۱۴۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از سرقت تجهیزات برق
۱۴۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از سرقت تجهیزات برق
مدیر عامل شرکت توزیع برق گیلان ضمن اشاره به عواقب ناگوار سرقت تاسیسات و شبکه های برق از وارد آمدن 140 میلیارد ریال خسارت به تجهیزات این شرکت خبر داد.

گیرا آنلاین- دکتر محمد اسماعیل هنرمند با توجه به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و لزوم استفاده از فضای مجازی نو آموزان و دانش آموزان عزیز از این بستر در شرایط همه گیری ویروس منحوس کرونا جهت کسب علم و دانش و اهمیت بیش از پیش پایداری شبکه های توزیع برق با توجه به وسعت ۱۴ هزار کیلومتر مربعی استان گیلان گفت: این شرکت افتخار خدمت رسانی به بیش از یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در استان را دارد که این میزان مشترک از طریق ۳۰ هزار کیلومتر به شبکه توزیع برق متصل هستند.

هنرمند در خصوص پدیده ناپسند سرقت لوازم و تجهیزات از شبکه‌های توزیع برق اظهار داشت : امروزه به دلیل افزایش قیمت مس، دزدی سیم های برق و تجهیزات مورد توجه سارقان قرار گرفته است که با توجه به وجود جریان برق در سیم ‌ها، موارد بسیاری از برق گرفتگی منجر به فوت در بین سارقان ثبت شده است..

وی گفت : سرقت تجهیزات شبکه های توزیع برق به یکی از مشکلات اساسی این صنعت مبدل شده است، این واقعه و ناهنجاری اجتماعی شوم ، نه تنها به این صنعت زیر بنایی مستقیماً آسیب‌های جدی می‌رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و به طور کلی افراد جامعه نیز زیان‌های عمده ای وارد می‌سازد.

هنرمند در این راستا تصریح کرد : هر گونه اقدام جهت کاهش و مهار نمودن این جرم و بزه اجتماعی بیش از همه به نفع کل آحاد جامعه خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در این راستا عنوان کرد: علیرغم تعامل و ارتباط دوسویه و همکاری صمیمانه با نیروی محترم انتظامی استان گیلان و تشکیل گشت ها و اکیپ های تلفیقی حضور و مشارکت مردم و مشترکین محترم در امر حفظ و نگهداری و صیانت از شبکه های توزیع انکار ناپذیر خواهد بود .

وی در خصوص روشهای مشارکت مردمی در حفظ و پاسداری از این سرمایه ملی به عنوان مالکان اصلی اموال عمومی گفت : گزارش به موقع هم استانی های محترم پس از اطلاع از خاموشی های مشکوک و طولانی مدت خصوصاً در ساعات غیر پیک و ساعات اولیه صبح به واحد اتفاقات برق محل و تماس با سامانه تلفنی ۱۲۱ و همچنین ثبت آنی و آنلاین گزارشات فوق در سامانه کاربردی برق من از مهمترین روش های مقابله و مشارکت در امر خطیر کاهش سرقت سیم های برق و متعاقباً افزایش میزان پایداری شبکه های توزیع در سطح استان می باشد.

هنرمند درادامه اظهار داشت: متاسفانه در همه مناطق استان شاهد افزایش رو به رشد سرقت تجهیزات از شبکه های توزیع برق هستیم و این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیر و قابل ملاحظه ای داشته است به نحوی که در شش ماهه نخست سال جاری علیرغم اقدامات نظارتی و پیشگیرانه ۷۲۰ فقره سرقت سیم گزارش و ثبت گردیده که این امر خسارتی قریب به ۱۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات شرکت وارد آورده است .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت : با لحاظ به شرایط حاد کرونایی کشور و همچنین اجرای محدودیت های اجتماعی موجود وقوع این تعداد فقره سرقت در بازه زمانی شش ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با ۴۲۰ فقره سرقت در طول سال ۱۳۹۹ جمعاً به میزان ۱۸۴۱۸ کیلوگرم و ارزشی قریب به۴۰ میلیارد ریال این شرکت را با چالش و حساسیت جدی نسبت به مقوله سرقت شبکه های توزیع برق مواجه ساخته است.

وی همچنین با اشاره به اجرای اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش سرقت ها و افزایش پایداری شبکه اضافه کرد : اجرای طرح های جهادی تعویض شبکه های سیمی فرسوده با کابل خودنگهدار و همچنین استفاده از بست های ضد سرقت شبکه فشار ضعیف و پست های هوائی و نیز ایمن سازی درب پست های توزیع و ایجاد گشت های تلفیقی از جمله این اقدامات بوده است.

هنرمند در انتها افزود : اپلیکیشن کاربردی “برق من” برای دریافت گزارشات مردمی و اعلام خاموشیها و همچنین خدمات برق بصورت غیرحضوری از طریق وب سایت شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان به نشانی و کافه بازار قابل دسترس و دریافت می باشد