همدلی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها، نقطه عطف گیلان در مدیریت بیماری کروناست
همدلی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها، نقطه عطف گیلان در مدیریت بیماری کروناست
رئیس کمیته بهداشت و پیشگیری ستاد ملی کرونا با اشاره به دستاوردهای گیلان در مدیریت بیماری کرونا و توفیقات آن در بهبود زیرساخت‌ها، گفت: همدلی و همگرایی موجود در گیلان در بحران کرونا نقطه عطف استان در مدیریت بیماری کرونا بوده است.

گیرا آنلاین-به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)، عصر امروز دکتر حمید سوری- رئیس‌ کمیته بهداشت و پیشگیری ستاد ملی کرونا در جریان سفر به گیلان در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت – سانتر مرکزی کرونای مرکز استان- حضور یافت و در نشست کارگاهی و تحقیقاتی کمیته پیشگیری، درمان و پاسخ به عملیات بحران این مرکز که با حضور تعدادی از معاونین دانشگاه و مسئولان مرکز آموزشی درمانی در دفتر ریاست این مرکز آموزشی و درمانی برگزار شد، شرکت کرد.

رئیس‌ کمیته بهداشت و پیشگیری ستاد ملی کرونا در این نشست با تقدیر از تلاش‌های مدافعان سلامت در بحران کرونا، اظهار کرد: جان‌فشانی کادر درمان گیلان در کشور زبان زد بوده و تقدیم چندین شهید در این رابطه، بهترین گواه است.

دکتر حمید سوری با اشاره به توفیقات و دستاوردهای مثبت گیلان در مدیریت بیماری کرونا، افزود: همدلی و همگرایی موجود در گیلان در بحران کرونا نقطه عطف استان در مدیریت بیماری کرونا بوده چراکه این استان علیرغم ضعف‌های عدیده در زیرساخت‌ها، تلاش کرد تا در کنار مقابله با بیماری کرونا، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را با بهره‌گیری از همه ‌ظرفیت‌ها ازجمله بسیج، سپاه و ارتش نیز تقویت کند.

وی با اشاره به مشارکت فعالانه و داوطلبانه بسیاری از گروه‌ها ازجمله پرستاران، گفت: پرستارانی که در بحران کرونا داوطلبانه حضور داشتند، یقیناً در صورت نیاز به نیروی جدید پرستاری در اولویت به‌کارگیری قرار خواهند گرفت.

رئیس‌ کمیته بهداشت و پیشگیری ستاد ملی کرونا با اشاره به عزم دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در ایجاد و توسعه خدمات درمانی، گفت: وجود منطقه آزاد انزلی برای گیلان یک فرصت مغتنم است و با توجه به اینکه توریسم درمانی و محرومیت‌زدایی در بخش سلامت دو رویکرد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است، می‌توان از این فرصت نیز در جهت تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی گیلان بهره‌مند شد.

دکتر حیدعلی بالو، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت تقویت زیرساخت‌های درمانی در استان، اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا سراسر استان به‌ویژه شهر رشت در زمینه تجهیزات درمانی، کمبودهای متعددی داشت، اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته از سوی ریاست دانشگاه بخش عمده‌ای از آن‌ها مرتفع شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در جهت مهیا شدن سالن بحران در سایت دانشگاهی لاکان رشت، گفت: در حال حاضر مرکز مراقبت پدافند غیرعامل (سوله بحران) سایت دانشگاهی لاکان رشت، ظرفیت ۱۲۰ تخت درمانی با همه تجهیزات را دارد و در طول بحران کرونا چند بار نیز به بیماران خدمات  ارایه داده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به قدمت ساختمان‌های بهداشتی و درمانی مرکز استان به‌ویژه مراکز آموزشی درمانی رازی و پورسینا، گفت: مراکز پورسینا و رازی دو بیمارستان ریفرال در استان هستند که در مواقع اضطراری باید معین دیگر بیمارستان‌های استان باشند اما خود از قدمت بسیار بالایی برخوردارند و این یک مسئله نگران‌کننده است و این امر، تسریع فرایند احداث بیمارستان‌های جنرال مرکز استان با حمایت‌های ملی را می طلبد.

دکتر سید مهدی موسوی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست کمبود نیروی انسانی پرستار را از مطالبات مراکز بهداشتی و درمانی دانست و اظهار کرد: هرچند، با تلاش‌های جهادی صورت گرفته ازنظر سخت‌افزاری، امکانات قابل‌توجهی در استان فراهم شده، اما علیرغم این تلاش‌ها، کمبود نیروی انسانی ازجمله پرستار، کادر بهداشت و درمان را رنج می‌دهد.

وی بر ضرورت بهسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تأکید کرد و گفت: ناوگان حمل‌ونقل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله در بخش آمبولانس فرسوده است و  ناچارا، امکانات موجود حوزه‌ها بین یکدیگر ، مشترکا استفاده می‌شود.

دکتر توفیق یعقوبی، سرپرست مرکز آموزشی درمانی رازی رشت نیز در این نشست با اشاره به خدمات درمانی گسترده این مرکز به مردم ازجمله به استان‌های هم‌جوار، اظهار کرد: مرکز آموزشی درمانی رازی رشت به سبب خدمات چندوجهی،  مکانی برای مراجعه بیمارانی از اردبیل و یا مازندران است و می‌طلبد فضای فیزیکی و نیروی انسانی در آن مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است پس‌ از این نشست، رئیس کمیته بهداشت و پیشگیری ستاد ملی کرونا به همراه سرپرستان معاونت درمان و مرکز آموزشی درمانی رازی رشت در بخش ICU کرونا این مرکز حضور یافت و از نزدیک روند ارائه خدمات درمانی به بیماران بستری را مورد ارزیابی قرار داد.