کارفرمایان ظرف سه روز اداری مکلف به ارائه گزارش حوادث ناشی از کار هستند
کارفرمایان ظرف سه روز اداری مکلف به ارائه گزارش حوادث ناشی از کار هستند
مواد مرتبط با حوادث ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی و تکالیف کارفرمایان در این خصوص تشریح گردید .

گیرا آنلاین- با هدف صیانت از نیروی انسانی و افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار توسط کارفرمایان و رعایت دقیق تکالیف ، مواد مرتبط با حوادث ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی تشریح گردید . 

بر این اساس مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی ، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد . 

در این ماده قانونی ، مقصود از حین انجام وظیفه ، تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار بوده و یا با دستور کارفرما در خارج از آن عهده دار انجام ماموریتی باشد . 

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا معالجات درمانی و توانیخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب میگردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد . 

حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب میگردد . 

همچنین طبق ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی ، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده بعمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند . 

در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد سازمان تامین اجتماعی هزینه های مربوط را خواهد پرداخت . 

خاطر نشان میسازد بر اساس مفاد ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی ، در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده ، سازمان هزینه های مربوط به معالجه ، غرامت و مستمری ها و غیره را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد گردید . 

شایان ذکر است کارفرمای مقصر میتواند با پرداخت معادل ده سال مستمری موضوع این ماده قانونی ، از این بابت بری الذمه گردد .