نرخ بیکاری در گیلان؛ ۲ درصد کمتر از کشور
نرخ بیکاری در گیلان؛ ۲ درصد کمتر از کشور
گیلان استاندار گیلان با اشاره به احیای ۱۷۲ واحد تولیدی و صنعتی گیلان در سال ۱۴۰۱ و کاهش نرخ بیکاری در استان، بیان کرد: نرخ بیکاری در استان و کشور به ترتیب ۶.۲ و ۸.۲ درصد است.

به گزارش گیرا آنلاین به نقل از ایسنا شرکت صنایع پوشش ایران امروز طی مراسمی با حضور استاندار گیلان بار دیگر وارد مدار تولید شد و فاز نخست آن با اشتغال ۵۰ نفر آغاز به کار کرد.

اسدالله عباسی امروز در مراسم احیا و بازآفرینی اولین مرحله بازتولید شرکت صنایع پوشش ایران در استان گیلان، بیان کرد: استان گیلان در گذشته یکی از قطب های مهم صنعت نساجی در کشور به شمار می رفت.

وی افزود: به دلیل سوء مدیریت ها در سالیان گذشته این صنعت بزرگ با مشکلات جدی مواجه شد اما دولت انقلابی و مردمی سیزدهم عزم خود را برای احیای واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل شده از جمله کارخانه های نساجی گیلان جزم کرده است.

استاندار گیلان با اشاره به احیای ۱۷۲ واحد تولیدی و صنعتی گیلان در سال ۱۴۰۱ و کاهش نرخ بیکاری در استان، بیان کرد: نرخ بیکاری در استان و کشور به ترتیب ۶.۲ و ۸.۲ درصد است.

عباسی ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نقشی مهمی در احیای کارخانه های تولیدی به ویژه صنعت نساجی در گیلان داشته است.

وی تصریح کرد: در بررسی های انجام شده مشخص است که بسیاری از کارخانه های نیمه تعطیل و تعطیل شده استان دارای مشکلات حقوقی و قضایی و تسهیلاتی بوده و یا به دلیل عدم تهیه مواد اولیه دچار رکود شدند و دولت نیز تلاش می کند این نقیصه را بر طرف سازد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: براساس رصد سامانه کشوری، موفق شدیم ۱۰۸ درصد از تعهدات ایجاد اشتغال گیلان را طی سال گذشته محقق سازیم.

وی با اشاره به بازگشت کارگران به واحدهایی که مجددا راه اندازی شده و استخدام کارگران جدید، متذکر شد: در سال «مهار تورم؛ رشد تولید» به دنبال راه اندازی و توسعه بخش های تولید براساس آمایش سرزمین هستیم.

عباسی با تاکید بر لزوم حمایت از اقتصاد دانش بنیان و به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: امیدواریم گام های خوبی برای اشتغال جوانان برداریم.

محمدرضا احمدی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز، احیای صنایع پوشش را یکی از اتفاقات خوب برای مردم استان دانست که جزو دغدغه ها بود و اظها کرد: این واحد تولیدی در گذشته بیش از ۴۵۰۰ نفر پرسنل داشت، اما به بهانه اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری به بخش خصوصی، تعطیل شد.

وی با اشاره به بارش برف سنگین سال ۸۳ و رکود کامل صنایع پوشش، افزود: عملا این کارخانه را با وجود ۴۸۰ دستگاه ریسندگی و بافندگی ورشکست اعلام کردند و حتی ۱۱۰ دستگاه را بردند که مابقی با مداخله پرسنل اجازه خروج پیدا نکرد.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه رئیس جمهور به موضوع پوشش، گفت: پیگیری قضایی صنایع پوشش را هم در استان و هم در مرکز دنبال و جلسات متعددی با مسئولان شرکت آتیه دماوند و بانک صنعت و معدن برگزار کردم و خیلی ها باور نداشتند که پوشش دوباره احیا شود، اما با قدرت مانع از تبدیل شدن این منطقه به مجتمع مسکونی شدم و احیای کارخانه را دنبال کردم.

وی احیای صنایع پوشش را امیدی برای مردم گیلان دانست و متذکر شد: فاز اول راه اندازی شده و فازهای دیگر در مراحل بعدی وارد مدار می شود و امیدواریم صنایع پوشش مانند گذشته فعالیت کند و با سرمایه گذاران دانش بنیان هم جلسه داشتیم تا این واحد تولیدی قدرتمندتر از قبل احیا شود.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به نامگذاری سال مهار تورم و رشد تولید، بر امیدآفرینی تاکید کرد و ادامه داد: علاوه بر تکمیل صنایع پوشش، به دنبال احیای سایر صنایع استان هستیم، زیرا ایجاد اشتغال در دل مردم امیدآفرینی می کند.

کبری مهرورز، مدیر صنایع پوشش ایران، با اشاره به آغاز به کار مجدد این واحد، خاطرنشان کرد: در گام اول سالن ریسندگی را احیا و دستگاه ها را نصب کردیم و به تولید آزمایشی رسیدیم و لذا تا یک ماه آینده تولید انبوه را آغاز می کنیم.

وی سالن دوم را سالن بافندگی دانست و بیان کرد: بخشی از ماشین آلات این بخش وارد شده و در حال تولید هستیم؛ فروشگاه محصولات نساجی نیز به اتمام رسیده و آماده عرضه محصولات است.

مهرورز با بیان اینکه سالن رنگرزی و چاپ طی امسال عملیاتی می شود، اضافه کرد: هم اکنون ۱۲۰ نفر مشغول هستند و امیدواریم با افتتاح همه سالن ها و تکمیل چرخه نساجی به بیش از ۴۰۰۰ نفر اشتغال برسیم.