پیاده راه فرهنگی چهره و هویت شهر و نماد فرهنگ مدار بودن شهر رشت است/طبق قانون تردد موتورسیکلتها در محدوده پیاده راه شهر ممنوع است 
پیاده راه فرهنگی چهره و هویت شهر و نماد فرهنگ مدار بودن شهر رشت است/طبق قانون تردد موتورسیکلتها در محدوده پیاده راه شهر ممنوع است 
در هفتادمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با حضور ریاست و اعضای کمیسیون، شهردار منطقه ۲ و مسئولان شهری به شرح اهمیت هویت پیاده راه فرهنگی رشت بعنوان نماد فرهنگ مدار بودن شهر و لزوم ساماندهی، مدیریت فرهنگی و نظم بخشی آن پرداخته شد.

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت علیرضا تاج شهرستانی در این جلسه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: شهرداری تنها نهاد نظارتی بر امور جاری در پیاده راه فرهنگی شهر نیست و چندین دستگاه و ارگان دیگر متولی نظارت بر این بافت مهم و مرکزی شهر رشت هستند. وی گفت: لازم است با هم اندیشی این چند نهاد و شفاف سازی و تقسیم وظایف در موضوع، بازتعریغی از نحوه مدیریت این گذر فرهنگی شهری ارائه و اجرا کنیم.

تاج شهرستانی افزود: پاک کردن صورت مسئله راهگشای کار نیست و اینکه یک گذر و پیاده راه فرهنگی که در سال ۹۴ با صرف هزینه های چندین میلیاردی و انرژی فراوان، با رویکردهای فرهنگ محور و شهروند محور احداث شده حذف شود، یک تخریب چندسویه و ضایع کردن هزینه ها و حقوق شهروندی است.

تاج شهرستانی گفت: نباید چهره ای که بواسطه وجود این پیاده راه فرهنگی از حیث گردشگری در اذهان عمومی کشور ایجاد شده را محو کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر رشت در ادامه تاکید داشت: میتوان با یک هم اندیشی اصولی در رابطه با رفع معضلات موجود در فضای پیاده راه برآمد و از ظرفیت های این گذر فرهنگی با اصالت در بافت مرکزی شهر به نفع شهر و شهروندان بهره برد.

وی هم چنین با اشاره به کاربری هایی که پیاده راه فرهنگی رشت در سالهای اخیر در موضوعات مختلف داشته است به معضل موتورسواران در پیاده راه نیز اشاره کرد و گفت: طبق قانون تردد هرگونه موتورسیکلت، دوچرخه و اتومبیل در پیاده راه ممنوع است و در صدد هستیم با هماهنگی پلیس راهور و تعیین پارکینگ در منطقه پیاده راه، موتورسوران را متقاعد و ملزم به رعایت این چهارچوب قانونی نماییم.

وی گفت: رعایت قوانین پوشش مناسب با عرف جامعه هم در مورد آقایان و هم در رابطه با دختران و بانوان شهروند، اصل است و تشخیص این مطلب که چه پوششی برای خانه و محافل شخصی مناسب بوده و چه پوششی مناسب مکانهای عمومی و خیابانهای شهر است امریست که طبق عرف جاری بر جامعه همگی ملزم و مکلف به اجرای آن هستیم.

وی افزود: هم اکنون و از این تریبون به گردشگران و میهمانان عزیز شهر رشت نیز اعلام میداریم که طبیعتا رعایت پوشش مناسب برای تردد در سطح پیاده راه فرهنگی شهر، عرفی است که باید باید به آن پایبند بود و یک میهمان خوب در شهر میزبان مانند یک شهروند خوب ظاهر خواهد شد.

ایجاد جلسه مشترکی با متولیان فرهنگی استان برای مدیریت بهینه پیاده راه فرهنگی رشت

هادی رمضانی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ی شهر رشت در جلسه هفتادم این کمیسیون در صحن شورا گفت: با جمع کردن پیاده راه فرهنگی شهر، نمیتوان فرهنگ سازی کرد و باید طی جلساتی با متولیان فرهنگی شهر رشت در موضوع رفع نارساییهای موجود،در محدوده پیاده راه وارد شور و اجراهای اصولی و قانومند بر اساس سیاستهای شهروند محوری شد.

وی با تاکید بر اینکه باید با دخالت نیروی انتظامی و حفظ اصل تکریم شهروندان معضل موتورسواری در محدوده پیاده راه را حل کرد گفت: عموم شهروندان از تردد این همه موتور سوار در پیاده راه مستاصل و ناراضی هستند.

رمضانی همچنین به حضور افرادی متخلف و اوباش در بخشی از پیاده راه اشاره داشت و گفت باید با دخالت نیروی انتظامی از حضور آنان در پیاده راه جلوگیری نمود.

شهرداری رشت تنها تصمیم گیر نیست اما میتواند در مدیریت پیاده راه فرهنگی شهر تصمیم سازی کند

شهردار منطقه ۲ شهری رشت نیز در این جلسه با تصریح این مطلب که تنها دستگاه متولی پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت نیست و ۱۶ یا ۱۷ ارگان دیگر بر نحوه مدیریت پیاده راه فرهنگی شهر رشت نظارت دارند گفت: منکر نارساییهای موجود در سطح پیاده راه نیستیم و باید با یک خرد جمعی در رفع نارساییها موفق عمل کنیم.

دانش شکیب گفت: با توجه به اینکه تردد موتور سیکلتها در پیاده راه سبب آلودگی صوتی و ایجاد فضا ناامن در این محدوده محدوده شده، اخیرا طی یک دستور قضایی، تعاملاتی میان شهرداری و پلیس راهور ایجاد شده تا برای قانونمند کردن تردد موتوسیکلتها و جلوگیری از ورود بی رویه وسایط نقلیه به پیاده راه جلوگیری شود.

وی در بحث عملیات عمرانی انجام شده در محدوده پیاده راه نیز به چند پروژه از جمله مرمت ساختمان آذربانی و ساختمان ساعت شهرداری اشاره داشت و گفت: فاز اول ساختمان ساعت در بخش غربی به اتمام رسیده و هم اکنون در آستانه اجرای فاز دوم مرمت هستیم و در موضوع احداث سرویس بهداشتی در محل پیاده راه نیز شهروندان تا پایان شهریور سال جاری، شاهد بهره برداری از این مجموعه بهداشتی خواهند بود.

شهردار منطقه دو رشت در پایان به فرهنگ بالای شهروندان رشت اشاره نمود و گفت: تعامل با شهروندان در نظم بخشی به محدوده پیاده راه بهترین راهکار است و ایجاد امنیت و آسایش شهروندی در منطقه پیاده راه هدف مشترکی است که باید همراه با ارگانهایی نظیر شورای تامین استان، اداره ارشاد اسلامی ،اداره اماکن، پلیس راهور و دیگر ارگانهای مرتبط در این مسیر گام برداریم. وی گفت: شهرداری رشت تصمیم گیر نهایی نیست اما میتواند در این راستا تصمیم سازی کند.

حمایت از تجمعات فرهنگی و مردمی در پیاده راه فرهنگی رشت /

یاسر محجوب، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت در جلسه هفتادم این کمیسیون با ذکر این مطلب که تنها متولی پیاده راه فرهنگی رشت، شهرداری نیست، اعلام کرد: شهرداری رشت همواره کوشیده تا از تجمعات مثبت و هدفمند مردمی در سطح پیاده راه حمایت کند.

محجوب با نام بردن از چندین اجرای فرهنگی، مذهبی، ورزشی و هنری که در سالهای اخیر در محدوده پیاده راه به انجام رسیده پیاده راه فرهنگی رشت را عرصه‌ای مناسبت با ظرفیت ها و جذابیت های خاص برای شهر رشت و استان گیلان اعلام کرد که بواسطه آن میتوان برای پیشبرد اهداف فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی گامهای مداوم و مثبت اجرایی برداشت.

وی همچنین به لزوم تعبیه یک سیستم صوتی مناسب که بتواند این محدوده فرهنگی را به شکلی استاندارد و مناسب پوشش دهد اشاره داشت و گفت: دارا بودن این یک سیستم صوتی مناسب میتواند برای پخش اذان و مناجات، پادکستهای فرهنگی ، سخنرانیها و پخش موسیقی در اعیاد مورد استفاده قرار گیرد و موجبات رضایت شهروندلن را در این راستا فراهم آورد.

وی در پایان به ذکر چند مورد از امور نیمه تمام و تعیین تکلیف نشده که محل پیاده راه که متولیان خاص دارد پرداخت و خواستار تعیین تکلیف در آن موارد شد.