کتابدار کتابخانه سیار، یک ارتش تک نفره است
کتابدار کتابخانه سیار، یک ارتش تک نفره است
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،

گیرا آنلاین- مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت و برگزیده نخستین دوره طرح ماموریت کتابخانه من نهاد کتابخانه های عمومی با اظهار خوشحالی از انتخاب خود به عنوان تنها نماینده کتابداران کتابخانه های عمومی سیار کشور گفت: کتابدار کتابخانه سیار، یک ارتش تک نفره است.

صمد رهبریار، مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت و برگزیده نخستین دوره طرح ماموریت کتابخانه من نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن بیان انگیزه های خود برای حضور در مجموعه کتابخانه های عمومی، خصوصا حوزه کودک و نوجوان، از برنامه ها و ایده هایش برای جلب اقشار مختلف مردم و کودکان به سوی کتاب و کتابخوانی گفت.

صمد رهبریار با اشاره به علاقمندی خود به برگزاری دوره های قصه گویی و قصه خوانی برای کودکان، گفت: همزمان با پذیرفته شدنم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات کودک و نوجوان به صورت داوطلبانه در مهدها، مراکز بهزیستی و کتابخانه ها، کلاس های قصه گویی و قصه خوانی برگزار می کردم و همواره از این موضوع خوشحال بودم.

مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک با بیان اینکه پیش از حضور در مجموعه کتابخانه ها تجربه کار داوطلبانه و کار با کودک را به عنوان تسهیلگر داشته، خاطرنشان کرد: این علاقه و آشنایی با حوزه کودک و نوجوان انگیزه ای قوی برای من شد تا با پیوستن به مجموعه مهم کتابخانه های عمومی به عنوان مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت، وظیفه خدمات رسانی به کودکان و اقشار مختلف مردم ۱۰ محله کم برخوردار در این شهر را بر عهد بگیرم.

برگزیده طرح ماموریت کتابخانه من از استان گیلان اضافه کرد: ترویج کتابخوانی و برگزاری جلسات کتابخوانی و ارتباط مستمر با مراکز بهزیستی، مدارس، مهدها در محلات باعث شد که در سال ۱۳۹۸ به عنوان مروج دو زبانه کشوری انتخاب و از نفرات برگزیده در این رویداد مهم کشوری باشم.

وی در خصوص اقدامات خود به عنوان مروج کتابخوانی در مناطق کم برخوردار نیز گفت: به دلیل سکونت مهاجرین با زبان های غیربومی در شهر رشت، تکلم کودکان این خانواده ها به زبان های ترکی و تالشی و عدم آشنایی آن ها با کتابخانه های عمومی، سعی کردم با معرفی و امانت کتاب و برگزاری جلسات مختلف انگیزشی این کودکان را با مطالعه کتاب مانوس کنم و آن ها را به یک تعادل نسبی در فراگیری شیوه های خواندن کتاب برسانم.

رهبریار همچنین شناسایی کودکان مستعد و تمرین با آن ها را از وظایف اصلی خود به عنوان مروج کتابخوانی دانست و گفت: ادامه این مسیر دشوار با کسب موفقیت چند تن از کودکان تحت آموزش دوره هایم در پویش های مختلف کتابخوانی در کشور برایم دلنشین بوده و انگیزه ای دوچندان به من می بخشد.

این کتابدار برگزیده در خصوص نحوه آشنایی و شرکت در طرح ماموریت کتابخانه من نیز گفت: سال گذشته(۱۳۹۹) از طریق اطلاع رسانی واحد آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در فراخوان طرحی با نام «ماموریت کتابخانه من» شرکت کردم و با ارائه طرحی برای ترویج فرهنگ مطالعه، در بین ۲۶ مسئول کتابخانه منتخب کشور قرار گرفتم.

مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت اضافه کرد: در این طرح طی ۱۰ کارگاه دو ساعته که برگرفته از تجربیاتم در محلات و کار با ساکنین بومی آن محلات بود، خدمتی برای کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت طراحی کردم که در آن به موضوع آشنایی با نحوه خواندن و مطالعه کتاب پرداخته می شد و شرکت کنندگان را به موضوع کتاب علاقمند می کرد.

صمد رهبریار به تجربه خود در تولید پادکست های متنوع با موضوع کتاب نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل تجربه تولید پادکست و پتانسیل شنیدنی کردن محتواهای کتابخانه ای تصمیم گرفتم روی این مقوله تمرکز بیشتری کنم و هدف را متوجه کودکان کم توان و ایجاد شرایط کتابخوانی برای این قشرخاص کردم.

برگزیده نخستین دوره اجرای طرح ماموریت کتابخانه من در پایان با اظهار خرسندی از انتخاب خود به عنوان تنها نماینده کتابداران کتابخانه های سیار کشور در «طرح ماموریت کتابخانه من» نهاد کتابخانه های عمومی، شعار خود را «کتابدار کتابخانه سیار، یک ارتش تک نفره است» عنوان کرد و گفت: به عنوان تنها نماینده کتابداران کتابخانه های سیار کشور در این طرح تمام تلاش خود را برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان خصوصا کودکان مناطق کم برخوردار و کودکان ناتوان جسمی به کار خواهم بست و تا آخرین روز فعالیتم در کنار آنان خواهم ایستاد.

گفتنی است، صمد رهبریار متولد سال ۱۳۶۸ در شهر رشت است که در مدت حضور خود در مجموعه کتابخانه های عمومی استان موفقیت های بسیاری را در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برای خود و مجموعه کتابخانه ها به دست آورده است. تاسیس نخستین محفل ادبی کودک و نوجوان  ویژه کتابخانه عمومی سیار در کشور، نامزدی چند دوره نشان مروج کتابخوانی در سال های ۱۳۹۸ و ۹۹، کسب نشان تسهیلگر کتابخوانی و باشگاه کتابخوانی و نیز کسب عنوان کتابدار برتر نهادی در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور از مهم ترین موفقیت های وی بوده است.