نبود امنیت شغلی ، بزرگترین دغدغه کارگران شاغل
نبود امنیت شغلی ، بزرگترین دغدغه کارگران شاغل
به مناسبت ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار مراسمی در خانه کارگر گیلان با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان قشر کارگری برگزار شد .

گیرا آنلاین_حسن ایزدی دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان در نشستی که در حاشیه این مراسم و با حضور خبرنگاران برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج و یادآوری رشادت ها و فداکاری های بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس و صحنه های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت : اقشار کارگری از بطن جامعه ای هستند که همواره در عرصه های مختلف انقلاب و نظام حضور داشته اند و جامعه کارگری شهیدان زیادی را تقدیم نظام کرده است.
وی عنوان کرد : ۲۹ آبان که مصادف با سالروز تصویب قانون کار می باشد که توسط نمایندگان جامعه کارگری وقت ، با تاکیدات امام راحل (ره ) و در زمانی که مقام معظم رهبری ،رییس جمهور وقت ایران بوده اند صورت گرفت و هدف از اجرای آن ایجاد امنیت شغلی برای کارگران بود.
وی تصریح کرد : متاسفانه هر چند وقت این قانون دستخوش تغییراتی می شود ، زمانی کارگاههای زیر ده نفر را از شمول قانون کار جدا کردند و مجددا پس از مدتی مانند قبل اجرایی نمودند .پس از آن تصمیم گرفتند که کارگران پیمانکاری را از شمول قانون کار و بیمه خارج کنند که این مورد در مجلس مخالفت شد و اکنون نیز اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در نظر دارند.
ایزدی افزود : تبصره الحاقی ماده ۴۱ می گوید که مزد پرداختی به صورت توافقی باشد و این تبصره به طور شفاف و صریح به ضرر کارگران خواهد بود .
وی گفت : خواسته های کارگران امنیت شغلی ،همسان سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به معیشت این قشر است و امیدواریم که مسوولین با تصمیم های غیر کارشناسی عرصه را بر کارگران تنگ نسازند.
 
تبصره الحاقی ماده ۴۱ قانون کار موجب نگرانی کارگران کل کشور شده است
حسن رجیون رییس اتحادیه پیشکسوتان خانه کارگر گیلان نیز ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج به همه ی ایثارگران و زحمتکشان بسیجی با یادآوری اقداماتی که منجر به تصویب قانون کار در کشور شد ، گفت : قانون کار از ابتدا به جهت امنیت شغلی کارگران تصویب شد و پس از آن دولت هایی که بر سر کار آمدند به نحوی خواستند با تغییرات مواد قانون کار و افزودن بند و تبصره این قانون را به نوعی تضعیف کنند.
وی افزود : در حال حاضر تبصره الحاقی ماده ۴۱ قانون کار مبنی بر مزد توافقی در مجلس مطرح است و این امر موجب نگرانی کارگران سراسر کشور می باشد .
رجیون با بیان اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایط بدی از نظر میزان حقوق قرار دارند ، گفت : همسان سازی حقوق قولی بود که به بازنشستگان کارگر داده شد اما متاسفانه این امر محقق نشده و در شرایطی که تورم و گرانی فشار مضاعفی بر خانواده ها ایجاد کرده ، حقوق کارگران و بازنشستگان کفاف خرج و مخارج زندگی آنان را نمی دهد.
رجیون ادامه داد : سازمات تامین اجتماعی از پرداخت های همین کارگران ادامه حیات می دهد دولت آورده ای ندارد و حتی به صندوق سازمان بدهکار نیز هست .چرا باید بازنشستگان ما با پرداخت ۳۰ سال حق بیمه تامین اجتماعی اکنون برای هزینه های درمان دچار مشکل باشند ؟
وی تصریح کرد : تمامی این معضلات به قوانین برمیگردد و سخن ما این است که نمایندگان مجلس با تصویب قوانین جدید باری بر مشکلات کارگران نیافزایند و تیشه به ریشه این قشر نرنند .کارگران با کارفرمایان مشکل چندانی ندارند اما از دولت و مجلس انتظار دارند که در جهت عدالت و مساوات حرکت نمایند.

دستمزدها و حقوق های اندک برای کارگران زن
مرضیه مهدوی رییس اتحادیه بانوان خانه کارگر استان گیلان نیز در این جلسه عنوان کرد : یکی از مشکلات معیشتی کارگران و علی الخصوص زنان کارگر پایین بودن حقوق و دستمزد است و متاسفانه برخی از کارگران زن حتی در چند شیفت بر خلاف قانون به کار گرفته می شوند.
وی افزود : نداشتن امنیت شغلی کارگران شاغل بزرگترین دغدغه کارگران است و فاصله و فرق بسیار حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشگری و کشوری نیز دغدغه ی بازنشستگان محسوب می شود .
مهدوی اذعان داشت : یک کارگر بازنشسته با حقوق دو میلیون و هفتصد هزار تومان چگونه می تواند از پس خرج و مخارج خانواده خود بر آید آنهم در حالی که خط فقر توسط مراجع رسمی بین ۹ تا ۱۲ میلیون اعلام شده است.
وی ادامه داد : بازنشستگانی داریم که در خانه های استیجاری با داشتن چند فرزند زندگی می کنند و همچنان برای تامین معاش خود کار می کنند .همسان سازی حقوق خواسته ی تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی است .
وی خاطر نشان کرد : در عرصه های مختلف انقلاب و نظام همواره این قشر کارگر حضور پر رنگ داشته اند ، در صحنه انتخابات ، کاندیداهای نمایندگی مجلس بارها برای اخذ رای به میان کارگران رفته اند تا حمایت آنان را جلب کنند .چگونه است که اکنون همین نمایندگان با تصویب ماده و تبصره تیشه به ریشه ی زندگی کارگران می زنند ؟
وی تاکید کرد : از مسوولین محترم ، از ریاست محترم جمهور تقاضا داریم که پیگیر مشکلات و مسایل معیشتی کارگران این قشر زحمتکش جامعه باشند.
 
کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر معیشتی قرار گرفته اند 
غلامرضا خوالگر رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج و گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار عنوان کرد : امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره ) فرمان تشکیل بسیج را صادر فرمودند و هدف والایی از تشکیل بسیج داشتند که برخی از این اهداف در طول ۴۳ سال از عمر انقلاب اسلامی اجرایی شد اما خیلی از اهداف نیز تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود : هدف امام رضوان الله تعالی علیه از تشکیل بسیج این بود که بسیج و روحیه ی بسیجی در تمام مسایل مملکت حضور و وجود داشته باشد .در هشت سال دفاع مقدس ما شاهد حضور بسیجیان در جبهه های نبرد بودیم و پس از آن اخیرا در بحث بیماری کرونا بسیجیان باز هم پا به صحنه گذاشتند و به عقیده ما بسیجیان در احقاق حقوق کارگران و بازنشستگان نیز حضور داشته باشند و مردم بسیجیان را در کنار خود ببینند.
وی افزود : مشکلات معیشتی کارگران که نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند باید به گوش مسوولین برسد.
خوالگر با یادآوری سالروز تصویب قانون کار گفت : قطعا قانون کار پس از این همه سال هنوز یک قانون کامل نیست و با گذشت زمان نیاز به بررسی و تعویض بعضی از تبصره های قانونی دارد و نمایندگان مجلس در دوره های مختلف تا کنون تغییراتی را که در این قانون اعمال کرده اند و پیشنهاد داده اند موجب تضعیف کارگران شده است.
وی اضافه کرد : تبصره الحاقی ماده ۴۱ قانون مبنی بر مزد توافقی که منجر به استثمار بیشتر نیروی انسانی خواهد شد با بند ۴ اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد در کارهای معین و جلوگیری از بهره کشی کاملا در تعارض است.
وی اظهار کرد : معمولا حداقل مزد را کمیته تعیین دستمزد بر اساس شاخص نرخ تورم اعلام شده توسط مراجع رسمی و هزینه سبد معیشت خانوار تعیین می کنند و فعالیت این کمیته هر ساله از اول آذر ماه لغایت اواخر بهمن ماه هر سال می باشد و امید ما این است که این عزیزان در بررسی های خود در تعیین دستمزد کارگران خط فقر را در نظر بگیرند و دستمزدی را تعیین کنند که کارگران شرمنده خانواده های خود نباشند .
خوالگر در بخش دیگری از سخنان خود به بحث تامین مسکن کارگران اشاره کرد و گفت : هدف تعاونی های اسکان این بود که اقشار کارگری را خانه دار کنند اما متاسفانه این تعاونی ها و تعاونی های مصرف در ادارات و کارخانجات از بین رفت و اگر قرار باشد کارگران صاحب مسکن شوند بهترین راه ،مسیر تعاونی های مسکن است.