آیا فروش سهم اتاق بازرگانی گیلان از سرای تجاری ایرانیان آستراخان صحت دارد؟!
آیا فروش سهم اتاق بازرگانی گیلان از سرای تجاری ایرانیان آستراخان صحت دارد؟!
چطور هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان خود را متقاعد کرده و به این اقناع وجدانی رسیده‌اند که؛ وقتی از ۴۰۰ سال پیش سرای گیلانیان در آستراخان روسیه سابقه فعالیت پیش‌ازاین داشته است، از سهم ۲۰ درصدی اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان با مسامحه معناداری بگذرند؟ چطور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، اتاق بازرگانی گیلان در شرایط سخت اقتصادی و کرونا سهم ۲۰ درصدی از مالکیت سرای تجاری ایرانیان را حفظ کرد؛ اما در طول یک سال گذشته کفگیرشان به ته‌دیگ خورد و همان حداقل سهم که یادآور فعالیت ۴۰۰ساله سرای گیلانیان بود را به اتاق ایران واگذار کردند؟!

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ناظر خبر، اتاق بازرگانی استان گیلان علیرغم سابقه طولانی تأسیس خود در طول سنوات اخیر همواره در برابر سؤالات و ابهامات افکار عمومی در پاسخگویی ضعیف عمل نموده یا دست‌کم کارآمد نبوده است و البته در دوران ریاست سابق این اتاق، به دلیل کم‌توجهی یا بی‌توجهی تیم روابط‌عمومی و مشاورین این بخش، در حوزه رسانه در برابر افکار عمومی ورشکسته به نظر می‌رسیدند.

پیش‌ازاین تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون عملکرد اتاق بازرگانی گیلان در رسانه‌ها مطرح شد که یکی از این سؤالات بیشتر قابل‌توجه و تامل بوده است. ماجرای سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه همواره یکی از سؤالات پررنگ نگارنده در طول دوران ریاست سابق اتاق بازرگانی گیلان بوده است. هر چند روابط‌عمومی وقت اتاق و مشاوران رسانه‌ای هادی تیزهوش تابان در راستای تنویر افکار و اذهان عمومی پاسخی در این راستا ندادند؛ اما به‌تازگی نگارنده به اطلاعاتی دراین‌خصوص دست‌یافت که شنیدنی و البته قابل تامل است.

۴۰۰ سال پیش در این شهر «سرای گیلانیان» وجود داشته است

بر اساس تحقیقات نگارنده، استان گیلان به‌عنوان دروازه خروج به روسیه رابطه دیرینه و تاریخی با روسیه داشته، بطوریکه با استناد به سایت گمرک آستراخان، ۴۰۰ سال پیش در این شهر «سرای گیلانیان» وجود داشته است. فعالیت این سرای تجاری حدود ۱۰۰ سال قبل با وقوع انقلاب بلشویکی در روسیه متوقف گردید، ولی ساختمان آن هم اکنون در آستراخان به‌عنوان مجتمع مسکونی وجود دارد.

حدود ۱۷۰ شرکت ایرانی در آستراخان به ثبت رسیده‌اند

گفته می‌شود حدود ۱۷۰ شرکت ایرانی در آستراخان به ثبت رسیده‌اند که عمدتاً تجاری هستند و در صادرات و واردات کالاها بین دو کشور ایران و روسیه نقش بسیار زیادی دارند.

سرای تجاری ایرانیان محلی دائمی جهت‌نمایش و عرضه کالاهای ایرانی و محل برای تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور است

احداث سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه باهدف توسعه تجارت و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری با فدراسیون روسیه به‌ویژه با مناطق جنوبی آن کشور پیش‌بینی شد و در سال ۱۳۹۱ مسئولیت آن از سوی استانداری گیلان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان محول گردید. بدین ترتیب ساختمانی نیمه‌کاره به‌عنوان اولین سرای تجاری ایرانیان کشور، باهدف بسترسازی برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور ایران و روسیه، محلی دائمی جهت‌نمایش و عرضه کالاهای ایرانی و محل مذاکره دائمی برای تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور در آستراخان خریداری شد.

احداث سرای تجاری ایرانیان با مالکیت اتاق بازرگانی ایران منوط به ثبت شرکت در آستراخان روسیه بود

این ساختمان به دلیل بروکراسی سخت‌گیرانه در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۴ در اداره ثبت دولتی آستراخان رسماً به اسم شرکت «بازرگانی پارس» انتقال داده شد. خرید زمین یا ساختمان برای احداث سرای تجاری ایرانیان با مالکیت اتاق بازرگانی ایران منوط به ثبت شرکت در آستراخان روسیه بود که بدین منظور، شرکتی تحت عنوان «بازرگانی گیلان» در آستراخان بنام هادی تیزهوش تابان رئیس وقت اتاق بازرگانی استان گیلان به ثبت رسید که بعدها به‌عنوان شرکت «بازرگانی پارس» تغییر نام داد.

۸۰ درصد از مالکیت سرای تجاری ایرانیان متعلق به اتاق بازگانی ایران و ۲۰ درصد مالکیت آن بنام اتاق بازرگانی استان گیلان است

سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه با مشارکت مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی استان گیلان خریداری و بازسازی شد. یعنی ۸۰ درصد از مالکیت سرای تجاری ایرانیان متعلق به اتاق بازگانی ایران و ۲۰ درصد مالکیت آن بنام اتاق بازرگانی استان گیلان است.

این ساختمان نیمه‌کاره بود و با پیگیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان طی دو سال مرمت، بازسازی و نوسازی شد و عصر روز سه‌شنبه ۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶ رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سرای تجاری ایرانیان بر اساس معماری ایرانی طراحی شده است

گفتنی است فضای بیرونی سرای تجاری ایرانیان بر اساس معماری ایرانی طراحی شده است. این ساختمان در موقعیت مکانی مناسب و در مرکز شهر آستراخان در جوار هتل ویکتوریا پالاس قرار دارد و دارای تمامی امکانات عمومی شهری است. ساختمان مذکور در زمینی به مساحت ۱۴۹۸ مترمربع در دوطبقه با مساحت ۵/۱۰۲۱ مترمربع احداث شده است.

لازم به ذکر است که استاندار گیلان در سفر اخیر خود به روسیه برخی از جلسات را در سرای تجاری ایرانیان آستراخان برگزار کرد و این ساختمان در واقع آبروی اتاق بازرگانی ایران و گیلان است.

ماجرای فروش سهم مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان چیست؟

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به ماجرای فروش سهم مالکیت اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بوده است! لازم به ذکر است مدتی است اخباری دراین‌خصوص دست‌به‌دست می‌شود که باعث بهت و شبهه افکار عمومی در گیلان شده است.

آنچه در این اخبار غیررسمی در اذهان خودنمایی می‌کند فروش ۲۰ درصد از سهم مالکیت اتاق گیلان در سرای تجاری ایرانیان به اتاق ایران در ازای ۱۵ میلیارد تومان است! گفته می‌شود پیش‌ازاین اقدام قرار بود اتاق بازرگانی ایران برای تکمیل ساختمان جدید اتاق بازرگانی گیلان به‌صورت بلاعوض و خودجوش، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بپردازد؛ اما بر اساس شنیده‌ها بجای کمک، ۲۰ درصد از سهم مالکیت اتاق گیلان را مطالبه نموده است!

در سکوت خبری مراحل انتقال رسمی مالکیت سهم اتاق بازرگانی گیلان به اتاق ایران انجام شد

حتی شنیده شده که در سکوت خبری چندی پیش مراحل انتقال رسمی مالکیت سهم اتاق بازرگانی گیلان به اتاق ایران از سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه نیز انجام شده است!

لکن با وصف بر مراتب یاد شده، اکنون و در این برهه از زمان و در صورت صحت این اخبار، هیئت نمایندگان در مظان اتهام هستند و یا دست‌کم، افکار عمومی در انتظار پاسخ به سؤالاتی نظیر اینکه؛ چطور هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان خود را متقاعد کرده و به این اقناع وجدانی رسیده‌اند که؛ وقتی از ۴۰۰ سال پیش سرای گیلانیان در آستراخان روسیه سابقه فعالیت پیش‌ازاین داشته است، از سهم ۲۰ درصدی اتاق بازرگانی گیلان در سرای تجاری ایرانیان با مسامحه معناداری بگذرند؟ حال اگر خرید و فروشی (انتقالی) بین اتاق ایران و اتاق گیلان انجام شده، چرا اتاق گیلان با عنوان کمک به تکمیل ساختمان جدید اتاق گیلان سر تجار پرتلاش منت می‌گذارد؟ چطور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، اتاق بازرگانی گیلان در شرایط سخت اقتصادی و کرونا سهم ۲۰ درصدی از مالکیت سرای تجاری ایرانیان را حفظ کرد؛ اما در طول یک سال گذشته کفگیرشان به ته‌دیگ خورد و همان حداقل سهم که یادآور فعالیت ۴۰۰ساله سرای گیلانیان بود را به اتاق ایران واگذار کردند؟!

هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان چطور ۲۰ درصد از سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان را به باد دادند؟

این اعتقاد و انتظار وجود دارد که هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان باید در گام اول نسبت به شفاف‌سازی دراین‌خصوص اقدام نماید و در صورت صحت این اخبار باید به طور شفاف، توضیح دهند که بر چه اساسی ۲۰ درصد از سهم مالکیت سرای تجاری ایرانیان را که تأسیس آن نتیجه تفکر، برنامه‌ریزی، خلاقیت، پیگیری و تلاش چندین ساله تجار، بازرگانان، مدیران و تیم کارشناسان توانمند گیلانی بوده را به یکباره باد دادند؟!

لازم به ذکر است این پایگاه خبری همواره آماده دریافت و انتشار پاسخ هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان گیلان به افکار عمومی دراین‌خصوص است.