پست گیلان رتبه ششم تحقق ترافیک پستی در کشور را دارد / همکاری پست گیلان با ۱۲۰ فروشگاه آن لاین
پست گیلان رتبه ششم تحقق ترافیک پستی در کشور را دارد / همکاری پست گیلان با ۱۲۰ فروشگاه آن لاین
مدیرکل پست گیلان با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی پیش‌بینی ترافیک پستی استان در نیمه نخست امسال، خاطرنشان کرد: پست گیلان رتبه ششم تحقق ترافیک پستی را در کشور دارد؛ این در حالی است که سال گذشته رتبه هشتم را کسب کرده بودیم. همچنین با تلاش مجموعه همکاران، از رده دهم کیفیت ترافیک پستی به رده‌های هفتم تا ششم رسیدیم.

گیرا آنلاین– محمدحسین هوشنگی در جمع خبرنگاران که در آستانه روز جهانی پست برگزار شد، با بیان این‌که اداره کل پست گیلان بالغ بر یک‌هزار مجموعه، دفتر و نمایندگی بخش خصوصی را در کنار خود دارد تا در کوتاه‌ترین زمان و با در دسترس‌ترین امکانات، به مردم ارائه خدمت کند، گفت: برای برآوردن مطالبات و نیازهای بحق مردم، کاستی‌هایی وجود دارد، اما در یک سال گذشته تلاش کردیم تا با توسعه زیرساخت‌های پست و افزایش سطح خدمت‌رسانی و ارائه سرویس‌های جدید و استفاده از مجموعه‌های دانش‌بنیان برای خلق محصول یا بسترسازی متناسب با نیاز مردم، اقدام به ارائه خدمت به شیوه‌های جدیدتر کنیم.

وی گیلان را پس از تهران دارای بیشترین سهم در بسته و امانات پستی دانست و افزود: مجموع کل مرسولات پستی مبادله‌شده توسط پست گیلان در ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۶ میلیون مرسوله بوده که دو میلیون و ۵۰۰ هزار مرسوله شامل بسته و امانات است.

مدیرکل پست گیلان با بیان این‌که از این دو میلیون و ۵۰۰ هزار بسته و امانت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار مرسوله را از گیلان به اقصی نقاط کشور ارسال کردیم، یادآور شد: یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله نیز از سراسر کشور به گیلان ارسال شده که آنها را به دست هم‌استانی‌ها رسانده‌ایم.

هوشنگی، زندگی بدون اینترنت و ارتباطات را تقریبا غیرممکن دانست و تصریح کرد: در دوران پساکرونا نیاز به پست بیشتر احساس شد، زیرا صنعت پست می‌تواند نیازها و ضرورت‌های جامعه را برآورده کند و علاوه بر کاهش ترددهای غیرضرور و ارتقای سلامت جسمی و روانی مردم، حفاظت از محیط زیست را به دنبال داشته باشد.

 

وی از تجهیز ناوگان حمل‌ونقل پست گیلان با کامیون های جدید در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: تقویت ناوگان حمل‌ونقل پست می تواند در راستای شعار «مهار تورم؛ رشد تولید» کمک کار موسسات بزرگ تولیدی در استان باشد.

مدیرکل پست گیلان با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی پیش‌بینی ترافیک پستی استان در نیمه نخست امسال، خاطرنشان کرد: پست گیلان رتبه ششم تحقق ترافیک پستی را در کشور دارد؛ این در حالی است که سال گذشته رتبه هشتم را کسب کرده بودیم. همچنین با تلاش مجموعه همکاران، از رده دهم کیفیت ترافیک پستی به رده‌های هفتم تا ششم رسیدیم.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری فرایند توزیع مرسولات، اضافه کرد: قبلا عمده مرسولات ما پاکت بود و نامه‌رسان‌ها طی دو ساعت ۱۰۰ پاکت را توزیع می‌کردند، اما اکنون آن زمان‌بندی دیگر پاسخگو نیست و از سال ۹۸ به بعد، پاکت کم شده و به سمت بسته و امانت رفته‌ایم.

هوشنگی با بیان این‌که پست گیلان با ۱۲۰ فروشگاه آن‌لاین همکاری می کند، ادامه داد: ترافیک وارده از فروشگاه های آن‌لاین به شبکه پستی گیلان رشد داشته و موفق شدیم با همکاری دانش‌بنیان‌ها در سال جاری نخستین واسط پستی را در گیلان راه اندازی کنیم؛ واسط های پستی، شرکت های اینترنتی بین تولیدکننده و فروشنده و مشتری هستند و گیلان جزو هفت استان اول کشور در استفاده از واسط پستی است.

وی با اشاره به تحقق صد درصدی پیش‌بینی سهم پست گیلان در سرویس‌های نوین پستی(الکترونیکی و برخط)، تاکید کرد: اولین مرکز نوآوری پستی را نیز با هدف تحقق هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در تجهیزات پستی، در اداره کل پست گیلان راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل پست گیلان تولید نرم‌افزار دانش‌بنیان با محوریت خوانش ۱۰۰ مرسوله در یک دقیقه را یکی از پروژه‌های نوآورانه‌ی در دست اجرا دانست و اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۱۰ درصدی ترافیک پستی گیلان بودیم؛ این در حالی است که به طور میانگین ماهانه، میزبان یک میلیون مرسوله در پست گیلان هستیم و ۵۵۰ هزار مرسوله صادره و ۴۵۰ هزار مرسوله وارده داریم.

وی ۱۵ درصد مرسوله‌های وارده به استان را به مقصد روستاها دانست و بیان کرد: این مرسولات توسط ۲۴۶ همکار طرف قرارداد با پست گیلان توزیع می‌شود.

هوشنگی، همچنین ۵۹ درصد مرسولات صادره از استان را شامل بسته و امانت دانست و یادآور شد: ترافیک پستی نشان می‌دهد که گیلان ظرفیت تجارت الکترونیک بسیار بالایی دارد و لذا دستگاه های مرتبط از جمله صنعت، معدن و تجارت و تعاون و میراث فرهنگی و صادرکنندگان “ای.نماد” که در ارتباط با تولید و مشاغل خانگی هستند، باید کنار اداره کل پست گیلان قرار بگیرند تا گیلان به مرکز تجارت الکترونیک در کشور تبدیل شود.

وی تقویت تجارت الکترونیک را موجب اشتغال‌زایی دانست و اضافه کرد: باید تجارت الکترونیک را به عنوان یک مزیت برای گیلان هدفگذاری کنیم.

مدیرکل پست گیلان، ۵۲ درصد ترافیک پستی کشور را متعلق به تهران دانست و افزود: ۲۷ درصد ترافیک پستی توسط هشت استان دیگر از جمله گیلان خلق می‌شود. لذا یکی از رویکردهای جدید پست گیلان ایجاد دفاتر پستی متناسب با ظرفیت‌های تولیدی هر شهرستان است؛ اولین دفتر پستی چای را در واجارگاه راه‌اندازی کردیم و به زودی دومین دفتر نیز افتتاح می‌شود.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه نظام نشانی در استان گیلان خبر داد و گفت: با ۷۵ درصد فرمانداری‌ها جلسه جی.نف را برگزار کردیم؛ البته پایگاه داده مکانی پیش‌نیاز همه خدمات مکان‌محور بوده و ممیزی املاک شهرداری‌ها نباید مقدم بر پایگاه داده مکانی باشد.

هوشنگی با تاکید بر لزوم صدور نشانی استاندارد، خاطرنشان کرد: سرشماری سال ۱۴۰۵ ثبتی مبنا و بر اساس همین پایگاه داده مکانی و پلاک‌های هوشمند خواهد بود؛ در صورت تکمیل پایگاه داده مکانی، دیگر به آمارگیری و سرشماری و ممیزی و… نیاز نداریم و میلیاردها تومان از سرمایه کشور حفظ می‌شود.

وی با بیان این‌که در نظام نشانی استاندارد همه معابر باید دارای نام و همه واحدها باید دارای پلاک و کد پستی باشند، گفت: باید یک نشانی استاندارد داشته باشیم تا هم برداشت اطلاعات صورت بگیرد و هم ارائه خدمت انجام شود.