“ورزش” عنصر نشاط اجتماعی و سلامت دوران سالمندی
“ورزش” عنصر نشاط اجتماعی و سلامت دوران سالمندی
“ورزش کنید و سالم بمانید”.

گیرا آنلاین✍ فاطمه لطیفی – رابطه سلامتی و ورزش یک رابطه علت و معلولی است که از قدیم الایام و در تاریخ اسلام نیز به ضرورت آن اشاره و تاکید شده است.
جسم و روح رابطه عمیقی با یکدیگر دارند که کم کاری و اختلال یکی از آن دو، سلامت آن دیگر را نیز به خطر می اندازد.
همانطور که می دانیم سلامتی یکی از امانات و نعمات الهی است که در انسان ها نهادینه شده و قطعا موظف به شکر آن و کوشا در حفظ آن هستیم.
راه های حفاظت از سلامتی و تندرستی متفاوت و به نگرش افراد و نوع تغذیه آن نیز وابسته است.
اما یکی از مهمترین و سهل ترین راه های حفظ آن جدا از موارد ذکر شده “ورزش” است که تضمین کننده سلامتی و از برجسته ترین عناصر نشاط اجتماعی محسوب می شود.
“ورزش” به عنوان یک پدیده اجتماعی برای دوام جامعه ضروری بوده، چرا که عاملی است برای پیشگیری از اختلالات جسمی و روحی.
امروزه واقفیم که همه جهان درگیر بیماری کرونا است و اتفاقات ناگوار بسیاری را شاهد بوده و هستیم، در این اثنا می توان گفت یکی از راه های مقابله با بیماری کرونا علاوه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ورزش است که می تواند عامل موثری بر حفظ سلامت جسم و کاهنده تالمات روحی افراد در این دوران باشد.
“فروید” روانشناس شهیر جهان، در تحقیقات خود تاکید می کند که “افراد در انواع ورزش ها با ابراز احساسات، ناخودآگاه تلاش خود را برای تسلط بر موقعیت های ناخوشایند انجام می دهند و انسان را قادر می سازد تا بر شرایط نامساعد تسلط یابد”.
با این تفاسیر؛ هرچه راه ورزش در زندگی افراد باز شود به تبع آن راه سلامتی نیز در جامعه باز خواهد شد.
منظور از ورزش کردن صرفا ورزش حرفه ای و قهرمانی نیست بلکه تحرک اجتماعی است که برای همه افراد ضرورت دارد اگرچه امروز بخاطر شیوع کرونا در باشگاه های ورزشی باید بیشتر از گذشته رعایت نمود اما می توان در منزل و یا در محیط های سرگشاده هم به آن پرداخت.
در دنیای امروز که وابستگی به تکنولوژی و صنعت ماشینی زیاد شده و استفاده از آن در انجام تمام امور کاربردی شده، ورزش می تواند راه نجاتی برای این وابستگی صنعتی مطلق باشد که هم ذهن افراد را خلاق نماید و هم نشاط درونی را در فرد زنده کند.
“ورزش” بویژه ورزش دسته جمعی و همگانی در سلامتی و نشاط قشر سالمند نیز موثر بوده که علاوه بر اینکه، فعالیت و عملکرد مغز و سیستم ایمنی را ترمیم و تقویت می کند، بلکه باعث احساس تعلق داشتن و پذیرا بودن اجتماع را در آن ها احیا می کند که این انگیزه و نیروی قوی، افسردگی و کسالت را از آنان دور خواهد کرد.
“ورزش کنید و سالم بمانید”.

  • نویسنده : فاطمه لطیفی