کاندیداهای مدعی رشت را بشناسید
کاندیداهای مدعی رشت را بشناسید
باید معترف بود که اینبار انتخابات مجلس در رشت پس از ۸ سال رنگ و بویی متفاوت گرفته و قطعاً نباید منتظر حضور پدیده در آن باشیم، حضور کاندیداهای شاخص و شناخته شده در انتخابات حوزه شهرستان‌های رشت و خمام می‌تواند فضای انتخابات را متفاوت از گذشته کند.

گیرا آنلاین_  زمان زیادی تا یازده اسفند ماه و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده، اگرچه شور و هیجان در انتخابات همانند گذشته نیست، اما باید اعتراف کرد که در این دور تعداد چهره‌های شاخص در انتخابات رشت به طرز هیجان‌انگیزی افزایش‌یافته است.

اگرچه در دو دوره گذشته انتخابات مجلس در رشت به دلیل کمبود چهره‌های شاخص چهره‌هایی کمتر شناخته شده مانند حسنی جوریابی و یا احمد سنگری به مجلس راه یافتند، اما این بار انتخابات رشت خالی از چهره‌های شاخص نیست و مطرح‌شدن نام‌هایی همانند سید کاظم دلخوش و محمدباقر نوبخت سبب جذاب‌تر شدن انتخابات در رشت شده است.

به هر صورت در این مطلب به تعدادی از چهره‌های شاخص انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان رشت و خمام اشاره خواهیم کرد.

کاظم دلخوش

تغییر حوزه انتخابیه دلخوش بیشتر به این دلیل است که قصد دارد فضای جدیدی را تجربه کند. بسیاری از دلخوش به‌عنوان قوی‌ترین نماینده استان یاد می‌کنند و حتی مخالفانش نیز به تأثیرگذاری او اذعان دارند.

دلخوش اگرچه در انتخابات رشت تازه وارد است، اما سال‌هاست بسیاری از مراجعین دفتر او را مردم رشت تشکیل داده‌اند، زیرا اگر به دفتر مراجعات مردمی او در تهران نگاه کنیم خواهیم دید که از سراسر کشور به دفترش مراجعه می‌کنند و دلخوش را در قامت یک نماینده ملی می‌بینند، در حقیقت او به محل سکونت مراجعین خود نگاه نمی‌کرد و همین موضوع دلیل شرایط خوب امروزش در انتخابات رشت است.

نماینده فعلی صومعه‌سرا و کاندیدای شاخص انتخابات در رشت از لحاظ شاکله ستادی شرایطی بسیار خوب را تجربه می‌کند و این موضوع می‌توان گره‌گشای مسیر حضور او در انتخابات باتوجه‌به پیش‌بینی‌ها در خصوص میزان مشارکت باشد. اگر طیفی بخواهد در آخرین لحظات رأی دهد قطعاً دلخوش گزینه جدی برای رأی‌دادن آن‌هاست.

محمدباقر نوبخت

نوبخت شاخص‌ترین کاندیدای جریان اعتدال در کشور است که ثبت‌نام کرده، البته او چندان به‌صورت علنی انتقادی متوجه دولت نداشته، ولی از حزب و جریانی بیرون می‌آید که دولت فعلی دو سال است شمشیر را از رو برای آن بسته است.

اعتدالیون در تلاش هستند نوبخت را در تهران نگه داشته و او را سرلیست خود می‌دانند، ولی نوبخت هنوز بر سر دوراهی باقی‌مانده است و باید طی روزهای دیگر تصمیم خود را بگیرد.

جبار کوچکی نژاد

کوچکی نژاد در دوره‌های گذشته در سه بخش رأی ثابت داشت و برای همین خود را همیشه مدعی نشان داده است. از دوره هفتم کاندیدای جناح اصولگرایان بوده و از آنجا که از آموزش‌وپرورش آمده روی رأی فرهنگیان حساب می‌کند و در بخش‌های روستایی تبلیغات فراوانی دارد و به آرای کشاورزان هم چشم دارد.

در این دوره سران اصولگرایان اعلام کرده‌اند که اولویت اولشان رأی آوردن کاندیدا نیست و برای همین شاید در فهرست اصلی جریان حضور نداشته باشد، بااین‌حال اگر شاهد حضور رقبای بیشتری از جریان رقیب باشیم بازهم کوچکی نژاد در فهرست اصلی قرار خواهد گرفت. اگر این امر شکل نگیرد باتوجه‌به احتمال کاهش آرای کوچکی نژاد بین کشاورزان و فرهنگیان کار کمی برای او سخت شود.

سید علی آقازاده

نماینده دوم رشت در انتخابات گذشته تاکنون دو پیروزی و دو شکست را تجربه کرده است. وی بدون شک گزینه اول حامیان دولت است، زیرا تقریباً همیشه از دولت دفاع کرده و جزء آن چیز زیادی از وی منتشر نشده است.

محمدرضا احمدی سنگری

پدیده انتخابات پیشین در این دوره کار سختی دارد، زیرا حوزه انتخابیه رشت چه در مجلس و چه شورا نشان داده است که به پدیده‌ها بیش از یک بار اعتماد نمی‌کنند و ممکن است سرنوشت امثال علیرضا خاک، تحریری نیک صفت، صادق‌زاده و محمدصادق حسنی یحتمل نصیب احمدی سنگری نیز خواهد شد. وی در سنگر هنوز شانس دارد که کاندیدای اول باشد، ولی در حوزه‌های دیگر بیشتر از وی بنر دیده شده تا مقبولیت!

مهدی کاظمی‌پور

سردار بازنشسته سپاه قدس گیلان محبوبیت خوبی بین هم‌رزمان خود دارد، او همان مسیری را آغاز کرده که پیش از آن آقازاده رفته است. کاظمی‌پور با ۶۳ سال سن کمی دیر وارد عرصه سیاسی رسمی شده است. او که رئیس ستاد خیزش‌های مردمی رییسی در انتخابات گذشته بود به‌عنوان یکی از گزینه‌های استانداری گیلان مطرح شد که البته به نتیجه نرسید و حالا او سودای بهارستان را در سر دارد و احتمالاً یکی از گزینه‌های اصلی اصولگرایان و حامیان دولت است.

امیرحسین علوی

علوی هنوز موفق نشده تأیید صلاحیت خود را به دست بیاورد. ولی اگر چنین شود شانس بالایی برای حضور در جمع مدعیان دارد و از حالا تیم تبلیغاتی وی آماده هستند که چنین اتفاقی رقم بخورد. هرچند بسیاری معتقدند علوی کار انتخاباتی بلد است، اما کمی فرصت‌ها برای او رو به پایان است. در انتخابات گذشته شورا آرای وی کاهشی شده بود و او نیز باید بیشتر از آن تلاش کند.

غلامعلی جعفرزاده

جعفرزاده هم همان سرنوشت علوی را در حال حاضر دارد، هرچند غیرمستقیم اعلام کرده در فهرست بعدی شورای نگهبان که بیشتر مختص نمایندگان ادوار و فعلی است تأیید صلاحیتش خواهد آمد.

البته وی دوره گذشته هم تا دقیقه نود این وعده تأیید صلاحیت را به حامیانش داده بود و حتی خبر آن در برخی رسانه‌های کشوری هم منتشر شده بود.

جعفرزاده از جمله افرادی است که در صورت تأیید صلاحیت شانس زیادی برای گرم‌کردن تنور انتخاباتی دارد. ولی برخی اظهارات تند سیاسی کار را برای او سخت کرده است. هرچند در صورت تایید صلاحیت نیز او بسیاری از یاران قدیمی و همیشگی خود را از دست داده است.

حسن تأمینی

نماینده اسبق رشت در مجلس شورای اسلامی بعد از دو دوره عدم احراز صلاحیت، سومین بار هم با این مشکل مواجه شده است. وی در انتخابات دوره نهم با اختلاف نسبت به بقیه در جایگاه نخست قرار گرفت. او امسال به‌خاطر شرکت در انتخابات از ریاست فدراسیون شطرنج استعفا داده بود و انتظار بود که برخلاف دوره‌های قبل صلاحیتش مورد تأیید قرار بگیرد، اما این موضوع تاکنون میسر نشده است. چشم امید وی نیز به فهرست نهایی است که قرار است شورای نگهبان ارائه دهد.