پرداخت ۵۹۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری توسط تامین اجتماعی گیلان
پرداخت ۵۹۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری توسط تامین اجتماعی گیلان
همزمان با ایام هفته کارگر ، مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در گزارشی آماری با اعلام پرداخت متوسط ماهانه 49 میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به بیش از هفت هزار نفر در سال گذشته ، از کاهش دوازده درصدی درخواست برقراری مقرری نسبت به سال 1401 خبر داد .

گیرا آنلاین_ همزمان با ایام هفته کارگر ، مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در گزارشی آماری با اعلام پرداخت متوسط ماهانه ۴۹ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به بیش از هفت هزار نفر در سال گذشته ، از کاهش دوازده درصدی درخواست برقراری مقرری نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد .

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ تصویب و از سال ۱۳۶۹ پس از اجرای آزمایشی و اصلاحاتی عملیاتی گردید اظهار داشت : براساس قانون مذکور کارفرمایان مکلف به پرداخت ۳ درصد حق بیمه بابت پوشش این تعهد برای بیمه شدگان اجباری مشمول قانون کار هستند .

وی با اشاره به اینکه مقرری بیمه بیکاری در زمره تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی محسوب شده و با توجه به دو مولفه میزان سابقه بیمه پردازی و مجرد یا متاهل بودن بین ۶ تا ۵۰ ماه به مشمولین پرداخت میگردد اذعان داشت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۱۵۵ فقره درخواست برقراری بیمه بیکاری در واحدهای تابعه تامین اجتماعی گیلان مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته است از کاهش ۱۲ درصدی این تعداد درخواست نسبت به سال قبل از آن خبر داد .

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان بالاترین دلایل درخواستها را اتمام قرارداد با ۹۰/۵ درصد و اخراج موجه با ۸/۸ درصد معرفی و افزود : بیشترین میزان درخواستها در خردادماه با ۵۷۹ فقره و کمترین در ماه بهمن با ۲۰۲ فقره بوده است .

کیوان مرتضوی همچنین با اشاره به اینکه در این آمار ۶۱/۵ درصد درخواست کنندگان را مردان و ۳۸/۵ درصد را زنان تشکیل میدهند ، اظهار داشت بیشترین دامنه مقرری بگیران دارای سوابقی بین دو تا ۱۰ سال بیمه پردازی بوده و حداقل هجده ماه از این تعهد برخوردار شده اند .

وی با تاکید بر اینکه رقمی در حدود ۵۹۰ میلیارد تومان در سال گذشته صرفاً بابت ارائه این تعهد توسط تامین اجتماعی پرداخت شده اذعان داشت : این رقم بیانگر متوسط ماهانه ۴۹/۱ میلیارد تومان میباشد .

شایان ذکر است بیشترین رقم پرداخت مقرری بیمه بیکاری مربوط به شعبه یک رشت با پرداخت ۷۵ میلیارد تومان تعهد در این بخش و کمترین آن متعلق به شعبه چابکسر با ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی بوده است .

خاطر نشان میسازد در پایان سال ۱۴۰۲ قریب به ۷۳۰۰ نفر در سطح استان مقرری بیمه بیکاری دریافت داشته اند .