چگونه کوه زباله سراوان از بین رفت!؟+تصاویر
چگونه کوه زباله سراوان از بین رفت!؟+تصاویر
.

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از رشتکده  تخریب کوه زباله سراوان مورد توجه رسانه‌های مطرح کشوری قرار گرفته است. کاری که با مدیریت شهرداری رشت در حال انجام است و حمایت مقامات بالادستی را دارد. دو سال پیش کوه زباله سراوان حواشی فراوانی را ایجاد کرده بود و منجر به اعتراض مردم روستای سراوان شده بود. بعد از آن قرار شد زباله‌های دپو شده در این منطقه در پروژه بهسازی لندفیل جمع شوند و دوباره درختکاری در آن صورت بگیرد.

سراوان تا دو سال گذشته محل دفن زباله شهر رشت و شهر‌های اطراف در پهنه مرکزی استان گیلان بود، اما از آبان ۱۴۰۱ پروژه بهسازی لندفیل سراوان با جدیت آغاز شد. در سال ۱۴۰۱ وسعت لندفیل سراوان پس از ۴۰ سال دفن زباله به ۱۸ هکتار رسیده بود. زباله‌ها دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر را پُر و تبدیل به تپه کرده بودند، اما امروز ۱۴ هکتار از این لندفیل بهسازی شده است.

با این حال عدم معرفی مکان جدید زباله توسط دولت احتمال خطر در آینده را همچنان نگه داشته است. شهرداری رشت با افزایش کارخانه کودآلی و بهسازی لندفیل سراوان اقدامات بدوی را انجام داده است. اما مکان جدید تخلیه زباله باید توسط دولت تعیین شود و تاکنون خبری از آن نیست. همچنین نصب زباله سوز در استان گیلان با ابهامات زیادی مواجه شده است و بعید به نظر می‌رسد که فعلا اتفاقی بیفتد.