نمی‌توانیم بدون مطالعه جامع عدد را دست‌کاری کنیم
نمی‌توانیم بدون مطالعه جامع عدد را دست‌کاری کنیم
در برخی مناطق افزایش ۸۰ درصدی و در برخی مناطق افزایش ۴ درصد و درمجموع متوسط افزایش ۳۷ درصدی خواهیم داشت
گیرا آنلاین– به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شورای اسلامی شهر رشت، احمد رمضانپور نرگسی ریاست شورا در سی و پنجمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر با اشاره به رونمایی از سه خودروی جدید آتش‌نشانی، افتتاح ساختمان هموفیلی و همچنین بازسازی آرامگاه دکتر حشمت، گفت: در این جلسه موضوع ارزش منطقه‌ای سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ما می‌دانیم که عوارض ساخت‌وساز متصل به ارزش منطقه‌ای است و هرگونه دست‌کاری غیرمنطقی در بحث ارزش منطقه‌ای با مشکل مواجه خواهیم شد. همانند سال گذشته که هرچه گفتیم کسی گوش نداد و این مشکل برای ما به وجود آمد و با دست‌کاری‌های رخ داده از ۲۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان رسید، اما با توجه به شرایط کرونایی کار به بازنگری مجدد رسید.
رمضانپور با تأکید بر اینکه باید کار به‌صورت علمی بررسی شود، اذعان داشت: اگر امسال نیز بخواهیم بدون ضابطه و منطق ارزش منطقه‌ای را با افزایش همراه کنیم، شاهد آن خواهیم بود که مسئله سال قبل تکرار شود.
ریاست شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه بررسی، مناسب‌سازی و منطقی سازی ارزش منطقه‌ای یک بحث بدیهی است، تأکید کرد: کسی مخالف با این قضیه نیست، اما وقتی این را به مناطق می‌دهیم و مناطق آن را بررسی می‌کند، هر منطقه بدون آمار کافی و دقیق کار را بررسی می‌کند و کما اینکه گاهی مناطق ضعیف ما از مناطق قوی ما نیز تجاوز می‌کنند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم بدون مطالعه جامع عدد را دست‌کاری کنیم.
وی با طرح یک تذکر، گفت: ما ۸۰ بلوک داریم که زیر معبر هرکدام حداقل ۱۰ عدد است و ما ارزش منطقه‌ای را می‌خواهیم در ۸۰۰ معبر ببینیم. ما اگر بخواهیم این مسائل را بررسی کنیم، معابر اصلی ما از نظر مساحت چیزی در حد ۱۰ درصد معابر بر دوم و سوم ما است، بنابراین ما اگر بخواهیم بر دوم و سوم را تغییر بدهیم، بخش زیادی از شهر را تغییر خواهیم داد.
رمضانپور با اشاره به اینکه در مناطق بالای بلوک‌های شهری افزایش چندانی صورت نمی‌گیرد، تأکید کرد: در مناطق پایین‌تر که ساخت‌وساز باید در آنجا انجام شود افزایش بیشتری دارد، متوسط ارزش منطقه‌ای در پایین مناطق شهر چیزی حدود ۳۴ درصد است و متوسط ارزش منطقه‌ای در بالای ۲۸ درصد است، به‌طور متوسط در کل شهر افزایشی ۳۷ درصدی خواهیم داشت.
رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه در برخی مناطق افزایش ۸۰ درصدی و در برخی مناطق افزایش ۴ درصد و درمجموع متوسط افزایش ۳۷ درصدی خواهیم داشت، تأکید کرد: آنچه درواقع باعث احساس خطر خواهد شد، عدم وجود زیرساخت در بافت فرسوده و مناطق ناکارآمد است. این ۳۷ درصد سبب خواهد شد از روند انجام کار در مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مشکل به وجود بیاید. بنده به‌عنوان یک کارشناس جز می‌توانم نظر بدهم این است که در برخی معابر همانند ۸دی که ارزش‌افزوده آن بالا رفته است، می‌تواند با افزایش ارزش منطقه‌ای همراه باشد، در خیابان معلم یا برخی محدوده‌های منطقه ۵ می‌توان چنین کاری را انجام داد، پیشنهاد بنده میزان متوسط ۲۰ درصدی بجای ۳۷ درصدی است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه هرچه درنهایت اعضای شورا موردنظر قرار دهند می‌بایست اعمال شود، تصریح کرد: با افزایش ۲۰ درصدی به‌عنوان عرف موافق هستم، اما هر آنچه اکثریت تصمیم بگیرد را قبول خواهم کرد.