حضور معنوی در کنگره‌ی باشکوه اربعین؛ با آرامشی خاطره‌انگیز
حضور معنوی در کنگره‌ی باشکوه اربعین؛ با آرامشی خاطره‌انگیز
همایش پیاده‌روی اربعین حسینی، چند سالی است که با شکوه و عظمتی وصف‌ناپذیر برگزار می‌شود؛ همایشی که مایه‌ی فخر و مباهات مسلمانان و به‌ویژه شیعیان جهان شده است.

گیرا آنلاین_سال‌ها پیش از شکوفایی بهار انقلاب اسلامی، دولتمردان غربی بذر کینه و عداوت را میان دو کشور همسایه‌ مسلمان پاشیدند تا پس از کوتاه شدن دست طمعشان از منابع غنی جمهوری اسلامی ایران، به کمک یک عنصر دست‌نشانده‌، اهداف خصمانه و استثماری خود را تحقق بخشند؛ اما با توفیق الهی، نبرد نابرابری که ظالمانه و ناجوانمردانه به ما تحمیل نمودند، حماسه شد و سال‌ها پس از آن نیز در پی تحقق بیداری اسلامی، مردم و دولت‌ عراق به یاری نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاستند تا همه‌ساله در ایام اربعین حسینی با برپایی باشکوه‌ترین اجتماع مسلمانان، حماسه‌ای دیگر را رقم بزند.
برگزاری همایش پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی، آثار ارزشمند و برکات فراوانی را در ابعاد مختلف به همراه دارد؛ ایجاد یکپارچگی اجتماعي و وحدت‌آفرینی را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ویژگی و کارکرد این همایش برشمرد. هر چند شیوع گسترده‌ ویروس منحوس کرونا وقفه‌ای دوساله در برگزاری آن ایجاد نمود، اما خوشبختانه با واکسیناسیون عمومی انجام شده در کشور و همکاری آحاد مردم، بار دیگر شاهد شکل‌گیری این کنگره‌باعظمت هستیم.
افرادی که سفر معنوی عتبات عالیات را در روزهای منتهی به اربعین تجربه‌ کرده‌اند؛ به خوبی واقفند که برقراری نظم و انسجام این اجتماع بزرگ، کاری بس دشوار بوده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند است. آن چه مسلم است افزایش میزان مشارکت‌های اجتماعی نقشی اساسی در این زمینه دارد؛ در واقع باید بگوییم که این شرکت‌کنندگان در همایش هستند که یا صرفاً به عنوان زائر و یا به عنوان کارکنان نهادهای خدماتی و امنیتی، برقراری نظم و امنیت چنین رویداد افتخارآمیزی را بر عهده دارند. از این منظر تردیدی وجود ندارد که تحقق مشارکت اجتماعی برای دستیابی به این مهم، نیازمند آگاهی‌رسانی عمومی است.
اینک با عنایت به موارد یاد شده، هر یک از شما مخاطبان گران‌سنگ این نوشتار را مسافر عزیزی فرض می‌نماییم که در آستانه‌ی بازگشت از سفر عتبات عالیات، نقش یک زائر مشارکت‌جوی اجتماعی را ایفا نموده و به یاری پروردگار قادر و متعال، رعایت توصیه‌های دوستانه‌ پلیس را به توشه‌ی سفر معنوی خویش خواهید افزود.
پیش از این که نکات ایمنی و انتظامی را برای بهره گرفتن شما از آن در ساعات و روزهای باقی‌مانده از سفر مطرح کنیم، به شما زائران عزیزی که فرزند یا فرزندان نوجوان و جوان‌تان را در این همایش حماسی با خود همراه نموده‌اید، تبریک می‌گوییم؛ چرا که به آثار تربیتی ارزشمند این پیاده‌روی باشکوه آگاهی و اشراف داشته‌اید.
اگر شما نیز همچون ما مشتاقید که پایانی خوش از جهت تحقق نظم و امنیت برای همایش رقم بخورد، در مسیر بازگشت نیز نهایت همکاری را با پلیس و سایر عوامل اجرایی به عمل آورید. رعایت دقیق توصیه‌هایی که پلیس در طول سفر مطرح می‌کند، برای امنیت و سلامتی شما و خانواده‌ محترمتان بسیار مهم و تعیین‌کننده است. این را نیز فراموش نکنید که با توجه به ازدحام جمعیت، رعایت یا عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، می‌تواند روزهای آینده‌ را برای شما به لحظاتی خوش یا برعکس لحظاتی ناخوشایند و حتی رنج‌آور گره بزند.
همان‌گونه که تا به این لحظه از گذرنامه‌ خود به خوبی مراقبت نموده‌اید، در ادامه‌ی سفر نیز از این سند هویتی مهم به خوبی نگهداری نمایید. با در نظر گرفتن این نکته که تبهکاران بین‌المللی از گذرنامه‌ افراد برای ارتکاب انواع جرائم سوء استفاده‌های زیادی به عمل می‌آورند، ضرورت دارد به صورت ویژه از آن مراقبت نموده و از واگذاری آن به افراد غیرمسئول و ناشناس به هر عنوان و بهانه‌ای پرهیز نمایید. همچنین در صورت مفقود شدن گذرنامه‌ یا سایر اسناد هویتی خود، بلافاصله پس از آگاهی از موضوع، آن را به پلیس گزارش دهید.
اگر سفر خود را از مبداء با خودروی شخصی آغاز نموده‌اید، اجتناب از رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی برای امنیت و سلامتی شما و همراهانتان بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین پیش از رسیدن به شهرهای مرزی ایران به استراحت بپردازید و در طول مسیر نیز با در نظر گرفتن همه‌جوانب ایمنی، هر دو ساعت یک بار توقف نموده و استراحت کنید. همچنین مقررات راهنمایی و رانندگی را به طور کامل و دقیق رعایت کنید.
یکی از نکات مهمی که هنگام بازگشت نیز باید مورد توجه قرار دهید، مراقبت از جیب، کیف و ساک و سایر وسایل همراهتان در برابر سارقان حرفه‌ای است. این که همه‌ افراد حاضر در همایش انسان‌های شریفی هستند که برچسب دزدی بر آنان روا نیست، تصور غلطی است که هدف سارقان و جیب‌برهای حرفه‌ای را تأمین می‌کند؛ سارقانی که هر ازدحام جمعیتی برایشان حکم آب گل‌آلود را دارد و آن را به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به مال حرام انتخاب می‌کنند. برای ناکام گذاشتن این گروه از مجرمان باید کاملاً هوشیار بوده و حواستان به تنه زدن‌ها و رفتارهای مشکوک افراد غریبه باشد؛ همچنین باید مراقب گوشی‌های تلفن همراه خود برای پیشگیری از ربوده شدن آن توسط گوشی‌قاپ‌های حرفه‌ای نیز باشید؛ گوشی تلفن همراه هوشمند شما با هر مدل و کیفیتی ممکن است نظر سارقان را جلب ‌کند. نکته‌ حائز اهمیت آن است که سارقان گاه از روش‌های گروهی و معمولاً به صورت سه نفره اقدام به شناسایی و سپس ربودن گوشی افراد می‌کنند. بر این اساس علاوه بر هوشیاری کامل نسبت به رفتارهای عجیب و مشکوک افراد، استفاده از «هندزفری» اقدام پیشگیرانه‌ای مؤثر در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین اجتناب از واگذاری گوشی به افراد ناشناس در مکان‌های عمومی برای پیشگیری از سرقت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بعضی از سارقان برای سرقت پول، زیورآلات و وسایل همراه دیگران از یک شگرد نسبتاً قدیمی استفاده می‌کنند؛ احتمالاً تاکنون مطالبی را در مورد بی‌هوش کردن مسافران و سرقت وسایل آنها توسط سارقان حرفه‌ای خوانده یا شنیده‌اید؛ بنابراین به شما توصیه‌ می‌کنیم که تا پایان سفر، هیچ‌گونه تعارف مشکوک و غیرمنتظره‌ای را برای استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های افراد ناشناس نپذیرید.
اگر می‌خواهید تا پایان سفر از دست مجرمان در امان بمانید، نکات ایمنی را کماکان رعایت کنید؛ مثلاً از روشی‌ مطمئن برای رسیدن به شهرهای مرزی کشورمان استفاده نموده و به افراد مسافربر متفرقه اعتماد نکنید. از تنها گذاشتن کودکان، بانوان و سالمندان در اقامتگاه، تا پایان مدت اقامت خودداری نموده و آنها را از پیاده‌روی یا کرایه نمودن وسایل نقلیه‌ی شخصی به تنهایی در مسیر رفت و آمد به حرم مطهر و بازار برحذر دارید.
از دیگر موارد مهم و اساسی برای زائران گرامی، ضرورت برخورد درست و منطقی با مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شوند. امیدواریم که هیچ‌گاه در طول سفر و اقامت خود دچار مشکل نشوید، اما اگر به‌طور مثال خودتان یا یکی از بستگانتان گُم شدید، بهترین تصمیمی که می‌توانید اتخاذ کنید، مراجعه به كنسولگري ایران در کشور عراق است. بهتر است نام، نشانی دقیق و شماره تلفن اقامتگاه خود را یادداشت نموده و در اختیار همه‌ی اعضاء خانواده قرار دهید و به آنها تأکید کنید که تا زمان تخلیه‌ و حرکت به سمت مرز از آن به خوبی مراقبت کنند.
پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی در طول مدت اقامت و رفت و آمدهای زائران، از نکات مهم سفر به عتبات عالیات است. لباس مشکی زائران عزادار در هنگام شب ممکن است خطر تصادف وسایل نقلیه با آنها را در عبور از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به همراه داشته باشد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از پل‌ها و گذرگاه‌های عابر پیاده استفاده نموده و در صورت عدم وجود چنین گذرگاه‌هایی، شبرنگ یا تکه‌ای پارچه‌ سفید به همراه داشته باشید.
نکته‌ی مهم دیگری که بسیاری از شما می‌دانید اما شاید کمتر آن را رعایت ‌کنید، پرهیز از خرید بعضی از سوغاتی‌ها مثل اسباب‌بازی و کالاهای تزئینی از بازارهای کشور میزبان است، اگر می‌توانستیم قیمت مجموع خریدهای این‌چنینی را برآورد کنیم، بهتر می‌توانستیم درک کنیم که خرید این قبیل کالاها، با شعار حمایت از تولید کاملاً مغایرت دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از گرفتن “فاکتور خرید” از فروشنده‌ی عراقی، اصل موضوع خرید را “فاکتور بگیرید” و تا حد ممکن آن را به حضور در بازارهای کشور خودمان موکول کنید.
   تهيه و تنظيم: معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا – اداره کل آموزش همگانی