پیاده‌راه فرهنگی شهرداری رشت عامل مهم ایجاد ترافیک شهری است
پیاده‌راه فرهنگی شهرداری رشت عامل مهم ایجاد ترافیک شهری است
حل معضلات ترافیکی شهر از جمله پیاده‌راه فرهنگی شهرداری به‌عنوان عامل ایجاد ترافیک شهری در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد.

گیرا آنلاین- ضرورت اجرای پروژه‌های اولویت‌دار شهر رشت توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، حل معضلات ترافیکی شهر و احیای تالاب عینک و بنای تاریخی دانش‌سرا از جمله مباحث مطرح ‌شده در صد و نود و چهارمین جلسه شورای شهر رشت بود که عصر امروز برگزار شد.

رئیس شورای شهر رشت در این جلسه ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این ماه تمام درهای دوزخ بسته و درهای بهشت باز می‌شود و امیدواریم از این ایام و فرصت به دست آمده به بهترین نحو استفاده‌ کنیم.

احمد رمضانپور نرگسی با اشاره به اهمیت نزول قرآن در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: همه ارزش‌های انسانی و کمال انسانی در قرآن نهفته است و احکام این کتاب آسمانی می‌تواند انسان‌ها را نجات و خوشبختی و سعادت انسان را تضمین و آنها را از شقاوت نجات دهد.

وی به ۲۹ فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی اشاره و بیان کرد: امیران و فرماندهان بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی و شهید قرنی در دوران دفاع مقدس در کنار سپاه و بسیج دلیرانه جنگیدند و با افتخار می‌گوییم که امروز یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا را داریم.

رمضانپور با اشاره به مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در اجرای پروژه‌های شهر رشت و استان گفت: متاسفانه در گذشته نتوانسته‌ایم از ظرفیت این قرارگاه که‌ یک تشکیلات بسیار بزرگ است و انسان‌های بزرگی در آن زحمت می‌کشند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بنده همچنان معتقدم که ‌باید اجرای چهار یا پنج پروژه بسیار مهم و اولویت‌دار شهر رشت از جمله پروژه مربوط به رفع معضلات رودخانه‌های گوهررود و زردجوب را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بسپاریم.

رئیس شورای شهر رشت گفت: نه‌تنها مخالف ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) به شهر رشت نیستیم بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم و کمیسیون عمران و بودجه، بررسی‌های لازم را انجام دهد و پروژه‌های اولویت‌دار شهر به قرارگاه سپرده شود و معتقدیم از انسان‌ها و شرکت‌های بزرگ باید کار بزرگ بخواهیم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه سیاست‌گذاری مذکور مبنی بر اینکه چه پروژه‌‌ای برای شهر رشت اولویت دارد توسط شورا پیشنهاد می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر پیاده‌راه فرهنگی شهرداری یکی از عوامل ایجاد ترافیک شهری است.

حجت‌ جذب خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به‌عنوان بزرگترین حفار در اجرای پروژه‌های تونل و زیرگذر شناخته می‌شود از طرفی زیر شهرداری رشت تاسیساتی وجود دارد که رفع موانع از آنها مهم است و می‌توان از ظرفیت قرارگاه در این زمینه استفاده کرد.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت سرعت‌بخشی به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در سطح شهر اظهار داشت: پیرو سفر معاون وزیر به شهر رشت، تخصیص اعتبار برای چند پروژه در شهر رشت داشتند که یکی از این اعتبارات مربوط به تالاب عینک رشت است.

فاطمه‌ شیرزاد تصریح کرد: برای احیای تالاب عینک اعتبار خوبی در نظر گرفته شده لذا انتظار می‌رود که در شش ماهه نخست سال از این اعتبار برای احیای تالاب عینک که به‌عنوان یک فرصت گردشگری در شهر رشت محسوب می‌شود استفاده کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به معضلات پیرامون پارک بانوان منظریه رشت اظهار داشت: اساساً ساختار پارک بانوان در منظریه دچار مشکل است و فضای این پارک با توجه به مشکلات آن در شأن مردم نیست.

محمدحسن علیپور ابراز داشت: پارک بانوان منظریه مخصوص بانوان است اما ساختمان‌هایی رو به سمت این پارک قرار دارند و یا رودخانه‌ای در حریم آن واقع شده و محل تجمع معتادان است که نباید این گونه باشد و شهرداری ‌باید جای دیگری برای پارک‌ بانوان در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا نیز در این جلسه با اشاره به تغییرات اعمال شده در پروژه‌های عمرانی شهر رشت اظهار داشت: کمیسیون تلفیق شورا برای تکمیل آسفالت و تعریض جاده لاکان حدود ۲ میلیارد تومان اختصاص داد که البته عدد کمی است و انتظار می‌رود از منابع دولتی به آن اضافه شود.

امیرحسین علوی خاطرنشان کرد: پیرو مصوبه شورا پیرامون بنای تاریخی دانش‌سرای رشت و دغدغه‌های اعضای شورا نیز حدود ۵ میلیارد تومان برای تملک دانش‌سرا اختصاص یافت که امیدواریم با جذب سایر منابع از دستگاه‌های مرتبط هر چه سریع‌تر کار مرمت این بنای تاریخی آغاز شود.

وی با بیان اینکه قرارداد احداث پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح با قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در شهر رشت، در کمیسیون شورا تصویب شد ابراز داشت: قرارداد احداث پل روگذر و زیرگذر تقاطع میدان ولی‌عصر(عج) رشت و احداث بلوار امام علی(ع) منعقد شد و سرمایه‌‌گذار در حال کار است.

عضو شورای شهر رشت گفت: قرارداد امتداد بلوار شهید کوچکی از خیابان معلم تا پل توحید نیز به‌زودی به مرحله انعقاد قرارداد می‌رسد اما پروژه مهم دیگری که ترافیک شهر رشت از شرق شهر را حل می‌کند در واقع مربوط به حاشیه کانال ژ-پنج است.

علوی با اشاره به حرف و حدیث‌های پیرامون پروژه کانال ژ-پنج تصریح کرد: با توجه به اینکه در حاشیه این کانال، سازمان آب منطقه‌ای، زمینی از دیرباز تملک کرده لذا شهرداری می‌تواند با یک تفاهم این مسیر را بازگشایی کند و کار بزرگی انجام شود.

وی افزود: جلسات مختلفی در زمینه مذکور برگزار شد و مطالعات اولیه این پروژه نیز در شورای چهارم انجام شد و جزو ضرورت‌ها بوده ولی متاسفانه تاکنون قرارداد پروژه ژ-پنج منعقد نشده است.

عضو شورای شهر رشت پیرامون پروژه ژ-۵ گفت: این روزها بعضی افراد اظهارنظرهایی علیه اعضای شورا دارند که شورا آنجا زمین تملک کرده‌ و به‌دنبال آن است که‌ با احداث خیابان، ارزش زمین‌شان افزایش یابد در حالی‌که زمین‌های آب منطقه‌ای دو طرف این کانال است و اساساً تا متراژی، زمینی برای تملک وجود ندارد.

علوی از دستگاه‌های نظارتی و اطلاعات استان خواست تا به موضوعات مذکور ورود کرده و نظارت خود را تشدید کنند و گفت: اتفاقاً معتقدیم با هر تخلفی ‌باید با سخت‌ترین‌ شکل برخورد شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم