منابع بسیاری در دنیا صرف تولید ، توزیع و مصرف مواد مخدر می شود
منابع بسیاری در دنیا صرف تولید ، توزیع و مصرف مواد مخدر می شود
پس از ابلاغ قانون جامع مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکل‌گیری مراکز درمان اعتیاد در انواع مختلف ، شاهد توفیقات قابل توجهی در درمان مددجویان و مبتلایان به بیماری اعتیاد هستیم.

گیرا آنلاین– رئیس هیئت مدیره کانون مراکز اقامتی استان گیلان در همایش تجلیل از بهبودیافتگان مراکز بهبودی اقامتی که صبح روز دهم تیر ماه سال جاری در سالن همایش های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد ضمن عرض ادب به ساحت ملت شریف و غیور ایران اسلامی و با درود بیکران به ارواح پاک شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل عظیم الشأن بنیانگذار نظام اسلامی چنین عنوان داشت: 
مدت هاست معضل فراگیر اعتیاد در سراسر جهان سایه افکنده و تمامی کشورها را درگیر خود نموده است .
منابع بسیاری در تمام دنیا در حال حاضر صرف تولید ، توزیع و مصرف مواد مخدر می شود و حکومت ها در راه مبارزه با آن هزینه های هنگفتی را متحمل می گردند.
کشور ما نیز به عنوان یکی از کشور های در معرض خطر و در مسیر عبور مواد مخدر و همجواری با تولیدکنندگان اصلی آن در قاره آسیا، پس از انقلاب اسلامی شدیداً درگیر مبارزه با این مشکل فراگیر اجتماعی بوده است.
شاید در بسیاری از خانواده های ساکن در مناطق آسیب پذیر به نوعی ردپایی از اعتیاد دیده شود و چه بسا هزینه‌هایی که این خانواده ها در قبال اعتیاد متحمل می شوند .
پس از ابلاغ قانون جامع مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکل‌گیری مراکز درمان اعتیاد در انواع مختلف ، شاهد توفیقات قابل توجهی در درمان مددجویان و مبتلایان به بیماری اعتیاد هستیم.
و در مقابل شاید تعدد مراکز و پراکندگی آنها و نیز تعدد مراکز تصمیم گیری و سیاستگذاری و اجرایی در این خصوص اندکی موجب پریشانی و واگرایی اقدامات در درمان اعتیاد شده باشد. لیکن این امر موجب چشم‌پوشی از زحمات فراوان کلیه دست اندرکاران اعم از دولتی قضایی و انتظامی نمی گردد.
همه شاهد هستیم که تمامی دستگاه های مجری و ناظر آنچه در توان دارند مصروف این اقدام صحیح و مبارزه با توزیع ، عرضه ، مصرف مواد مخدر و درمان آن می نمایند . لیکن شاید ابعاد موضوع به حدی توسعه یافته که همتی بیشتر و اقدام جهادگونه را می‌طلبد.
کانون مراکز بهبودی اقامتی میان مدت استان گیلان با بیش از یک دهه فعالیت رسمی و غیررسمی و با تکیه بر توان بخش مردمی و غیردولتی ، استفاده از تجارب ارزشمند سازمان‌های متولی به ویژه سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی توانسته گام‌های موثری در سنوات اخیر در درمان پرهیز مدار اعتیاد بردارد .
در ماه‌های اخیر با رویکرد مناسب مدیریتی سازمان بهزیستی و تلاش و همگرایی بیشتر اعضای کانون تلاش بر تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور تعمیق نظارت ها و ارتقاء کیفیت خدمات گردیده و پس از ابلاغ موضوع رتبه بندی مراکز ، شاهد کسب نتایج قابل قبولی در اغلب مراکز بوده ایم و این مهم محقق نمی شد مگر با تشریک مساعی همه دستگاه ها و نظارت عالیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که جا دارد از کلیه دست اندرکاران به ویژه دبیر محترم شورا نهایت تقدیر و تشکر را ابراز نماییم .
لازم می دانم اینجا به تعداد بالغ بر دو هزار نفر مددجوی مراکز اقامتی اشاره کنم که در طی سالهای اخیر از دام اعتیاد رسته ، به نوعی به آغوش گرم خانواده های خود بازگشته و افراد موفق و کارآمد شده اند و در پیشرفت همه جانبه کشور سهیم گردیده‌اند .
هرچند در حال حاضر به برخی نقاط ضعف کمبودها و اشتباهات معترفیم ، اما معتقدیم با نظارت هرچه بیشتر و نیز تشریک مساعی و اصلاح تخصیص منابع به این امر مهم ملی ، می توانیم در کنار هم مبارزه مناسب تری با اعتیاد داشته باشیم شاهد افزایش مستمر تعداد درمان شدگان موفق باشیم.
یکی از راه های توفیق بیشتر در این مسیر همگرایی کلیه مراکز درمانی اعتیاد اعم از پرهیز مدار، نگهدارنده ، سرپایی بستری و کاهش آسیب است به طوری که هریک از مددجویان با توجه به وضعیت و فراخور احوال خود بتوانند از هر یک از مراکز آزادانه استفاده نموده و در صورت نیاز و امکان ما بین مراکز تبادل تجربه و خدمات صورت گیرد . به این ترتیب شک و تردید در تضاد منافع ، به تعامل مثبت ، همکاری و معاضدت فنی تبدیل خواهد شد.
این نخستین بار است که همایشی ویژه موضوعات حاکم بر مراکز بهبودی اقامتی و معرفی افراد موفق در درمان اعتیاد به روش پرهیز مدار با مساعدت سازمان بهزیستی تشکیل می گردد و امیدواریم در آینده شاهد افزایش این گونه جلسات به منظور تبادل و استفاده از تجارب همه مراکز درمان اعتیاد باشیم .
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران و دستگاه‌های نظارتی استانی و ملی برای همگان توفیق و عزت و سربلندی برای تمامی خانواده ها ، آرامش خاطر و رهایی از دام معضل اعتیاد را خواستاریم.