روز رشت محور اصلی جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر
روز رشت محور اصلی جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت

گیرا آنلاین-یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با محوریت بررسی برنامه های روز رشت با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون و مدیران شهرداری برگزار شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت از پرسنل شهرداری رشت که در روزهای پرمخاطره شیوع کرونا در آرامستان خدمت می کنند تشکر نمود و افزود: در ایامی که همه مردم درگیر شیوع ویروس کرونا هستند بیشتر توجه ها متوجه کادر محترم درمان اعم از پرستاران و پزشکان است اما کمتر کسی در خصوص پرسنل زحمت کش شهرداری در آرامستان ها صحبت می کند. در همین راستا و در جهت قدردانی از زحمات این عزیزان، پیگیر تبدیل وضعیت پرسنلی که در آرامستان شهرداری رشت مستقیما با فوتی های کرونایی درگیر هستند و می‌بایست آنها را غسل دهند خواهم بود.

فرهام زاهد روز رشت را یکی از مهمترین ایام پیش رو در تقویم دانست و تصریح نمود: کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در ایام مهمی مذهبی مثل تاسوعا و عاشورا و یا ایام ملی مثل دهه فجر و یا دیگر ایام به جهت اهمیت موضوع و بررسی برنامه ها و ایده ها باید پیشتر در جریان برنامه ریزی ها قرار گیرد.

وی خواستار تشکیل هرچه سریعتر دبیرخانه روز رشت شد و ادامه داد: تلاش هایی برای انجام هرچه بهتر روز رشت انجام شد اما جنس برنامه ها به شکلی نیست که مردم نیز با ان درگیر باشند. بخشی از این اتفاق به دلیل شیوع ویروس کرونا است اما بخشی دیگر را باید با تغییر در نو نگاه مان تصحیح کنیم. با توجه به فاصله زمانی کوتاه تا روز ۱۲دی زمان لازم برای برگزاری برنامه های مدنظر به شکلی شایسته وجود ندارد. امیدوارم از برنامه های روتین خارج شویم و با استفاده از تجربیات دنیا با هزینه های کمتر و گستردگی بیشتر این مراسمات را برگزار نماییم. برای پیشگیری از تکرار این مشکل در سال های آینده باید هر چه سریعتر دبیرخانه روز رشت تشکیل شود تا از ماه ها قبل برای برگزاری هرچه بهتر برنامه ها در این روز برنامه ریزی نماید.

محمدحسن عاقل منش عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با تبریک روز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و همچنین تبریک این روز به پرستاران به عنوان مدافعان سلامت آرزوی سلامتی برای همگان نمود و در ادامه در خصوص روز رشت گفت: روز رشت متعلق به همه رشتی ها است و همه با عرق به این شهر به دنبال بهترین برنامه ها برای به نمایش درآوردن رسوم و ظرفیت های شهر خود هستیم. شهری که در این سال های اخیر دچار عقب ماندگی گشت و امیدوارم با اتکا به توان نیروهای توانمند و جوان های مستعد شاهد پیشرفت شهر رشت در سال های پیش رو باشیم.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی شهر رشت و همچنین درگیری مردم با شیوع ویروس کرونا بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی شهر رشت در ایام زمستان و احتمال بارندگی و هچنین رعایت پروتکل های بهداشتی بهتر است امسال برای برنامه های خود بیشتر از فضای مجازی استفاده شود. در همین راستا و با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی می توان از ظرفیت مفاخر شهر از جمله پروفسور سمیعی و … به صورت لایو استفاده نمود.

همچنین برگزاری تور رشت گردی مجازی با توجه تولید محتوایی که در گذشته صورت گرفته تنها لازم است تا با استفاده از تبلیغات ساختمانهای قدیمی و تاریخی همچون موزه رشت معرفی شود.

از دیگر برنامه هایی که میتوان در این ایام برنامه ریزی نمود فراخوان همکاری با مراکز دانشگاهی در زمینه ایده پردازی برای آینده این شهر از نگاه جوانان خلاق ان هم به صورت مجازی است. همچنین برگزاری مسابقه های هنری مانند عکاسی، هنرهای تجسمی و … با محوریت شهر رشت و یا فراخوان همکاری با مراکز دانشگاهی در زمینه ایده پردازی برای آینده این شهر از نگاه جوانان خلاق از دیگر عناوین پیشنهادی برای ایام روز رشت است.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به شرایط کشور به دلیل مقابله با همه گیری کرونا تصریح نمود: اگر مجوزات لازم از ستاد کرونا دریافت شود می توان با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری برنامه هایی را در یکی از تالارهای شهر تدوین کرد. همچنین آماده سازی چهره شهر برای این ایام و یا تشکیل نمایشگاه ادوات قدیمی شهر رشت با مشارکت شهروندان و دریافت اشیا از خود شهروندان و همچنین اکران فیلم های مرتبط با روز رشت، برگزاری نمایشگاه و ایجاد غرفه های برای معرفی کتاب، غرفه نمایش تولیدات دستی دانش آموزان ایستگاه نقاشی با مشارکت کانون برای کودکان و نوجوانان، غرفه معرفی و ارایه ابتکارات دانشگاه گیلان، غرفه ارایه خوراکی های محلی شهر رشت و … میتواند از برنامه های ایام روز رشت باشد.

محمدحسن عاقل منش با تاکید بر استفاده از تجربیات برگزاری روز رشت در سال‌های قبل افزود: یکی از برنامه ها در مراسمات روز رشت در دو سال قبل اهدای تندیس شهر رشت به پدر و مادری که فرزند آنها در روز رشت به دنیا می آمدند در خود بیمارستان بود. که از طرف صدا و سیما و علوم پزشکی نیز استقبال شد. همچنین یکی دیگر از اقدامات مقفول مانده که می توان مجدد آن را به جریان انداخت چاپ جلد سوم تاریخ بلدیه با همکاری فرهیخته عزیز شهر رشت جناب آقای محمود نیکویه است. از طرفی دو جلد قبلی نیز از آنجایی که شورای شهر متولی آن بود در تعداد محدود چاپ شد و در اختیار عموم مردم قرار نگرفت که البته در حال حاضر افرادی به جهت چاپ برای عموم استقبال نموده اند که نیاز به مجوز از شورا دارند.

محمدحسن علیپور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر رشت با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات برگزاری مراسمات گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن روز رشت گفت: با بررسی مراسمات گذشته ای مثل روز میرزا باید نقاط قوت و ضعف را شناسایی نمود تا برنامه ها برای ایام روز رشت به بهترین شکل ممکن اجرا شود.