پوشش بیمه ای شاغلین استارت اپ ها و شرکت های کسب و کار در فضای مجازی توسط تامین اجتماعی
پوشش بیمه ای شاغلین استارت اپ ها و شرکت های کسب و کار در فضای مجازی توسط تامین اجتماعی
به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی گیلان
گیرا آنلاین-در راستای آگاهی بخشی بیشتر و مجدد و همسو با ماموریت های تامین اجتماعی در جهت توسعه و گسترش پوششهای بیمه ای به اقشار مختلف ، بخشنامه ۶۸۳ فنی این سازمان توسط روابط عمومی اداره کل گیلان منتشر گردید

 بر اساس بخشنامه ۶۸۳ فنی این سازمان ، فعالان و شاغلین در شرکتهای کسب و کار در فضای مجازی و استارت اپ ها مشمول مقررات تامین اجتماعی میباشند . 

براین اساس مشمولین این بخشنامه که در تاریخ ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۷ صادر گردیده است ، آن دسته از شاغلین کسب و کارهای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند . 

سایر کارکنان این مجموعه ها که رابطه استخدامی و مزدبگیری با این مجموعه ها را دارند مشمول ماده ۴ قانون تامین اجتماعی بوده و کارفرمایان مکلفند مطابق مواد ۲۸ ، ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام نمایند . 

مشمولین یاد شده باید از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی آن در استانها به سازمان معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه یعنی هنگام ثبت معرفی نامه در شعب تامین اجتماعی حداکثر ۵۰ سال تمام باشد . 

بدیهی است در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان باشد ، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز وی افزوده میگردد 

مبلغ حق بیمه تعیین شده هرماهه باید توسط بیمه شده حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق درگاه الکترونیکی سازمان واریز شود 

اعتبار معرفی نامه افراد حداکثر سه ماه از تاریخ صدور بوده و حق بیمه ماه اول باید تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی نامه پرداخت گردد . 

نرخ حق بیمه این گروه معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق بیمه میباشد و برای متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر سابقه پرداخت حق بیمه دارند مبنای پرداخت به انتخاب بین حداقل و حداکثر دستمزد در زمان ثبت معرفی نامه خواهد بود . 

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه و مبنای پرداخت حق بیمه کلیه بیمه شدگان فعال در هر سال ، متناسب با افزایش دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سالانه افزایش می یابد . 

شایان ذکر است انجام معاینات بدو بیمه پردازی برای واجدین شرایط صورت گرفته و کلیه حمایتهای مقرر در ماده ۳ قانون تامین اجتماعی به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد . 

خاطر نشان میسازد با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان ، فاقد رابطه مزد بگیری با اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی میباشند لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه ۳ درصد مربوطه نیز اخذ نخواهد شد .