چهارمین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان عدالت خواهی و سیاست های حمایتی در مزار شهدای رشت برگزار شد
چهارمین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان عدالت خواهی و سیاست های حمایتی در مزار شهدای رشت برگزار شد
به گزارش روابط عمومی راهیان گام دوم انقلاب اسلامی - گیلان

گیرا آنلاین_در ادامه سلسله جلسات مطهری خوانی هیات راهیام گام دوم انقلاب اسلامی در جوار شهدای رشت، اساتید به مباحث عدالت خواهی و سیاست های حمایتی پرداختند.

بر اساس این گزارش: چهارمین کرسی مطهری خوانی که ساعت ۱۸:۳۰ در روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ در مزار شهدای رشت برگزار شد، به موضوع عدالت خواهی و سیاست های حمایتی مبتنی بر اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری اختصاص داشت که دکتر مظفر نامدار و دکتر غلامرضا خانکشی پور اساتید نشست مذکور بودند.

اساتید در طول جلسه، معیارهای عدالت خواهی در جامعه امروز را با غور در قرآن و احادیث و با تاکید بر نظرات استاد شهید مطهری و همچنین مسائل روز کشور تحلیل و تبیین کردند.

دکتر مظفر نامدار در این راستا با موضوع نشست مذکور اظهار کرد: اقدامات اسلام برای برقراری عدالت اجتماعی از نگاه استاد مطهری بر دو نوع می باشد، کار به عنوان وظیفه اجتماعی و انسانی به همراه ایجاد امکانات مساوی برای همگان زیر بنای اصلی در جهت سالم سازی تلاشهای جامعه بوده و در ارتباط با تعارض بین مصالح فرد و اجتماع، آن اصلی را که باید در همه حال مد نظر داشت تا قوانین فرعی از آن استنباط شود این است که مجموع دارائی های اجتماع متعلق به همه افراد بوده و مصلحت خاص افراد تنها با مراعات مصلحت عمومی اجتماعی قابل احترام میباشد و لذا در صورت تعارض بین مصالح فرد و اجتماع بدون هیچ گونه تردیدی مصالح جمع مقدم بر مصالح فرد میگردد.

نایب رئیس راهیان گام دوم انقلاب اسلامی گیلان افزود: عدالت یکی از مطلوب های بشری است که در آرمان شهر انسانی به واقعیت میپیوندد، همچنین عدالت از مفاهیم والایی است که قرآن کریم نیز آن را به عنوان یکی از اهداف بعثت انبیاء بیان نموده و دین مبین اسلام نیز تحقق عدالت را سر لوحه اهداف خود قرار داده است، اگر چه در برخی موارد، تفاسیر متحجرین مانع اجرای عدالت حقیقی گردیده است، ولی عدالت در اسلام در زمره اصول دین بوده و خود مقیاس اسلام و در راس علل احکام میباشد.

نامدار اظهار داشت: نگرش دیگر به عدالت، که برخواسته از توان و استعداد بشری است، نگرش فرصت یکسان به عدالت است، در این نگرش، دولتمردان موظف هستند که با ایجاد قوانین و ضمانت اجرا، فرصت‌های یکسان برای شهروندان خود به وجود آورند. این فرصت‌ها، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خواهد بود. مسلما در جوامع توسعه یافته چنین دستاوردی وجود دارد و تقریبا بدان نزدیک هستند، فرصت برابر، اجازه شکوفایی همه استعدادها را ایجاد خواهد نمود و این امکان را فراهم خواهد ساخت که افراد بر اساس تلاش و استعداد خود به اهداف عالیه دست یابند.

در ادامه دکتر غلامرضا خانکشی پور دیگر استاد این نشست گفت: حقوق اساسی ملت که ذاتی جهان شمول و انسانیت مدار دارند، مبنای تحقق لیبرالیسم حقوقی در جامعه است و صیانت از آن، یکی از آرمان های نظام های حقوقی مختلف است و تعرض به این حقوق، مانعِ ایفای نقش حکومت در جامعه و تبعاً دور شدن از ارزش عدالت خواهی و آسایش اجتماعی می باشد.

دکتر خانکشی پور ضمن اشاره به سیاست های حمایتی دولت در موضوع تامین اجتماعی افزود: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم، بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات حمایتی و بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی هستند. در واقع، کسانی از خدمات تأمین اجتماعی بهره هستند که اغلب جزو اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه قرار دارند، لذا توجه به کم و کیف این سیاست‌ها، به خوبی نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری، این حساسیت را به خوبی درک کرده اند و خواستار اصلاحاتی در روند سیاست‌های تأمین اجتماعی شده اند.

سخنگوی راهیان گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: همه کشورهای دنیا دارای یک سیاست اجتماعی و رفاهی هستند که سیاست اجتماعی و رفاهی آن ها مبتنی بر قوانین، مقررات و ساز و کارهای حاکمیتی است و بر اساس آن برای مردم حقوقی را در حوزه تأمین اجتماعی قائل می‌شوند، در کشور ما هم اگرچه قانون اساسی حقوق و تکالیفی را مشخص کرده بود اما طی چهار دهه گذشته بر اساس تفکرات و سلایق مختلفی که وجود داشت، یک سری دوگانه‌هایی شکل گرفته بود که در این سیاست‌های کلی این دوگانه‌ها تعیین تکلیف شدند و فصل الخطاب آن ها مشخص شد.

وی افزود: یکی دیگر از دوگانه‌ها، توسعه و عدالت است که اول باید به سمت توسعه حرکت کنیم و عدالت را فراموش کنیم و بعدها توسعه خود عدالت را می‌آورد و یا بالعکس. باید همه منابع کشور را صرف عدالت و مساوات کنیم.

شایان ذکر است؛ در این جلسه نیز دقایقی به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.