هشدار حفاظت محیط‌زیست مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش و عدم پراکنده کردن سنبل آبی در گیلان
هشدار حفاظت محیط‌زیست مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش و عدم پراکنده کردن سنبل آبی در گیلان
معاون محیط طبیعی و تنوع ریستی حفاظت محیط زیست گیلان نسبت به خرید و فروش و پراکنده کردن سنبل آبی درپهنه های آبی استان هشدار داد

گیرا آنلاین-به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، منصور سربازی با اعلام این خبر گفت: متاسفانه شاهد آلوده شدن بیشتر تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیرهای استان به گیاه مهاجم و غیربومی سنبل آبی نسبت به سال‌های گذشته هستیم . مردم با خرید و فروش این گیاه و نگهداری آن در خانه به عنوان یک گیاه زینتی پس از مدتی آنها را در پهنه‌های آبی استان رها می‌کنند و این گیاه نیز با توجه به قدرت تکثیر غیرجنسی‌اش در مدت زمان کوتاه تکثیر می‌شود و قادر است ظرف مدت دو هفته حجم توده‌اش را دوبرابر کند. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه افزود : در حال حاضر بسیاری از مکان‌های جدید آلوده، پهنه‌های آبی تفریحی استان هستند و مشخص است همشهریانی که برای گردش به این مناطق رفته‌اند، سنبل های آبی را از روی ناآگاهی و شاید هم از سر دلسوزی در اکوسیستم‌های آبی رهاسازی کرده‌اند. وی در ادامه هشدار داد: خرید و فروش این گیاه مهاجم و غیربومی که ریشه‌ و اصالتی از آمریکای جنوبی دارد ، ممنوع است و مردم می بایست با عدم خرید، تکثیر و رها کردن آن در طبیعت موجب آلوده شدن تعداد بیشتری ازاکوسیستم های آبی استان نشوند. سربازی اذعان داشت، مقابله با سنبل آبی کار هزینه ‌بر و طولانی مدت است، زیرا بذرهای این گیاه قادر است بین ۱۵ تا ۲۸ سال در خاک زنده بماند.
این گزارش می‌افزاید، سنبل آبی یک گیاه زینتی است که از سال ۱۳۹۰ وارد اکوسیستم‌های آبی استان شده و بهترین شیوه مبارزه با آن روش مکانیکی (جمع‌آوری دستی یا با ماشین) است و شهروندان به محض مشاهده این گیاه آن را از آب خارج و در مکان مناسب در همان محدوده از تالاب دفع نمایند. سنبل آبی غیرسمی و غیرسرطان‌زا است و گزارش‌های منتشر شده در خصوص سمی و سرطانزا بودن این گیاه درست نمی‌باشد.