نهاد کتابخانه های عمومی مایه افتخار جامعه و دارای هویت سازمانی مستقل است
نهاد کتابخانه های عمومی مایه افتخار جامعه و دارای هویت سازمانی مستقل است
سردار سید علی آقازاده، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان نهاد بر لزوم رفع موانع قانونی در حوزه اعتبارات این مجموعه تاکید کرد.

گیرا آنلاین– به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، سردار سیدعلی آقازاده دافساری، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با حضور در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با پریسا کرمی، مدیرکل این مجموعه دیدار و در خصوص وضعیت کتابخانه های عمومی استان، نیازها و مشکلات کتابخانه های عمومی با وی بحث و تبادل نظر کرد.
کتاب را ابزار قدرتمندی برای کنترل و رفع ناهنجاری های اجتماعی
نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در این دیدار که با حضور معاونین و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در تامین امنیت اجتماعی در جامعه، کتاب را ابزار قدرتمندی برای کنترل و رفع ناهنجاری های اجتماعی عنوان کرد.
سردار سیدعلی آقازاده با بیان اینکه نارسایی ها، کمبودها و مشکلات در حوزه کتاب و کتابخوانی دغدغه های جدی همه دلسوزان کشور است گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی و مجموعه کتابخانه ها بعنوان خط مقدم ارتباط فرهنگی نظام با جامعه دارای جایگاه ارزشمندی هستند که می توانند در رفع بسیاری از از این مشکلات بخوبی عمل کنند.
حمایت جدی از کتابخانه های عمومی زمینه ساز توسعه فرهنگی است
وی حمایت جدی از کتابخانه های عمومی زمینه ساز توسعه فرهنگی عنوان کرد و گفت: در برخی از مناطق کمتر توسعه یافته استان مشکلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی ریشه در عدم وجود بسترهای مناسب برای مطالعه دارد که می بایست با ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی خصوصا کتابخانه های مناسب، این نقیصه در این مناطق رفع شود.
سردار آقازاده همچنین تعامل و همپوشانی دستگاه ها برای رشد جایگاه کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی را وظیفه ای بر دوش همه مسئولین، دلسوزان این حوزه، مردم و رسانه ها عنوان کرد و گفت: بنده بعنوان نماینده مردم در جایگاه قانونگذاری نیز برای هرنوع کمک برای حل مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی آمادگی کامل دارم.
وی نهاد کتابخانه های عمومی را مایه افتخار جامعه و دارای هویت سازمانی عنوان کرد و با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان نهاد بر لزوم رفع موانع قانونی در حوزه اعتبارات این مجموعه تاکید کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین محرومیت زدایی فرهنگی و خدمت در حوزه های اجتماعی جامعه را وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی دانست و گفت برای رسیدن به اهداف مهم، مجلس در کنار مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی ایستاده است.
کتابخانه مرکزی رشت، نگین فرهنگی استان گیلان است
نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی به پیشرفت فیزیکی کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز اشاره کرد گفت: این کتابخانه به عنوان نگین فرهنگی استان گیلان می بایست با امکانات کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.
سردار سیدعلی آقازاده همچنین در خصوص تعلل برخی از شهرداری های استان در پرداخت سهم حداقل نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای خود گفت: کم کاری و تعلل شهرداری ها در پرداخت حق قانونی کتابخانه ها به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و دستگاه های نظارتی در کنار مجلس ملزم به ورود به این موضوع مهم هستند.
کرمی: رفع مشکلات مجموعه کتابخانه های عمومی، مهمترین خواسته کتابداران از نمایندگان مردم
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان دارای ۱۰۰باب کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل است به اقدامات فرهنگی این مجموعه در سراسر استان گیلان اشاره کرد.
پریسا کرمی برگزاری محافل ادبی، کارگاه های آموزشی ویژه کودکان، نوجوانان، افراد بزرگسال، مادران و گروه های خاص، نشست های کتابخوانی، رونمایی و نقد کتاب و نیز برگزاری جشنواره ها و پویش های متعدد کتابخوانی را از برنامه های مهم مجموعه کتابخانه های عمومی برشمرد و گفت: همه این تلاش ها برای رشد آگاهی های اجتماعی و کاهش آسیب ها و ناهنجاری ها در جامعه صورت می گیرد و چنانچه حمایت های مسئولین از مجموعه پررنگ تر از گذشته باشد این فعالیت ها گسترش یافته و تاثیر جدی تری بر روی جامعه خواهد داشت.
کرمی با اشاره به برخی مشکلات در مسیر اعتلای کتاب و کتابخوانی در استان تعلل برخی از شهرداری ها در پرداخت حق قانونی کتابخانه ها و نیز مشکلات مالی و اعتباری در تکمیل پروژه های نیمه تمام را از مهمترین دغدغه های این مجموعه برشمرد.
وی در پایان این نشست با دعوت از نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی جهت حضور در نشست ویژه نمایندگان گیلان با دبیرکل و مسئولین نهاد کتابخانه های عمومی کشور رفع موانع قانونی و مشکلات مجموعه کتابخانه های عمومی را از مهمترین خواسته های کتابداران و کارکنان نهاد از نمایندگان مردم برشمرد.