یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه ای جمعیت است
یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه ای جمعیت است
استان گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد.

گیرا آنلاین-دکتر آبتین حیدرزاده امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه جمعیت یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه ای است اظهار داشت: در حال حاضر استان گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به موضوع نگران کننده پیرشدن جمعیت این استان گفت: در ١٠ تا ۱۵ سال آینده با نرخ رشد فعلی در گیلان جمعیت سالمندی استان ٢ برابر خواهد شد.

وی افزود:متاسفانه ایران کمترین نرخ  زاد و ولد را طی چند سال اخیر داشته که مباحث اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در آن تاثیرگذار بوده است .

وی با بیان اینکه موضوع کاهش رشد جمعیت هر کشوری را در دنیا تحت تاثیر قرار می دهد، عنوان کرد: کاهش مرگ و میر جمعیت سالمند را افزایش داده، اما ارتقای رفاه اجتماعی و اقتصادی ابعاد خانواده را کم کرده است لذا کشورها همواره سعی دارند نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند را حفظ کنند و لذا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ناظر بر همین مهم است.

حیدرزاده افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین در گیلان با ناباروری اولیه و ثانویه مواجه هستند لذا با همکاری بنیاد برکت ۵۰۰ زوج روستایی را جهت ارائه خدمات درمان ناباروری شناسایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ممنوع نشده است اظهار داشت: در این ارتباط تست های غربالگری برای جمعیت در خطر آموزش داده می‌شود در صورتی که تمایل باشد حمایت خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن درخواست از رسانه ها برای پرداختن  به موضوع فرزندآوری از بعد اجتماعی و روان شناختی  اظهار کرد: کاهش سقط جنین یکی از راهکارهای افزایش جمعیت است و از آنجایی که سقط جنین ناشی از تفکرات آنی است با مشاوره می توان آن را کنترل و کاهش داد.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی