لزوم نهادینه کردن سنت حسنه کتابخانه سازی، وقف کتاب و تجهیزات کتابخانه ای در گیلان
لزوم نهادینه کردن سنت حسنه کتابخانه سازی، وقف کتاب و تجهیزات کتابخانه ای در گیلان
در سال های اخیر مجموعه کتابخانه های عمومی بصورت هوشمندانه در عرصه های اجتماعی حضوری پررنگ برای جذب افراد مختلف به سمت و سوی کتاب و کتابخوانی داشته است.

گیرا آنلاین– مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یکی از مهمترین نیازهای این مجموعه برای توسعه کتابخانه ها و نیز رفع مشکلات در حوزه تامین تجهیزات و کتاب را حضور خیرین و حامیان کتاب و کتابخوانی در این عرصه عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با حجت الاسلام و المسلمین ستار علیزاده، مدیرکل این سازمان دیدار و در خصوص همکاری های بیشتر دو مجموعه در توسعه و ترویج امر کتابخوانی بحث و تبادل نظر کرد.
کرمی: ثمره حضور خیرین کتابخانه ساز در این عرصه بهره مندی مردم از نعمت کتابخوانی و افزایش آگاهی ها بوده است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این دیدار که با همراهی مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی، مسئولین این اداره کل و نیز رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار صورت پذیرفت با اشاره به وجود ۱۰۰باب کتابخانه عمومی، مشارکتی و مستقل در سراسر استان، یکی از مهمترین نیازهای این مجموعه برای توسعه کتابخانه ها و نیز رفع مشکلات در حوزه تامین تجهیزات و کتاب را حضور خیرین و حامیان کتاب و کتابخوانی در این عرصه عنوان کرد.
پریسا کرمی با بیان اینکه تا کنون ۸باب کتابخانه عمومی خیرساز توسط نیک اندیشان گیلانی در استان گیلان احداث و یا به مجموعه کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است خاطرنشان کرد: ثمره این اقدام نیک اندیشانه خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی، بهره مندی کودکان، نوجوانان و جوانان مناطق مختلف استان از نعمت کتابخوانی و رشد آگاهی و دانش آنها بوده است.
کرمی به فعالیت های متنوع کتابخانه ها در این محیط نیز اشاره کرد و افزود: امروز کتابخانه های عمومی از حالت بده و بستان کتاب خارج شده و به فعالیت های فرهنگی متنوع و جذابی برای علاقمند کردن افراد مختلف به کتاب و کتابخوانی روی آورده اند.
وی همچنین به لزوم نهادینه کردن سنت حسنه وقف کتاب و تجهیزات کتابخانه ای برای پویایی و ایجاد نشاط مضاعف در کتابخانه ها نیز اشاره کرد و از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خواست تا با ایجاد زمینه های لازم در این خصوص نسبت به معرفی ظرفیت های بسیار فراوان حوزه کتاب و کتابخوانی به خیرین و واقفین با مجموعه کتابخانه های عمومی هم افزایی مشارکت و هم افزایی کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در پایان صحبت های خود یکی از مهمترین رسالت های مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی را آسان سازی دسترسی مردم به کتاب های خوب توصیف کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف مهم میتوان از ظرفیت مساجد، تکایا و نیز حضور علما و روحانیون برای معرفی کتاب های مفید در جمع مردم استفاده کرد.
حجت الاسلام علیزاده: نهاد کتابخانه های عمومی بصورت هوشمندانه در همه عرصه های اجتماعی حضور فعال دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های کتابداران و دست اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی در استان، تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در این حوزه را چراغ راه دلسوزان فرهنگ و ادب کشور دانست و گفت: تاکیدات معظم له در خصوص لزوم گسترش امر کتابخوانی در جامعه همواره برای ما حجت بوده و یقینا ثمرات ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.
حجت الاسلام و المسلمین ستار علیزاده با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی های عمومی در جامعه، کتاب را یکی از مهمترین ابزارهای رشد آگاهی و دانش عنوان کرد که براحتی در دسترس همگان قرار دارد. وی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را امری ارزشمند توصیف کرد و با ارزیابی مثبت از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در این حوزه گفت: در سال های اخیر مجموعه کتابخانه های عمومی بصورت هوشمندانه در عرصه های اجتماعی حضوری پررنگ برای جذب افراد مختلف به سمت و سوی کتاب و کتابخوانی داشته است.
حجت الاسلام علیزاده همچنین با ابراز امیدواری نسبت به همکاری های بیشتر دو مجموعه کتابخانه های عمومی و اوقاف و امور خیریه بر لزوم برگزاری جشنواره وقف کتاب توسط مردم به کتابخانه ها، دعوت از خیرین برای معرفی ظرفیت های کتابخانه ها، همکاری در احداث کتابخانه های عمومی با محوریت آموزش علوم قرآنی در مناطق مختلف استان تاکید کرد.
گفتنی است در ادامه این نشست مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی کتابخانه های عمومی استان گیلان در خصوص لزوم حل مشکل کتابخانه عمومی رستم آباد رودبار با هم افزایی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه و شهرداری رستم آباد مطالبی بیان داشت.