جمعیت سالمندان سالانه ۳ درصد افزایش می یابد
جمعیت سالمندان سالانه ۳ درصد افزایش می یابد
تاثیر سالمندی بر منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی توسط معاون طب کار اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی تشریح شد .

گیرا آنلاین-  در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۳ درصد جمعیت جهان یعنی معادل ۹۶۰ میلیون نفر را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دادند که سالانه ۳ درصد نیز به این جمعیت افزوده می گردد .

دکتر داریوش پناهی زاده معاون طب کار اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در گزارش منتشر شده در نشریه آتیه نو با بیان اینکه تخمین زده میشود که جمعیت سالمندان در سال ۲۰۳۰ میلادی به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر برسد افزود : در کشور ما نیز در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت ، معادل ۸ میلیون نفر را سالمندان تشکیل می دهند که انتظار میرود در سال ۲۰۳۰ میلادی با رشد فعلی ، سالمندان ۲۵ درصد جمعیت کشور را در برگیرند .

درکشور ما احیراً سند ملی سالمندان تدوین ، تصویب و حساسیت های لازم جهت برنامه ریزی در سازمان های مربوطه ایجاد شده است .

پدیده سالمندی ، رشد جمعیت سالمندان و افزایش امید به زندگی ، منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی را بطور جدی تحت تاثیر قرار میدهد . به دلیل اینکه منابع سازمان مستقیماً به جمعیت شاغل و نیروی جوان و مولد و فعال بودن عرصه کار و تولید بستگی دارد و از طرفی افزایش امید به زندگی باعث می شود که افراد سالهای بیشتری مستمری دریافت کنند بعلاوه در این بین سالمندی شیب هزینه های درمان و مخارج سازمان را افزایش می دهد .

در نتیجه افزایش مصارف تامین اجتماعی نیز به پدیده سالمندی جمعیت ارتباط مستقیم دارد بطور طبیعی در دوران سالمندی بار بیماری ها بخصوص ریسک ابتلا به بیماری های فشارخون ، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی ، اسکلتی ، عضلانی و پوکی استخوان ، انواع سرطانها و آلزایمر افزایش می یابد .

درواقع بخش اعظم هزینه های درمان بویژه در بخش بستری در مراکز ملکی و طرف قرارداد متعلق به سالمندان است و قطعاً با افزایش این قشر هزینه های درمانی سازمانی همچون تامین اجتماعی بیشتر خواهد شد بنابر این لزوم برنامه ریزی جهت آگاهی بخشی به جمعیت مستمری بگیران درراستای صیانت از سلامت افراد تحت پوشش ضروری است .

خوشبختانه با سیاستهای جدید در دوره مدیریت دکتر سالاری و بازنگری اخیر چارت تشکیلاتی سازمان در اداره کل درمان مستقیم ، دو اداره جدید مدیریت بیماری های مزمن و سالمندی و پیشگیری و غربالگری تشکیل شده است که نشانگر رویکرد نوین در مقوله سلامت سالمندان و کنترل بهتر بیماری های مزمن ، جلوگیری از ناتوانی زودرس و تشخیص بیماری های ناتوان کننده در مراحل اولیه است .

قطعاً اگر ما بعنوان یک سازمان بیمه گر عمده در کشور بتوانیم کنترل بیماری های مزمن از قبیل دیابت و فشارخون را منطبق با اصول علمی و همگام با کشورهای پیشرو در این زمینه با دقت بیشتری انجام دهیم و سرطان های شایع را غربالگری کنیم ضمن تضمین سلامت بیمه شدگان و افزایش کیفیت زندگی آنها ، میتوانیم هزینه بخش درمان و نظام سلامت را در سنوات آتی کاهش دهیم .