کاندیداهای مدعی فعلی رشت چه کسانی هستند!؟
کاندیداهای مدعی فعلی رشت چه کسانی هستند!؟
در زیر چهل روز مانده به انتخابات نگاهی داشتیم به لیست مدعیان فعلی مجلس در حوزه انتخابیه رشت و خمام

گیرا آنلاین_ چیز دیگری به انتخابات مجلس باقی نمانده است و به نظر می‌رسد با نتیجه تاییدصلاحیتهای هیات نظارت لیست اصلی مدعیان مشخص شده است. هرچند احتمال دارد شورای نگهبان تعداد دیگری از مدعیان را به لیست افزوده کند.
در زیر چهل روز مانده به انتخابات نگاهی داشتیم به لیست مدعیان فعلی مجلس در حوزه انتخابیه رشت و خمام

جبار کوچکی نژاد

کوچکی‌نژاد بهترین گزینه حامیانش نیست، گاهی طرفدارانش هم تن صدا و اصطلاحات او را تقلید می‌کنند. ولی هنرش این است که کار تیمی با محوریت خودش را بلد است. او شاید حامیان صد در صدی نداشته باشد، اما حس نفرت هم بین منتقدانش ایجاد نمی‌کند . شاید قبلا عده‌ای ناراحتی می‌کردند که چرا جبار به بهارستان رفته، ولی  حالا دیگر نمایندگی کوچکی‌نژاد برای  اکثریت عادی شده و یک حس بی تفاوتی ایجاد کرده است. پربیراه نیست بگوییم ردصلاحیت دیگر کاندیداها هم کمک کرده که او حالا نماینده اول رشت باشد. البته خودش دوست داشت  یک تعارفی برای وزارت آموزش و پرورش به او می‌شد، ولی ظاهرا به او قبولانده‌اند که با همین نمایندگی مجلس قرار است بازنشسته شود. نه کمتر نه بیشتر!

 

محمدباقر نوبخت

وقتی نوبخت سال ۷۹ برای چهارمین بار نماینده رشت شد هنوز پنجاه سالش نشده بود. او زمانی همیشه به عنوان نفر اول رشت برنده می‌شد که بیشتر به عنوان یک تکنوکرات غیرسیاسی و  مدیر سابق مدرسه شهید بهشتی شناخته می‌شد. جناح راست او را حمایت می‌کرد و جناح چپ هم مشکل چندانی با او نداشت. ولی امروز نوبختی که کاندیدا شده به عنوان یار غار رئیس جمهور سابق شناخته می‌شود که هشت سال در بودجه کشور تاثیرگذار بود. صرف این عنوان یک برند محسوب می‌شود، ولی در مورد عملکردش مخالفان زیادی دارد. با این حال هرچه باشد آن نوبختی که مدیر مدرسه بهشتی بود محبوب‌تر از نوبخت فعلی است و دوست داشتنی‌تر! شاید خودش هم دنبال بازگشت به گذشته است که دوباره قامت کاندیداتوری بر تن کرده است. اگر او نتواند در رشت برنده شود (ولو با رای کم) نشان می‌دهد هرچه کرده دود شده و به هوا رفته است. چون حامیان پروپاقرص او دنبال ریاست جمهوریش هم رفته‌اند.

کاظم دلخوش

دلخوش ورژن ضعیف شده نوبخت است. او  هم  دوست دارد کارهای بزرگ‌تر از به قول خودش «آسفالت لانه مرغ مردم» کند و برای همین به رشت آمده تا کارهای مهم‌تری را پیگیری کند. ولی به واقع هنر دلخوش همان کارهایی است که دوست ندارد. اگر از او بپرسید به عنوان سخنگوی کمیسیون حقوقی در مورد تصویب سریع لایحه حجاب در کمیسیون چه نظری دارید چیز دندان گیری نصیبتان نمی‌شود، ولی تا صبح می‌تواند در مورد انتصابات شهرستانی، معضلات حوزه راه و موانع سرمایه‌گذاری صحبت کند. خصوصیت دلخوش این است که صحبتی نمی‌کند که همه را راضی نگه دارد( طوری که او از مدیرکل پیشین ارشاد گیلان دفاع کرد خود خانواده طرف هم چنین نکردند) ولی هنرش این است که در همه حوزه‌ها دستی بر آتش دارد. از شعر گرفته تا ورزش و کارخانه‌داری! اول گفتیم ورژن ضعیف شده نوبخت! ولی این حرف را نزدیکش نزنید که خود را بالاتر هم می‌بیند.

 

سید علی آقازاده 

ظاهرا سید علی آقازاده مهره مار دارد که هر دوره کاندیدای نیروهای اصولگرا است. اگر بحث مهره مار هم نباشد، او احترام زیادی بین نیروهای تصمیم گیر این جریان دارد که یا حتی موقع انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد کاندیدای اصلی آنها در گیلان است. بیشتر این احترام به خاطر سوابق فرماندهی در زمان دفاع مقدس است. خارج از آن در حوزه نمایندگی حامیان چندانی ندارد. همه واقفند که برای نمایندگی بیشتر از این‌ها توان لازم است و آقازاده جذابیتی برنمی‌انگیزد. ولی تا وقتی این جریان از او حمایت کند او همیشه پای ثابت مدعیان اصلی است.

محمدرضا احمدی سنگری

ویژگی احمدی سنگری در چرخش است. در انتخابات دوره دهم برای حضور در لیست امید مصاحبه داد و در دوره یازدهم شد کاندیدای انقلابی و اصلاح طلبان به زعم او شدند آمریکایی! در کارزار انتخاباتی از سوابق دیپلماسی خود گفت و در زمانی که انتقادها درباره غیردیپلماتیک بودن حرف‌هایش بالا گرفت اعلام کرد که «دیپلمات نیست و انقلابی است» او که تمام قد پشت دولت سیزدهم ایستاده بود در چند ماه گذشته کمی منتقد دولت نیز شده است. این مسائل از احمدی سنگری چهره عجیبی ساخته است. وقتی طرح‌هایی همچون « قایق تاکسی در زرجوب» را ارائه می‌دهد عجیب‌تر هم می‌شود. ولی او نیز تا وقتی کاندیدای یک جریان خاص باشد می‌تواند خود را مدعی نشان دهد.

 

حسن کربلایی

کربلایی در میان هم پالگیهای سیاسی امثال کوچکی‌نژاد و آقازاده محبوب‌تر است. هرچند در همه انتخابات باخته و سرنوشت شبیه مظفر نامدار داشته است. تمرکز اصلی او همیشه همین جریان بود، برای همین مردم بخش‌های دیگر حوزه رشت و خمام چندان شناختی روی او ندارند و منتقدان هم معتقدند او غیربومی است. این‌ها پاشنه آشیل او محسوب می‌شود.

خارج از آن بسیاری معتقدند کربلایی حضورش در انتخابات برای پاک کردن معضل حکم دادگاهی است که او را به زندان و عدم فعالیت در احزاب محکوم کرده است. او خود جای هیات نظارت بر انتخابات صحبت کرد و معتقد بود منعی برای حضورش نیست. اما واقعیت این است که این حکم کاندیداتوری او را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهدی کاظمی پور

کاظمی پور بعد سالها حضور در فرماندهی سپاه قدس گیلان لباس جدید برتن کرده  و بیشتر از بقیه خود را نشان داده است. هر از چندگاهی صحبت میتینگ غیررسمی حامیانش دیده می‌شود و از آنجا که شانس حضور در لیست اصلی اصولگرایان را دارد می‌تواند یک مدعی باشد. هرچند خارج از این حیطه چیز خاصی از خود نشان نداده که متفاوت از امثال آقازاده و احمدی سنگری باشد. حتی پیرتر نیز به نظر می‌رسد و این پوئن خوبی نیست.

مصطفی بلورچی
بسیاری می‌گویند بلورچی با هزینه بالا در انتخابات ظاهر شده است که در مقابل امثال دلخوش و کوچکی نژاد قدعلم کند . ولی حتی اگر درست باشد او یک قدم از بقیه جلوتر است که هزینه هنگفت آنها توسط دیگران محل سوال است. بلورچی در انتخابات شورا موفق نشد و حالا به نوعی سعی دارد روند کاری خود را تغییر دهد و به جریاناتی نزدیک شود که در انتخابات گذشته روی آنها حساب نکرده بود. ردصلاحیت علوی او را به جدی‌ترین چهره جدید انتخابات رشت بدل کرده است. این از آن لحاظ است که برخی معتقدند انتخابات مجلس این دوره بیشتر از اینکه تقابل جریانات سیاسی باشد رقابت جوانان با چهره‌های باتجربه است. از سوی دیگر اصالت خشکبیجاری او می‌تواند بعد از سی و دو سال ( علی رضا خاک در دوره سوم) یک نماینده جدید از این بخش راهی مجلس کند و احتمال حمایت اکثریت مردم خشکبیجار از او بالاست.

  • منبع خبر : گیراآنلاین