۴۰ درصد مردم گیلان کبد چرب دارند
۴۰ درصد مردم گیلان کبد چرب دارند
صبح امروز نشست خبری اصحاب رسانه با دکتر فریبرز منصور قناعی رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد وهپاتیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت برگزار شد.

به گزارش گیرا آنلاین دکتر فریبرز منصور قناعی، رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد وهپاتیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که کبد تنها عضوی از بدن است که قدرت بازسازی بسیار بالایی دارد گفت: بیماری های کبدی معمولا بدون علامت و بی سروصدا هستند و این موضوع اهمیت بیماری های کبد را نشان می دهد .

دکتر قناعی با بیان  اینکه هر گونه التهاب کبد هپاتیت عنوان می شود،اظهار کرد:بیماری های هپاتیت بر دو نوع هپاتیت ویروسی و هپاتیت خودایمنی می باشد .وی افزود : در حال حاضر  ۷۰درصد مردم گیلان چاق هستند و باید مراقب شیوع هپاتیت های ویروسی مثل A,B,C,Dباشند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان یکی از عوامل ابتلا به آنزیم بالا را مصرف بی رویه داروهای گیاهی عنوان کرد و گفت: استفاده بی رویه از داروهای گیاهی همچون گل گاو زبان که بسیار شایع می باشد درصد ابتلا به بیماریهای کبد را افزایش می دهد.

دکتر قناعی کبد چرپ را به عنوان عاملی از هپاتیت خواند و گفت:  ۴۰ درصد مردم گیلان کبد چرب دارند.

وی مبتلایان هپاتیت B در گیلان را یک درصد عنوان کرد و گفت : واکسن هپاتیت B در دسترس است. افرادی که در کنار فرد مبتلا به هپاتیت B زندگی می‌کنند و یا از یک مادر مبتلا به هپاتیت متولد شده اند و یا همسران شان مبتلا هستند باید واکسن هپاتیت بزنند. اما متأسفانه هپاتیت C واکسن ندارد و افراد باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.

دکتر قناعی متوسط بیماری هپاتیت B در کشور را ۲/۲درصد بیان کرد و عنوان کرد : متوسط بیماری هپاتیت B در گیلان یک درصد است و این نشانه اهمیت مردم گیلان نسبت به سلامتی خودشان است.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد وهپاتیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد راه های انتقال هپاتیت ها گفت : هپاتیت A از طریق انتقال دهان و آلودگی دست به مدفوع ، هپاتیت B از راه انتقال خون آلوده و  وترشحات بدن  و راه انتقال هپاتیت c  نیز از طریق خون آلوده و فراورده های خونی و همچنین تزریق خون آلوده می باشد.

دکتر قناعی افزود: برای ریشه کنی هپاتیت C درمانهای موثری وجود دارد،اما واکسن ندارد و ما در کشور توانستیم این هپاتیت را مهار کنیم و اکنون میزان آلودگی هپاتیت c در کشور حدود ۶ درصد می باشد  .

قناعی  همچنین با اشاره به بیماری هپاتیت D افزود:هپاتیت D همراه با هپاتیت B می باشد .و از گروه های پر خطر برای هپاتیت D را زندانی ها ، افرادی که اعتیاد تزریقی دارند ، تاتو و خالکوبی های غیر بهداشتی عنوان کرد.

دکتر فریبرز منصور قناعی با اشاره به مصرف الکل گفت: استفاده از الکل به هر میزانی برای کبد مضر می باشد و آسیب الکل در زنان بیشتر از مردان است .