چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت
چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت
چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت روز دوشنبه پنجم دی ماه و با پرداختن به دو دستور،۱- ارایه گزارش و بررسی روند اجرایی پروژه مربوط به تقاطع غیر همسطح میدان ولیعصر "عج" و بازگشایی امام علی "ع" ۲- ارایه گزارش در خصوص آخرین وضعیت تملک و بازگشایی مسیر ژ-۵ کار خود را آغاز کرد.
گیرا آنلاین_در چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای رشت مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت ضمن عرض تبریک سالروز ولادت حضرت مسیح “ع” این روز را به تمامی مسیحیان جهان و شهر رشت تبریک و تهنیت گفت و برای آنان سالی سرشار از برکت، نعمت و صلح و دوستی آرزو کرد.
وی در ادامه با عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه “س” این روز را به تمامی شیعیان راستین، بویژه بانوان کشور و شهر رشت تسلیت و تعزیت گفت و بیان داشت:  همه ما در امورات زندگی خود و در سخت ترین شرایط و به وقت گره گشایی از مشکلات و مصائب پیش روی، به این بانوی اسوه و نمونه متمسک می شویم.

مسعود عباس نژاد در ادامه صحبتهایش با اشاره به روز پنجم دی ماه، سالروز وقوع زلزله فاجعه بار بم، یاد و خاطره همه درگذشتگان را گرامی داشت و گفت: این روز در تقویم رسمی به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گرفته است از اینرو به سبب ضرورت موضوع می باید نقش و اهمیت مدیریت شهری در کاهش بلایای طبیعی بسیار پررنگ تر گردد.
مسعود عباس نژاد ضمن اشاره به ساخت و سازهای بی رویه و خارج از ضوابط و اصول شهرسازی اذعان داشت: در واقع شهر ما نیز به مانند بسیاری از کلانشهرهای کشور با بحران بلایای طبیعی روبرو است، از اینرو می باید با نشستهای مشترک تخصصی در سطوح درون سازمانی و بین ارگانی و در سایه تشریک مساعی و بهره گیری از متخصصین امر، شاهد حرکت رو به جلو و ساخت و سازهای اصولی، بر پایه ضوابط نوین مهندسی و شهرسازی باشیم تا میزان تلفات ناشی از بلایای طبیعی را به صفر برسانیم .

وی در ادامه جلسه با اشاره به دستور جلسه اظهار داشت: تقاطع ولیعصر”عج” برای مردم شهر ما بسیار پراهمیت شده است چرا که این مسیر یکی از محورهای استراتژیک بوده و  به منزله شاهراه اصلی خروج و ورود به جاده ترانزیتی انزلی محسوب می گردد.
وی افزود: سوال بنده این است که آیا شرکت مشاور، مطالعه و بررسی دقیقی از تعداد ماشین های ورودی از سمت انزلی بعمل آورده است و اینکه با وجود این مطالعات، جه مقدار  بار ترافیکی خواهیم داشت و آیا طرح مذکور جوابگوی این حجم از ترافیک می باشد ؟
رییس جلسه در ادامه گفت: واقعیت این است که انجام این تغییرات الزامی است و قرار است اساسا ساخت و سازی صورت پذیرد، اما بحث ما این است که با توجه به طولانی بودن زمان اجرای طرح، آیا بار ترافیکی به دقت محاسبه گردیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به کم عرض بودن معبر و تردد زیاد ماشین ها بویژه در ایام مسافرت و روزهای آخر هفته، هرگونه مشکلی موجب انسداد ورودی شهر و ایجاد ترافیک سنگین تا کیلومترها خواهد شد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: در خصوص ژ- ۵ در صورت تجهیز کارگاه و با توجه به محاسبه زمانی اجرا و اتمام پروژه اگر بازه زمانی انجام پروژه غیر همسطح ولیعصر”عج”  ۲ تا ۳ سال به درازا بیانجامد طبعا می باید برنامه های مدون و منظم برای ساماندهی  بار ترافیکی این مسیر داشته باشیم و در واقع یکی از اهداف جلسه امروز ارایه توضیحات کارشناسی مشاور محترم پروژه به اعضای کمیسیون در این راستا می باشد.
عباس نژاد افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰%  از حجم تردد شهروندان به انزلی از گلسار می باشد مسیر عرفان جوابگوی این حجم ترافیکی نیست، در نتیجه می باید در صورت امکان خیابانهای فرعی را بیشتر کنیم و اگر کوچه هایی هم وجود دارد که بتوان ترافیک را از آن مسیرها تخلیه و به سمت خروجی رشت به انزلی هدایت کرد به این مسیرها اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مسیر کنارگذر ژ- ۵، ضمن خرید یک ملک می توانیم آن را به میدان امام علی وصل متصل نماییم گفت: می توانیم مسیر رفت و برگشت را نیز از همین مسیر بیاوریم و هدف این است که بار ترافیکی گلباغ نماز و دیلمان را کاهش دهیم، یعنی فرایند نقشه راه به گونه ای باشد که ماشین ها را از دیلمان به امام علی هدایت  کنیم تا مجبور به تردد از مسیر میدان ولیعصر نباشند چون این مسیر، منطقه ترانزیتی ماست و یا اینکه از سمت خرمشهر ماشین های ورودی به رشت را به سمت کوی امام رضا هدایت کنیم که از سمت انزلی بار ترافیکی به خیابان خانجانی ورود کند که البته همه موارد ذکر شده پیشنهاد می باشد و از شرکت مشاور می خواهیم تمامی این موارد را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.وی ضمن تشکر از زحمات مهندس رساطلب که در سالهای گذشته مجدانه پیگیر پروژه بودند دستورات لازم در خصوص هماهنگی  معاون حمل و نقل و امور زیربنایی با دادستان،سرپرست شهرداری، معاون شهرسازی، شهردار و

معاون عمرانی منطقه یک و مدیران املاک و حقوقی شهرداری را جهت بازدید میدانی از مسیر اجرای پروژه صادر نمود.
در بخش دیگری از جلسه معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری ضمن ارایه گزارش در خصوص پروژه، گفت: اگر بتوانیم بخشی از ضلع جنوبی کانال ژ-۵ را بازگشایی کنیم قادر خواهیم بود با یک تملک که شهردار منطقه یک پیگیر آن هستند دسترسی  دیگری به غیر از کوه عرفان، معبر دیگری نیز برای تخلیه ترافیک در ضلع جنوبی به میدان امام علی و به موازات آن به بوستان ۱۹ داشته باشیم  و از سوی دیگر قرار است بخشی از ترافیک نیز به  سمت زمینهای احمد پناه هدایت شود .
در ادامه جلسه نماینده حقوقی شهرداری با توجه به مباحث مطروحه در خصوص بازگشایی مسیر کانال ژ-۵، ضمن اشاره به ماده ۱۱، لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت اظهار داشت: شهرداری در اجرای طرح های عمرانی و عمومی در ابتدا مکلف به اجرای طرح ها در زمینهای دولت و وابسته دولت بوده و یا اینکه با پرداخت بهای آن و بر اساس ارزش تعیین شده در ترازنامه شرکت، این انتقال با هدف اجرای برنامه های عمومی انجام می شود و در غیر اینصورت و بر اساس ضوابط قانونی ملک، به صورت قطعی به دستگاه اجرایی منتقل می گرد.
قابل ذکر است در بخش دیگری از جلسه دکتر شبستری مشاور پروژه، با ارایه پاورپوئینت و توضیحاتی در خصوص مطالعات صورت گرفته، ابعاد انجام کار و چگونگی اجرای آن را به  سمع و نظر اعضای کمیسیون و مشاورین و معاونین حاضر در جلسه رسانید.