در سال ۱۳۹۴ بود که شهر رشت از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد .

شهر رشت در بین ۱۸۰ شهر خلاق جهان و ۲۶ شهر خلاق خوراک شناسی به عنوان تنها شهر ایران در حوزه خوراک شناسی و تنها شهر خوراک شناسی حلال دنیا معرفی شده است.

اگر فقط یکبار به شمال ایران سفر کرده‌اید می‌دانید در کنار طبیعت بکر و زیبای این مناطق، هرگز نمی‌توان از تنوع و طعم خاص غذا‌های لذیذ و منحصر‌به‌فرد آن چشم پوشی کرد.

غذا می تواند موجب ایجاد حس دوستی و تقویت ارتباط بین فرهنگی و نسل ها و عامل کلیدی برای توسعه شهری و روستایی و رفاه اقتصادی باشد.

غذاها در گیلان زنده هستند و رنگ زندگی دارند چون علاوه بر این ‌که در محیط آب و هوایی خوب و مساعد تولید شده‌اند و ‌زمین‌های کشاورزی پربار و شاداب هستند، زن و مرد در کنار هم روی زمین‌ها کار می‌کنند و در کنار هم بودنشان محصول را زنده‌تر و پر بارتر می‌کند.

وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده های غذایی محلی فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از جمله علل معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی شد.

تنوع غذایی در گیلان آنقدر زیاد است که می توان گفت بیش از ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخته می شود که از این منظر در ایران رتبه نخست را دارد . به عنوان مثال تنها برای فصل زمستان حدود ۶۰ غذای محلی وجود دارد. گوناگونی خورشت ها در گیلان حاصل قرن ها تجربه مردم با ذوق از مواهبی است که خداوند به خطه سرسبز و معتدل گیلان اعطا فرموده است. دریای خزر که ماهی هایی چون ماهی سفید و ماهی کفال را در آب های خود پرورش می دهد غذاهای دریایی اکثر گیلانیان را تشکیل میدهد و گیلانیان از انواع ماهی ها به صورت مختلف تغذیه می کنند.وجود انواع ماهی ها به خصوص ماهی سفید سهم عمده ای در سفره های گیلان را دارد .

رشت تنها شهر کشور است که در زمینه خوراک شناسی و اصفهان نیز در زمینه صنایع دستی موفق به ثبت خود شده اند.

شهر خلاق رشت در بحث خوراک شناسی یکی از ۱۸ شهر دنیا از ۱۱ کشور دنیا است و این بیانگر اینست که ما در عرصه جهانی فعال هستیم.

شعار اصلی شهر رشت برندسازی برای شهر برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار است. در همین راستا بحث جشنواره‌ها در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی مطرح شد.

به نظر می رسد ارائه غذاهای تازه و محلی نه تنها می تواند انگیزه ای برای سفر مجدد گردشگران باشد بلکه انگیزه ای برای آشتی جوانان با فرهنگ غذایی کشورشان می شود از این رو نه تنها در گیلان بلکه باید در تمام استانهای کشور این جاذبه و میراث فرهنگی را حفظ کرده و به دنیا عرضه کرد.

شهرهای خلاق خوراک شناسی هر چهار سال یک بار از سوی سازمان جهانی یونسکو ارزیابی می شوند . در ارزیابی ِاول، موقعیت فعلی هر شهر خلاق، نسبت به چهار سال قبل ، سنجیده می شود و اگر شهری نتواند در این بازه زمانی، پیشرفت موثری در زمینه اجرای راهبردهای یونسکو داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد.

امید است که از این فرصت جهانی استفاده کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی شهر خلاق خوراکی ها را بعنوان یک برند برای شهر رشت  حفظ کنیم.

پایگاه خبری گیرا آنلاین به عنوان کامل ترین و جامع ترین سایت های خبری سعی در پوشش کامل اخبار گیلان و جامعه را برای مخاطبان خود  دارد.

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و اینترنت ، اطلاع رسانی و خبررسانی به یکی از ارکان اصلی و اساسی در جامعه تبدیل شده است.

نیاز جامعه به دریافت جدیدترین اخبار روز از اینترنت بهانه ای شد تا با راه اندازی سایت خبری گیرا آنلاین سهمی کوچک در خدمت به آگاهی جامعه داشته باشیم.

تلاش برای به روز بودن اخبار و تولید محتوای مفید و اطلاع رسانی سریع و همچنین آرشیو اخبار به گروه های مختلف اخبار اجتماعی- سیاسی- اقتصادی- فرهنگی و .. برای دسترسی راحت تر مخاطبان به موضوع مورد نظر خود، از مهم ترین اهداف ما در گیرا آنلاین می باشد.

عصر حاضر دنیای خبر و اطلاعات بوده و آگاهی از اخبار و رویدادها برای آحاد جامعه در  اولویت قرار دارد.سایت های خبری به دلیل اهمیت عمل اطلاع رسانی خود و علاقه مخاطبان به دانستن اخبار روز دنیا بسیار حائز اهمیت بوده و از جمله پربازدید ترین سایت ها به شمار می آیند.

قطعا موفقیت و عملکرد هر سایت خبری وابسته به تعداد بازدیدکنندگان آن می باشد .

گیرا آنلاین در تلاش است تا مخاطبانش با صرف کمترین زمان ممکن به اخبار مورد نظر خود دست یابند و اطلاعات مربوط به موضوع خود را مطالعه نمایند.

چکیده ای از آنچه در صفحه ی سایت خبری گیرا آنلاین مشاهده خواهید کرد :

عناوین گیرا که برای راحتی مخاطبان به صورت تیتروار قابل مشاهده خواهد بود .

اخبار ویژه در گیرا که به دلیل اهمیت بعضی از خبرها برای مخاطبان به صورت ویژه گنجانده شده است.

گیشه روزنامه ها که صفحه ی اول روزنامه های روز را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

آخرین اخبار گیرا که به صورت لحظه ای در حال به روز شدن می باشد و از جدیدترین خبرها می گوید.

و در انتها  گالری عکس ها و فیلم های گیرا را می توانید مشاهده کنید .

گیرا آنلاین در صفحه ی سایت خود به دلیل نظم و دسترسی آسان تر مخاطبان ، اخبار خود را به صورت دسته بندی های مختلف نیز قرار داده است که حوزه های اصلی در گیرا آنلاین شامل اخبار اجتماعی و اقتصادی می باشد.

اخبار اجتماعی آن از حوادث و اتفاقات روزانه در جامعه می گوید و اخبار اقتصادی که شامل نوسانات قیمت در بازار و بخش بودجه ای و اقتصادی خانوارها را شامل می شود.

در کنار اینها اخبار سیاسی و فرهنگی ،  ورزشی و اخبار استان ها نیز به صورت تفکیک شده برای دسترسی هر چه راحت تر و سریع تر مخاطبان خود می باشد تا با کلیک بر روی هر کدام از آنها زودتر به موضوع و خبر مورد نظر خود دست یابند.

گیرا آنلاین سعی بر  این دارد که  فارغ از هرگونه غرض ورزی و جهت گیری حزبی به ارائه ی اخبار بومی شهرستان رشت استان گیلان ، ایران و جهان و همچنین تحلیل و نقدهای اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و … بپردازد.

بر آن شدیم تا در این مسیر با یاری خدا بتوانیم در حد توان مطالبی مفید ارائه دهیم.