کاندیداهای شورا وعده هایی ندهند که جز اختیارات آنان نباشد
کاندیداهای شورا وعده هایی ندهند که جز اختیارات آنان نباشد
انتخاب شهردار غیر توانمند و سفارشی بر مشکلات شهر می افزاید

گیرا آنلاین– محمد علی (پیمان)رفعتی ساجدی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: شوراها یکی از ارکان نظام و پارلمان محلی هستند که وظیفه مهم آنها پیگیری مسائل مهم شهری، انتخاب شهردار و نظارت بر اجرای امور است.

وی درباره اهمیت لزوم تشکیل و جایگاه شوراها گفت:ماهیت شورای شهر یک نهاد خدماتی، اجتماعی است که باید از نگاه سیاسی به این نهاد پرهیز کرد.

محمد علی رفعتی ساجدی،در ابتدای صحبت های خود هدفش را از ورود به شورا خدمت صادقانه بیان کردو گفت:اعضای شورا باید صدای مردم شهر باشند و در رفع مشکلات شهر از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی ايجاد درآمدهای پايدار از طريق جذب سرمايه گذاران، استفاده از دانش و تجربه خردمندان، صاحب نظران و نخبگان در حوزه های مختلف، ايجاد نشاط اجتماعی، چابک سازی مناطق وبهبود حقوق شهروندی در مديريت شهری، وضعيت عمرانی، اقتصادی و سرمايه گذاری در مسائل فرهنگی، مبلمان شهری، جذب گردشگر و تلاش برای بهره گيری از فضاهای سبز را جزو برنامه اصلی خود بیان کرد.

ساجدی، در ادامه ضمن تشریح پتانسیل‌های متعدد در شهر رشت و تبیین چشم‌انداز‌هایی جهت توسعه شهر افزود:تصمیمات اعضای شورای شهر به صورت مستقیم بر روند برنامه ها در مدیریت شهر تأثیر می‌گذارد. به همین لحاظ هرچه افراد شایسته‌تری بر کرسی شوراها تکیه بزنند،به طور قطع برنامه‌ها مؤثرتر خواهد بود و در نهایت توسعه پایدار نیز رقم خواهد خورد.

وی وجود یک مدیریت واحد در کلانشهرهایی مانند شهر رشت را ضروری خواند و با تاکید بر اینکه موضوع ترافیک از جمله دغدغه‌های مهم شهروندان شهر رشت محسوب می‌شود تصریح کرد: به دلایل مختلف و به ویژه به علت عدم مدیریت واحد، شهرداری برای بازگشایی برخی مسیرها و تسهیل در دسترسی مردم به نقاط مختلف شهر، با بروکراسی‌های اداری زیادی مواجه می‌شود.

ساجدی مشارکت همه دستگاه‌ها را برای داشتن شهری توسعه‌یافته ضروری دانست و تصریح کرد: اگر یک مدیریت یکپارچه در شهر وجود نداشته باشد با وجود تمام تلاش‌ها و اقداماتی که شهرداری برای رفع مشکلات شهروندان و ارائه خدمات مطلوب‌تر انجام می‌دهد باز هم نتیجه مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

ایشان  در ادامه با بیان اینکه در راستای بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت های طبیعی که در شهر رشت وجود دارد، کوتاهی‌های بسیاری شده است اظهار کرد: در این راستا، همکاری و همدلی با مسئولین استان گیلان جهت کاهش مشکلات در شهر رشت ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی شهر رشت بسیاری جدی است ،افزود:باید در یک حرکت جدی و با کمک دولت، مشکلات رودخانه‌های داخل شهری رشت را برای همیشه حل و فصل کنیم.

ساجدی با تأکید بر توجه به حل مشکلات پرسنل شهرداری رشت تصریح کرد: در شهرداری رشت، هر فردی در جایگاه خودش باید به بهترین نحو در راستای خدمت به مردم تلاش کند.

وی همچنین افزود:تجربه شورای پنجم نشان داد که اگر شایسته گزینی وجود نداشته باشد، در شوراها به جای اینکه به تصمیمات مهم برای شهر پرداخته شود، به حاشیه پردازی ختم می شده و درنتیجه شوراهایی که تخصص کافی در امور مرتبط با شهر را ندارند نمی‌توانند تصمیمات مفیدی برای شهر بگیرند و بر همین اساس روند توسعه شهری نیز شیب نزولی پیدا خواهد کرد.

ساجدی در ادامه به مناطق حاشیه‌نشین ‌و کم‌برخوردار شهر رشت اشاره کرد و گفت:
مناطق حاشیه‌نشین ‌و کم‌برخوردار شهر رشت
جزو شهر هستند و باید مورد توجه دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرند، اما متاسفانه امکانات رفاهی و اجتماعی در شهر رشت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت بی‌منت به شهروندان و توزیع عادلانه امکانات در تمامی نقاط شهر باید از سیاست‌های اصلی شهرداری و شورای شهر باشد،اظهار کرد:توزیع عادلانه امکانات و منابع بین مناطق مختلف شهری و دستیابی برابر شهروندان به امکانات، عدالت اجتماعی را به همراه داشته و رفع نابرابری‌ها در توزیع امکانات شهری در مناطق مختلف عامل مهمی در توسعه متوازن شهری محسوب می‌شود.

ساجدی بر ضرورت توجه به شایسته سالاری در انتخاب شهردار توسط شورای شهر تاکید کرد و افزود: در صورتی که شهردار یک شهر توانمند و لایق باشد و برنامه شفاف و قابل اجرایی برای شهر ارائه کند ،قطعا آن شهر پیشرفت می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه های شهردار باید عام المنفعه باشد گفت: لازم است شورای شهر در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشد و انتخاب آن ها بر اساس شایستگی، لیاقت و توانمندی و تخصص افراد باشد ،نه اینکه شهردار را بر اساس سلیقه‌های سیاسی خود انتخاب کنند.چرا که از کسانی که با لابی‌گری، حزب‌گرایی، شعار و شهرت بدون تخصص کافی پا به شورای تصمیم ساز شهری می‌گذارند نباید انتظار کار تخصصی و حل معضلات شهری را داشته باشیم.

ساجدی ،همچنین با اشاره به لزوم داشتن برنامه مناسب توسط نامزدهای انتخاباتی گفت:متاسفانه این روزها بسیار شاهد انتشار مطالب مختلف از سوی کاندیداها در خصوص طرح های آن ها برای شهر رشت هستیم ،که اغلب آن ها بی پایه و اساس است. این افراد باید برنامه‌های مدون خود را به مردم ارائه دهند و این امر مستلزم این است که آنها هم ظرفیت شهر و هم زیر ساخت‌ها و کمبودهای شهری را بشناسند تا بتوانند با یک کار کارشناسی شده اهداف شهری را دنبال کنند.

وی در ادامه نسق‌سازی و وجود زمین‌های نسقی را از جمله چالش‌های موجود در این شهر بیان کرد و گفت:در حوزه ارائه پروانه به زمین‌های نسقی هم مشکلاتی وجود داردو بدون شک عدم حل چنین معضلاتی زمینه را برای بروز مسائل بیشتر مهیا می کند. بنابراین شهرداری رشت باید با انجام یکسری ازاقدامات اساسی، معضل نسق‌سازی را در شهر رشت مدیریت کند.

وی با بیان اینکه باید درهر ۵۵ منطقه مختلف شهررشت یه نماینده از مجموعه مدیریت شهری داشته باشیم، افزود:متاسفانه کیفیت کالبدی بیشتر مناطق شهررشت نزول پیدا کرده و برخی مسائل اداری باعث شده که مردم نتوانند مشکلات خود با شهرداری به راحتی در میان بگذارنند. وجود یک نماینده از محلات و انتقال مشکلات به مدیران نواحی باعث تسهیل در رفع موانع و هویت بخشی به محلات می شود