کتابخانه عمومی ماسوله، کتابخانه ای در قلب تاریخ مشروطه
کتابخانه عمومی ماسوله، کتابخانه ای در قلب تاریخ مشروطه
کتابخانه عمومی شهر ماسوله به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های عمومی ایران در دوران انقلاب مشروطیت و به منظور تقویت روحیه آزادی خواهی در گیلان به روایتی به سال۱۲۸۹ توسط برخی از بزرگان این شهر با گردآوری بیش از هزار نسخه کتاب خطی ایجاد شد.

گیرا آنلاین_✍️ مجید زمانداری_ کتابخانه عمومی آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی شهر ماسوله به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های عمومی ایران در دوران انقلاب مشروطیت و به منظور تقویت روحیه آزادی خواهی در گیلان به روایتی به سال۱۲۸۹توسط برخی از بزرگان این شهر چون مرحوم حاج زین العابدین روستا و مرحوم سید داوود علوی با گردآوری بیش ازهزار نسخه کتاب خطی ایجاد شد.

این کتابخانه عمومی که در دوران مشروطیت مامن بسیاری از مبارزین آزادی خواه از خطه گیلان بوده و جلسات و نشست های فراوانی را میزبانی کرده است، پس از مدتی فعالیت به دلیل آسیب های مکرر به سازه تعطیل و پس از گذشت دوره ای در سال ۱۳۴۰ به همت جعی از فرهنگ دوستان منطقه ماسوله بازگشایی شد.

کتابخانه عمومی کوچک شهر تاریخی ماسوله همچنین پس از سال ها فعالیت و به دلیل استقبال مردم این شهر و نیز روستاهای پیرامون این مرکز، در سال ۱۳۷۳ و پس از مرمت و بهسازی و توسعه ساختمان به دو طبقه با نام کتابخانه عمومی آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی ماسوله به فعالیت خود ادامه داد.

این کتابخانه عمومی که در مرکز بافت تاریخی شهر زیبای ماسوله قرار دارد دارای بخش های مختلفی چون مخزن کتاب، بخش کتب مرجع، سالن مطالعه، بخش کودک، بخش نوجوان، بخش ویژه کتاب های کمک درسی و آموزشی، بخش کتاب های گیلان شناسی و سالن اجتماعات است.

همچنین این مرکز فرهنگی با داشتن ۱۷ هزار نسخه کتاب در موضوع و رده های مختلف علوم همه روزه پذیرای کودکان، نوجوانان و دوستداران کتاب و کتابخوانی از نقاط مختلف منطقه ماسوله است.

برگزاری بیش از ۹۰ برنامه فرهنگی مجازی در دوران فراگیری بیماری کرونا شامل ۱۹ برنامه فرهنگی با موضوع معرفی کتاب های مختلف، برگزاری ۱۱ کارگاه آموزشی، ۱۷ محفل کتاب و شعر خوانی، برگزاری ۱۳ نمایشگاه کتاب از منابع موجود در کتابخانه به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، ۱۱ مسابقه نقاشی، برگزاری مسابقه نویسندگی شهرستانی با دریافت ۱۱ اثر از سوی اعضای کودک و نوجوان، تهیه نماهنگ های معرفی خدمات و فعالیت های کتابخانه، معرفی نویسندگان، شعرا و بزرگان در قالب برنامه سفر دانایی از برنامه های متنوع این کتابخانه برای دوستداران کتاب و کتابخوانی بوده است.

مشارکت با دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی به منظور برگزاری برنامه های فرهنگی در بستر پلتفرم شبکه مجازی اسکای روم، برگزاری و معرفی یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب مسابقات چهارگزینه ای، نقاشی، پویش ها در گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال از دیگر برنامه های شاخص کتابخانه عمومی ماسوله در سال گذشته بوده است.

کسب عنوان کتاب خوان برتر استانی در گروه سنی زیر ۷ سال و زیر ۱۲ سال طی دوره های بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و نهم هفته کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از مهم ترین دستاوردهای اعضا و کتابدار این کتابخانه طی دوره فعالیت آن بوده است.

گفتنی است، ماسوله شهری تاریخی و گردشگری در استان گیلان و از توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن است. ماسوله در منطقه جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده و راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده‌است. همچنین مردم ماسوله تالش هستند و به گویش جنوبی زبان تالشی سخن می‌گویند. شهر تاریخی ماسوله در ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۵۴ به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به صورت یک مجموعه کامل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

مجید زمانداری

کارشناس حوزه کتاب