تحقق عدالت اجتماعی بدون تامین اجتماعی میسر نخواهد بود
تحقق عدالت اجتماعی بدون تامین اجتماعی میسر نخواهد بود
دریادداشتی به مناسبت هفته کارگر بر اهمیت نظام تامین اجتماعی به عنوان مهمترین اهرم برقراری عدالت اجتماعی و حقی اساسی برای انسانها تاکید شد .

گیرا آنلاین- همزمان با گرامیداشت هفته کارگروبا هدف آشنایی بیشتر با مصادق و مفاهیم تامین اجتماعی ، اهمیت و نقش این مجموعه وآثار ورویکردهای آن درجامعه تبیین گردید .

دربخشی از این یادداشت آمده است : ریشه های پیدایش تامین اجتماعی به معنای خاص و مدرن را میتوان در انقلاب صنعتی و تحولات پس از آن یافت . رشد جنبش ها و تشکل های کارگری ، بروز بحران های صنعتی و بازرگانی ، پیدایش و گسترش نظریه پردازان اجتماعی و… سبب گردید تا ایجاد اشتغال و پیشبرد سطح زندگی کارگران بصورت مقوله ای جدی برای افزایش تولیدات صنعتی و ایجاد امنیت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد .

درآن مقطع زمانی صاحبان صنایع و دولتها احساس نمودند اگر نیروی کار آنان تامین و نسبت به حال و آینده خود دلگرم و مطمئن نباشد ، امکان افزایش تولید و موفقیت در بازار و تحصیل سود بیشتر ممکن نیست ازاین رو برآمدن نظام تامین اجتماعی ، علاوه برحفظ رفاه کارگران و جلوگیری از بسط افکارافراطی ضد سرمایه داری به نهادینه شدن ارزش های طبقه متوسط و شکل گیری دولت رفاهی مربوط میشود .

همچنین پس از جنگ جهانی دوم ، براساس ماده ۲۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر که در دهم دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و دولت ایران نیز از امضا کنندگان آن بود ، تامین اجتماعی از جمله حقوق اساسی انسان ها شناخته شد .

براین اساس ، سازمان بین المللی کار ، تامین اجتماعی را ازدیدگاه معیارهای عمومی براساس سه نیاز ، خدمات درمانی ، ازدست دادن کا کاهش درآمد و مخارج مرتبط با بازماندگان وافراد تحت تکفل تعریف نمود.

درچارچوب این مفهوم ، نظام تامین اجتماعی به عنوان مهمترین اهرم و ابزار برقراری عدالت اجتماعی تلقی می شود بگونه ای که در شعار اصلی انجمن بین المللی تامین اجتماعی که ایران نیز عضو آن است تصریح شده است که تحقق عدالت اجتماعی بدون تامین اجتماعی میسر نخواهد بود .

اعلامیه حقوق بشر نیز به عنوان یک سند بین المللی دیگر ، تامین اجتماعی را ازجمله حقوق اساسی انسانها شناخته است .

میتوان ادعا نمود که تامین اجتماعی جایگزین امنیتی شده است که درگذشته دربافن سنتی جوامع وجود داشت و با انقلاب صنعتی ازبین رفت یا کمرنگ و بی اثر شد چرا که با این تحولات و تغییر رابطه کارگر و کارفرما در اثر ورود ماشین آلات به فرایند تولید ، تعداد زیادی از افراد جامعه ، کارگر و مزدبگیر شده و خانواده گسترده تبدیل به خانواده کوچکتر شد و درواقع حالت سنتی امنیت اجتماعی از بین رفت .

بنابراین درواقع تامین اجتماعی یک چاره اندیشی برای شرایط جدید زندگی بود وضرورت توجه به بسط و تکامل قلمرو کارکردهای آن از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار گردید .

ازتامین اجتماعی دردنیای امروز به عنوان بستر و پیش شرط لازم جهت تحقق توسعه و همچنین هدف آن یاد میشود واگر منابع انسانی و نیروی مولد جامعه را عامل اصلی تولید ورشد و توسعه بدانیم روشن است که باید شرایط فعالیت و معیشت این نیروها از منظر بهداشت و درمان ، بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، پیری و حوادث و امنیت خاطر کافی فراهم باشد تا سرمایه انسانی بتواند در پناه تامین اجتماعی به صورتی فعال وپویا درتوسعه پایدار کشور مشارکت نماید .     

  • منبع خبر : کتاب تامین اجتماعی برای همه