گیلان دومین نقطه هدف در هجمه عرصه های کشاورزی است
گیلان دومین نقطه هدف در هجمه عرصه های کشاورزی است
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان

گیرا آنلاین-  الماسی با تاکید بر اینکه موظف به انجام صیانت از عرصه‌های کشاورزی هستیم و می بایست قبل از برخورد با وقوع جرم زمینه‌های پیشگیری آن را فراهم کنیم گفت: این رویدادها در اثر ناآگاهی و عدم اطلاع از قوانین در حوزه کشاورزی به وقوع می پیوندد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، جلسه بررسی عملکرد استان گیلان در حوزه شناسایی و مقابله با تغییر کاربری های غیرمجاز در سال  ۱۳۹۹ و دوماهه اول سال ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی، سرهنگ “حسین آبادی” فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور، سرهنگ “حجتی” فرمانده پلیس پیشگیری انتظامی استان گیلان، مدیر امور اراضی و نیز ارتباط تصویری با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برگزار شد.

مسعود الماسی” در این جلسه با بیان اینکه از این فرصت ها باید به صورت مغتنم استفاده کرد گفت: اگر ایرادی به کار وارد است و طرح موضوع می شود حتماً باید برای رفع نقص و موانع موجود استفاده کنیم و آن را به عنوان انتقاد از عملکرد خودمان در نظر بگیریم، هر چند که این عملکرد و انتقاد عمومیت ندارد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به سه اصل در جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: ما موظف به حمایت و هدایت تولید برای امنیت غذایی هستیم.

وی نکته دیگری که جزو وظایف اصلی جهاد کشاورزی  بشمار می آید را صیانت از عوامل تولید دانست و اظهار کرد: عرصه و زمین کشاورزی یکی از اصلی ترین عوامل تولید قلمداد می شود.

الماسی ادامه داد: در نهایت حفظ و ارتقای وضعیت نیروی انسانی در درون بخش است که می بايست همواره به عنوان یکی از اصول اصلی در اهداف و برنامه های خود در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان را به عنوان دومین نقطه هدف در هجمه ای که برای عرصه های کشاورزی اتفاق می افتد نام می برند گفت: این‌ها از آمار و ارقامی که در مرکز جمع بندی می شود بدست آمده و اگر این را لحاظ  کنیم که ما یکی از کوچکترین استان‌های کشور هستیم به معنی این است که ما دچار یک حمله و آسيب بزرگ خارج از اندازه ها و عرف متعارف هستیم.

الماسی اضافه کرد: در واقع یعنی بیش از متوسطی که در کشور دچار هجمه در عرصه های کشاورزی می شوند استان گیلان مورد تهدید و آسیب است آنهم با امکانات، منابع انسانی و اعتبار محدود.

وی ادامه داد: همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا کار را برای ما سخت تر کند اما وظایفی که بر عهده داریم زمینه ای فراهم می کند تا ما بتوانیم با انسجام و همگرایی بیشتر از مجموعه عوامل دست‌اندر کار برای یاری جستن و پیشگیری از وقوع جرم و در نهایت انجام وظایفی که منجر به حفظ اراضی کشاورزی و کاربری آن می شود، استفاده کنیم.

الماسی بی تردید نیروی انتظامی را یکی از عوامل اصلی در مساعدت انجام این امر دانست و افزود: نیروی انتظامی خود نیز در بعضی موارد برای پیشگیری از جرم نقاطی را به عنوان هدف قرار می دهد که در فرهنگ سازی مردم و در ارائه آگاهی و آموزش بیشتر مردم عوامل تاثیرگذاری هستند که ما این بخش را نباید نادیده بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه در اطلاع‌رسانی و آگاه سازی بیشتر مردم نباید تردید کنیم اذعان کرد: بسیاری از رویدادهایی که در این عرصه اتفاق می‌افتد در اثر ناآگاهی و عدم اطلاع از قوانین در حوزه کشاورزی به وقوع می پیوندد.

الماسی اظهار کرد: بدون تردید ما برای این بخش در سازمان جهاد کشاورزی یک فضای جدید ایجاد خواهیم کرد و برای اطلاع رسانی بیشتر تلاش می‌کنیم که زمینه های مناسبی فراهم شود تا آگاهی مردم افزایش پیدا کند تا بتوانیم از وقوع این جرم ها پیشگیری کنیم.

وی گفت: “غارت” اصطلاحی است که در حوزه اراضی کشاورزی بکار می برند و این عمق فاجعه ای است که ما داریم با آن برخورد می‌کنیم و در این میان برای پیشگیری از این غارت، همه باید دست به دست هم بدهیم.

الماسی تصریح کرد: در راستای حفظ اراضی کشاورزی خوشبختانه با نگاه ویژه ای که در کشور اتفاق افتاده، امروزه در استانها تمرکز فعالیت ها را در استانداری ها شاهد هستیم و با حس مسئولیتی که در این راستا از طریق همگرایی چند وزارتخانه و تمرکز وزارت کشور اتفاق می‌افتد نوید دهنده این است که‌ بتوانیم از همکاری و همیاری دستگاه‌های مختلفی که می توانند در پیشگیری از وقوع این جرم ها تاثیر گذار باشند، استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در استان گیلان نیز پای این کار بسیاری از دستگاه‌های تاثیرگذار مانند استانداری قرار دارند و با ورود و تمرکز شخص جناب استاندار در این کار، بتدریج شاهد این هستیم که دستگاه‌های تاثیرگذار با همکاری هایی که می توانند انجام دهند به میدان ورود داشته باشند.

الماسی اضافه کرد: هر چند این همکاری ها یکنواخت نیست و هنوز حدود انتظار ما برآورده نشده اما زمینه های این پیشگیری در حال اتفاق است.

وی با توجه به اینکه در حوزه ای صحبت می‌کنیم که از مباحث کاملا تخصصی برخوردار است افزود: ما موظف به انجام صیانت از عرصه‌های کشاورزی هستیم و در این راه از طریق تمرکز بر مدیریت امور اراضی آن را دنبال می‌کنیم.

الماسی اذعان کرد: هرچند مدیران ما در شهرستان ها وظایف متعددی را بر دوش دارند اما در چند سال گذشته به لحاظ جایگاه و اهمیتی که حوزه عرصه های کشاورزی پیدا کرده است تصور می‌کنم که بخش عمده‌ای از زمان و انرژی خودشان را به این بحث اختصاص داده اند و این اهمیت و جایگاه باعث شده که ما در حوزه امور اراضی روزهای سختی را طی کنیم.

وی اظهار کرد: سختی ها با حمایت هایی که صورت می گیرد و در دیدگاه جدیدی که در ضرورت همگرایی برای دستگاه های مختلف وجود دارد بر ما آسان خواهد شد و به کمک هم برای رسیدن به آن نقطه هدف روزهای بهتری را در پیش خواهیم داشت.

الماسی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم زمینه برای دقت نظر در حوزه امور اراضی با نگاه به چارچوبی که در آن کار می کنیم، تمرکز بیشتری پیدا کند و به نقطه‌ای برسیم که قبل از برخورد با وقوع جرم بتوانیم زمینه‌های پیشگیری از جرم را فراهم کنیم.

همچنین در این جلسه هر یک از حاضران به بررسی موضوعاتی همچون اخبار سامانه ۱۳۱، شناسایی تغییر کاربری های غیرمجاز، اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰، اجرای احکام، ثبت کلیه  اقدامات در سامانه جامع اطلاعات مکانی و وضعیت فعالیت واحدهای گشت پرداختند.

گفتنی است، برای پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری، زمین خواری و تخریب اراضی از سال ۹۸ یگان حفاظت اراضی کشاورزی طبق قانون احکام دائمی ماده ۳۵ ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شده و اکنون این یگان در همه استان های کشور فعالیت می کند.

همچنین سامانه تلفنی ۱۳۱ برای جلوگیری از زمین خواری، تخریب و تغییرکاربری های غیرمجاز در سراسر کشور به صورت شبانه روزی فعال است.