زاهد: از ظرفیت دانشجویان توانمند در شورا استفاده می‌شود
زاهد: از ظرفیت دانشجویان توانمند در شورا استفاده می‌شود
جهت بازسازی بناهای تاریخی رشت اقدام شود/ دبیرخانه رشت‌پژوهی در رشت راه‌اندازی می‌شود

گیرا آنلاین– علوی: مشارکت شورا و دانشجوبان باعث پویایی شهر می شود/ به مالکین بناهای تاریخی ، بسته های تشویقی اهدا می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت – سه شنبه ۱۸ آذرماه، در یکصد وسی و هشتمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با حضور رئیس، اعضا و مشاورین کمیسیون‌ها با دستور:
 
– الزام سازمان آتش نشانی برای وضعیت ایمنی خانه های تاریخی شهر رشت
– هم اندیشی با فعالین دانشجویی
برگزار شد.
فرهام زاهد، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر رشت در این جلسه، ضمن تبریک فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو؛ شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند مجاهد کشور را خدمت مقام معظم رهبری، خانواده محترم شهدا و جامعه علمی کشور تبریک و تسلیت عرض کرد. وی همچنین با تاکید بر اقدام جدی جهت بازسازی بناهای تاریخی متعلق به شورا و شهرداری رشت، اظهار کرد: پس از بازسازی این بناها باید برای بازسازی سایر بناهای تاریخی شهر اقدام شود.
وی با تاکید بر اینکه بودجه تخصیص یافته برای بازسازی این ساختمان‌ها را داریم، افزود: باید دقت شود که بازسازی ساختمان ها منجر به تخریب کامل آنها نشود و در هنگام بازسازی باید دقت زیادی شود.
زاهد با اشاره به هم‌فکری دانشجویان با مسئولان مدیریت شهری، گفت: عدم ارتباط دانشجویان با مسئولان مدیریت شهری باید بررسی شود که چرا این ارتباط هنوز شکل نگرفته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با بیان اینکه باید تمامی تلاش ها انجام شود که ارتباط دانشجویان با مسئولان مدیریت شهری افزایش پیدا کند، افزود: باید راهکاری مختلفی از سوی دانشجویان به مسئولان مدیریت شهری رشت ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه باید از وجود کسانی که قبلا در تشکل‌های دانشجویی بودند و یا اینکه اکنون هم هستند استفاده شود، گفت: بی‌تردید ظرفیت‌های بالایی در بین دانشجویان وجود دارد و شورا و شهرداری نیز از هم‌فکری با دانشجویان استقبال می کند.
زاهد با بیان اینکه اولویت تمامی مسئولان باید خدمت به مردم باشد، تصریح کرد: سیاسی بازی و حزب بازی هیچ سود ومنفعتی برای مردم نداشته و ندارد و مسئولان باید عاشق خدمت به مردم باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت گفت: ما یک چارچوبی به نام نظام جمهوری اسلامی داریم که مردم با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی در آن زندگی می کنند و در حال نقش آفرینی هستند.
زاهد با اشاره به اینکه طرح اتاق ایده در شورا مطرح شد، افزود: در این طرح قرار بر این است که از ظرفیت دانشجویان توانمند در بخش های مختلف شورا استفاده شود.
وی با بیان اینکه باید به ساختار چنین نشست‌هایی توجه شود، افزود: باید ارتباط شورا و تشکل‌های دانشجویی منجر به محقق شدن اتفاقات خوبی در شهر شود و باید از ایده‌های منحصر به فرد دانشجویان در فضای زیباسازی شهری استفاده کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت تصریح کرد: به ایده‌های خلاقانه و متفکرانه دانشجویان در دبیرخانه رشت‌پژوهی شورای شهر رشت نیاز داریم.
سید امیرحسین علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه کارهای ما تحت شعاع ویروس کرونا قرار گرفته است، اظهار کرد: ایام بزرگداشت روز دانشجو را به دانشجویان توانمند این سرزمین تبریک عرض می کنیم که آینده این کشور متعلق به آن‌ها است.
وی با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی نیز همواره کمک حال حوزه خدمات شهری شهرداری بوده است، افزود: باید هر چه سریع‌تر جهت تامین و تکمیل تجهیزات حوزه خدمات شهری شهرداری رشت اقدام شود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با بیان اینکه مجموعه شهرداری برای رفع مشکل آب‌گرفتگی شهر خیلی تلاش کرد، گفت: بسیاری از این مشکلات که تبدیل به بحران می شود را می توان با انجام یک اقدام کوچک در ایام خودش برطرف کرد.
علوی با بیان اینکه بسیاری از بناهای تاریخی براثر گذر زمان از بین رفته یا تخریب شده‌اند گفت: باید از این بناهای تاریخی بازدید کرد و جهت رفع مشکلات این بناها اقدام کرد.
وی با اشاره به طرح الزام سازمان آتش نشانی برای بررسی وضعیت ایمینی تک بناهای تاریخی شهر رشت گفت: باید با کمک تمامی سازمان‌ها جهت بازسازی این بناها اقدام شود تا از این بناها به نحوی در شهر استفاده شود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با اشاره به اینکه شهرداری باید با هماهنگی دستگاه قضا به این مسئله ورود کند، خاطرنشان کرد: بی تردید بازسازی این بناها برای شهر مفید است و اثرات خوبی در آینده دارد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح عوارض بازسازی تمامی بناهای تارخی مشمول صددرصد تخفیف است، گفت: شهرداری جهت جمع آوری اطلاعات سایر بناها و بافت تاریخی شهر رشت اقدام کند و اطلاعات لازم را در اختیار شورای شهر قرار دهد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت تصریح کرد: در این طرح جهت تشویق مالکین بناهای تاریخی ، بسته های تشویقی به آنها ارائه می شود.
علوی با بیان اینکه دانشجویان نقش مهمی در جامعه دارند، افزود: شورا باید دنبال تعامل و ارتباط با دانشجویان باشد و به همین دلیل همواره ارتباط بین دانشجویان و شورا برقرار بوده اما باید این ارتباط تقویت شود.
وی با تاکید بر اینکه مشارکت شورا و دانشجوبان باعث پویایی شهر می شود گفت: باید در زمینه این ارتباط برنامه ریزی جدی صورت بگیرد و جهت تعامل بیشتر حضور دانشجویان در صحن شورا را داشته باشیم.
 
بهراد ذاکری ، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به طرح بازسازی بناهای تاریخی شهر اظهار کرد: بناهای تاریخی بالای ۷۰ سال که قرار است پروانه دریافت کنند باید قبل از صدور پروانه از شورا مجوز بگیرند.
وی با اشاره به اینکه باید در زمینه صدور پروانه‌های بناهای بالای ۷۰ سال بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد، بیان کرد: باید یکسری موارد تشویقی را برای مالکین این خانه‎های قدیمی در نظر بگیریم که مالکین این زمین‌ها بتوانند با این موارد تشویقی در مکان دیگری خانه بخرند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با اشاره به اینکه در هنگام بازسازی بناهای قدیمی باید دقت زیادی شود، گفت: بعضی مواقع ممکن است که شیوه بازسازی منجر به تخریب کامل بنای تاریخی شود.
ذاکری با اشاره به اینکه باید از نسل دانشجو حمایت شود، افزود: آینده این کشور را همین دانشجویان شکل می دهند و باید از ظرفیت این دانشجویان بیشتر استفاده شود.
وی با بیان اینکه باید به مسئله علم و دانش در کشور ما بیشتر توجه شود گفت: دانشجویان باید از مسئولان مطالبه‌گری کنند و جهت رفع مشکلات راهکار ارائه بدهند.
ذاکری با تاکید بر اینکه نبود مدیریت جامع شهری یکی از مشکلات شهر است تصریح کرد: اصلا هیچ برنامه‌ریزی جهت اجرایی شدن مدیریت جامع شهری صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر گفت: تا زمانی که مطالبه‌گری وجود نداشته باشد و تا زمانی که آگاهی‌رسانی به مردم صورت نگیرد باز هم مشکلات وجود خواهد داشت.
محمد حسن عاقل منش ، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه دریافت اطلاعات جامع از بناهای تاریخی از هدف‌های مهم این طرح است، اظهار کرد: از دو سال گذشته سرمایه گذارانی وارد شهر رشت شدند و طرح بوتیک هتل را در حال اجرایی کردن هستند.
وی با بیان اینکه پایه خوبی در رابطه با این طرح ها در کمیسیون عمران به وجود آمده افزود: تسهیلات خوبی را باید جهت انگیزه‌های لازم برای ورود به این گونه طرحها فراهم کنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با بیان اینکه باید تمامی موارد در انجام این طرح سنجیده شود گفت: باید قبل از انجام کار تمام موارد طرح در شورا بررسی شود و سپس جهت بازسازی بناهای تاریخی اقدام شود.
عاقل منش با اشاره به اینکه در مسئله مدیریت شهری می شود از ذهن های خلاق دانشجویان بهره برد افزود: شهر نیازمند به ایده های ناب دانشجویان است و به عنوان نمونه دانشجویان می‌توانند از همین الان برای ۱۰۰ سالگی شهادت میرزا کوچک خان در سال بعد برنامه ریزی کنند و ایده‌های خود را به شورا و شهرداری ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه باید از همین امسال برای برنامه بزرگ سال بعد برنامه داشته باشیم خاطرنشان کرد: تشکل های دانشجویی را باید وارد میدان کنیم و از وجود آن‌ها بهره ببریم.

محمد حسن علیپور ، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز با اشاره به اینکه دانشجویان آینده سازان تاریخ کشور هستند، اظهار کرد: باید تشکل‌های دانشجویی در جلسات کمیسیون های شورا حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه مطالبه‌گری باید در صدر کار دانشجویان باشد، تصریح کرد: دانشجویان باید در تمامی صحنه های حساس کشور در صحنه باشند و درب شورا نیز بر روی دانشجویان باز است.
شهرام مومنی ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه آتش نشانی بحث‌های ایمنی و صدور پروانه پایان کار ساختمان را انجام می‌دهد، اظهار کرد: حاضر هستیم که بناهای تاریخی را بازدید و نواقص را بررسی کنیم اما اگر این بازدید منجر به کار بازسازی نشود فایده‌ای ندارد.
وی با اشاره به اینکه باید بناهای حائز اهمیت اولویت‌بندی شود گفت: باید میراث فرهنگی هم باشد تا بازدید مشترک داشته باشیم و برنامه‌ریزی‌های لازم از بناهای تاریخی صورت بگیرد.