این مراسم ویژه حمیده لامعی رشتی، نماینده انجمن حامی به پاس تلاش های فراوان در حوزه همکاری با مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان به منظور ارسال کوله های کتاب به مناطق ییلاقی استان لوح تقدیر با امضای استاندار را دریافت کرد.
همچنین معصومه شمشادی، عضو فعال کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) رشت و از فعالین فرهنگی استان و علیرضا علیزاده، عضو کودک کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت با اهدای لوح یادبود از سوی استاندار گیلان تقدیر شدند.