گزارش خبری جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت
گزارش خبری جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت
علوی: تصمیات اخذ شده جهت تایید نهایی بودجه ارسالی ۱۴۰۰ به شورا؛ حاصل اجماع فکری همکارانم در شورای اسلامی شهر رشت است.
گیرا آنلاین- در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:
علوی: تصمیات اخذ شده جهت تایید نهایی بودجه ارسالی ۱۴۰۰ به شورا؛ حاصل اجماع فکری همکارانم در شورای اسلامی شهر رشت است.
عطایی: اقدامات و پیگیری های مدققانه کمیسیون عمران و در راس آن جناب آقای دکتر علوی در بررسی و وضع تعرفه بهای عوارض ۱۴۰۰ نسبت به سالهای گذشته به عدالت نزدیکتر است.
ویسی: نباید دامنه مباحث تخصصی و فنی پیش از حصول نتیجه در شورا به فضای مجازی کشانیده شده و موجب تشویش اذهان عمومی گردد.
دویست و پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت روز شنبه مورخ ۹۹/۱۲/۲۳ راس ساعت ۱۷:۳۰ کار خود را با پرداختن به بررسی ۵ لایحه ارسالی شهرداری آغاز کرد.
علوی با بیان این که قطعا تصمیات اخذ شده جهت تایید نهایی بودجه ارسالی ۱۴۰۰ به شورا؛ حاصل اجماع فکری همکارانم در شورای اسلامی شهر رشت است افزود؛ امیدوارم تضارب آراء و نظرات در نهایت به سود رشت و رشتوندان شریف تمام شود.
 
علوی در خصوص لایحه مربوط به جایگزینی زمین جهت اجرای قرارداد پروژه ی مشارکتی پارک آبی بیان داشت: طبق بررسی های بعمل آمده از جانب مشاورین محترم و توضیحات ارایه شده توسط معاونتهای مرتبط در شهرداری و پیرو اعلام برآورد ضمنی، سهم مشارکتها که ضمیمه لایحه می باشد با جایگزینی زمین پرستار موافقت گردیده اما برای عقد هر نوع قرارداد جدیدی مصوبه شورای محترم الزامی است.
علوی در ادامه صحبتهایش بیان داشت: برآوردهای مربوط به زمین مسکن مهر با توجه به طرح جدید می باید بررسی گردد و چنانچه بخشی از قرارداد در فاز اول مورد تایید قرار گیرد قرارداد منعقده قبلی منتفی خواهد بود.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: در خصوص موافقت با تملک مقدار مساحت ۲۶۱/۲۹ متر مربع زمین در مسیر خیابان آتی، ۱۳۸ متر باقیمانده است که مثلث سمت راست زمین به ابعاد ۳۵ مترمربع بوده و زمین سمت چپ حدود ۱۰۳ مترمربع می باشد. زمین مذکور لایحه درخواست خرید شش دانگ را دارا می باشد و ۱۰۳ متر مربع که در سمت چپ واقع شده است از تملک خارج بوده و زمین مد نظر می باید برای ارائه به ایشان مورد بررسی مجدد قرار گیرد و ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری نیز با هزینه ی متقاضی انجام شده و لایحه تکمیلی به شورا ارسال گردد.
 
علوی در ادامه اظهاراتش افزود: در خصوص لایحه ی جابجایی دو کیوسک با توجه به توضیحات داده شده از جانب نماینده محترم سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری رشت، و لحاظ مواردی کارشناسی، از قبیل مسایل ترافیکی، عرض پیاده رو و عدم وجود منازل مسکونی با گزینه پیشنهادی اول مبنی بر استقرار کیوسک، به آدرس ابتدای بلوار آزادی(منظریه) جلو دانشگاه علوم پایه، جنب ایستگاه تاکسی موافقت می گردد و نیز با انتقال ده متری کیوسک دوم مندرج در لایحه ارسالی به شورا در همان خیابان موافقت می گردد.
علوی در پایان اظهاراتش و در خصوص لایحه تشویقی پروژه های سرمایه گذاری در دوره کرونا با تمامی موارد مطروحه از قبیل کافه کتاب ملت، پروژه اسکیت، زمین ورزشی فرشتگان، سینما چند بعدی، شهربازی، فیبر نوری، کیف پول الکترونیکی (پسماند خشک) و شهرداری الکترونیک (ممیزی نوین) در خصوص درخواست پیمانکاران مبنی بر افزایش دوره بهره برداری و ساخت بدلیل بروز اپیدمی کرونا و نیز نظر اصلاحی شهرداری موافقت و تصمیم در خصوص پروژه ی باغ مشکات را با توجه به توضیحات ارائه شده از جانب عاشوری؛ تا انجام بررسی های لازم و اخذ تصمیمات نهایی به جلسات بعدی موکول نمود.
علوی در بخش دیگری از اظهارات پایانی و در خصوص لایحه ی تصمیم گیری در مورد نحوه محاسبه ی خلاف ساختمانی واحدهای مسکونی مسکن مهر بیان داشت: با توجه به اینکه موضوع مطروحه در حدود اختیارات شورا نمیباشد، صلاح بر؛ تصمیم گیری تمامی اعضاء محترم شورا در صحن می باشد.
در ادامه جلسه عطایی معاون مالی، اقتصادی شهرداری بیان داشت: در خصوص باغ مشکات اجازه یا عدم اجازه هر کدام تبعاتی را به دنبال داشت و به ناچار انتخاب، بین گزینه های بد و بدتر بود.
معاون مالی، اقتصادی شهرداری در ادامه اظهاراتش افزود: جا دارد از زحمات و اقدامات کارشناسانه و منطقی مجموعه کمیسیون عمران و توسعه شهری و در راس آن جناب آقای دکتر علوی رییس محترم کمیسیون، تقدیر و تشکر نمایم که متناسب سازی، منطقی سازی و یکسان سازی ارزش P منطقه ای، ارزش تبصره ی ۱۱، ارزش معاملاتی و تعرفه عوارضی ۱۴۰۰ با پیگیری های مدققانه ایشان به عدالت نزدیکتر شده است و در این بین مناطق کم برخوردار با اعمال نظر کارشناسی افزایش ناچیز و مناطق برخوردار عموما منطقی سازی شد.
عطایی در پایان اظهاراتش بیان داشت: تبصره ۱۱ از سال ۹۲ تا ۹۹ هیچ گونه تغییری نداشته و ثابت بوده است که این افزایش بر پایه کارشناسی، به نوعی عاملی بازدارنده جهت جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف خواهد بود.
ویسی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت در بخش دیگری جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری بیان داشت: مباحث مطروحه در کمیسیون های تخصصی شورای شهر در راستای منطقی سازی دفترچه عوارض شهرداری است و ایراد نقطه نظرات فنی و تخصصی می باید پشت همین ترییون و در همین مکان انجام شده و مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گیرد و نباید دامنه مباحث تخصصی پیش از حصول نتیجه به فضای مجازی کشانیده شده و موجب تشویش اذهان عمومی گردد.
مقصودی مدیر شهرداری منطقه پنج در ادامه جلسه و در خصوص لایحه مربوط به تصمیم گیری در مورد نحوه ی محاسبه خلاف ساختمانی واحدهای مسکونی مسکن مهر بیان داشت: در جلسه ۱۷۴ شورای مسکن استان مصوبه سال ۹۸ ضمن تاکیید بر بند ۱۳ مورخه ۹۸/۲/۸ آمده است که در رابطه با منازل مسکونی مسکن مهر جهت اخذ پایان کار و ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ مقرر شد در صورتی که این امر انجام نگرفت ضریب مربوطه در کمیسیون می باید حداکثر ۰.۵ اعمال گردد و در صورت تخلف از اجرای موارد فوق مراتب به دفتر مدیرکل محترم فنی استانداری گیلان ایفاد گردد.
عاشوری سرپرست سازمان سرمایه گذاری شهرداری در بخش دیگری از جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری به ارایه توضیحاتی در خصوص پروژه های در دست اقدام سازمان سرمایه گذاری در سال ۹۹ و لایحه کرونا و درخواست افزایش مدت ساخت از جانب سرمایه گذار و همچنین پروژه های بهره برداری سازمان سرمایه گذاری در سال ۹۹؛ لایحه کرونا و تاخیر اجاره بها و نیز ارایه جدول سناریو های مختلف برای هزینه ساخت مترمربعی با لحاظ و نیز بدون اعمال تشویقی بر اساس سطح اشغال و تعداد طبقات و حق السهم شهرداری و سرمایه گذار پرداخت.