معاون پیشگیری بهزیستی گیلان از مشاوره و خدمات روانشناختی می گوید
معاون پیشگیری بهزیستی گیلان از مشاوره و خدمات روانشناختی می گوید
دکتر نوبخت اظهار داشت : کودکان و سالمندان حساس ترین قشر اجتماع را تشکیل داده و نمی توانند فشار زیادی را تحمل نمایند

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان دکتر نوبخت گفت : غیر از خط چهار رقمی ۱۴۸۰و خدمات روانشناختی و مشاوره تلفنی ، حوزه پیشگیری وظیفه نظارت بر ۷۲ مرکز مشاوره عمومی غیر دولتی و ۹ مرکز خدمات روانشناختی سلامت روان و یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و ۸ مرکز مشاوره تخصصی را در استان عهده دار است.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان دکتر فرحناز نوبخت راد عنوان کرد : در سال ۹۸تعداد ۳۷۲۸۵مورد مشاوره حضوری و ۱۱۳۱۴مورد مشاوره تلفنی انجام گرفته است .

از میان تعداد تماسهایی که از ابتدای اسفند ماه تا ۱۸ فروردین گرفته شده تعداد ۳۷۰مورد مربوط به بیماری کرونا و تبعات ناشی از آن می باشد “۷۵۰مشاوره حضوری ، مجازی ، تلفنی در خصوص کرونا انجام گرفته و در ۲۴ مرکز مشاوره غیر دولتی این اقدامات ادامه دارد”.

وی افزود : دفتر مشاوره و امور روانشناختی کشور متعاقب شیوع بیماری covid۱۹  نگرانی و اضطراب ناسی از ترس از از ابتلا به  بیماری ، افزایش مبتلایان و مرگ های ناشی از بیماری اقدام به ارسال پروتکل های متعددی(حداقل ۶ پروتکل ) جهت ارایه خدمات مشاوره تلفنی ، مجازی و.. نموده است .تا تنش های موجود در جامعه فروکش نماید و سطح سلامت روان جامعه دچار آسیب نگردد.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان بیان داشت : موضوعات متعددی در خصوص کودکان و کرونا ، سبک زندگی جدید با توجه به اپیدمی کرونا ،نحوه مقابله با استرس و خود مراقبتی ، کمک به افراد آسیب پذیر وسالمندان و راهکارهای مقابله با استرس در افراد سوگوار مد نظر بوده است .

وی افزود : بیماران بستری و اعضای خانواده آنان  ،افراد مشکوک به بیماری که در قرنطینه بسر می برند و خانواده های آنان ، بیماران بهبود یافته که دوره نقاهت خود را طی می کنند ، افرادی که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند و کارکنان مراکز درمانی و پزشکی که مدت طولانی درگیر رسیدگی به بیماران هستند و احیانا کودکانی که بطور ناگهانی مواجه با غیبت طولانی مادر و یا پدر خود گردیده اند (به دلیل شیفت کار طولانی پدر و مادر و یا اقدامات قرنطینه ایی جدی در خصوص آنها به دلیل بیماری) از جمله افرادی هستند که نیاز به خدمات مشاوره ایی اورژانسی داشته اند.

دکتر نوبخت اظهار داشت : کودکان و سالمندان حساس ترین قشر اجتماع را تشکیل داده و نمی توانند فشار زیادی را تحمل نمایند و آنها از مشاهده اضطراب ما بیش از کرونا آسیب می بینند لذا عکس العمل ها و رفتارهای والدین نظیر اضطراب فراوان و توجه زیاد به اخبار مربوط به کرونا و انتظار اینکه نکند بیماری به یکی از عزیزانشان  سرایت نماید می تواند سبب افزایش استرس و اضطراب در خانواده شود و تبعات منفی این اضطراب موجب بروز انواع اختلالات روحی و روانی نظیر بیش فعالی ، کاهش اعتماد بنفس در کودکان  ، افسردگی و اضطراب و وسواس حتی در سالمندان می گردد.

وی افزود : دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی همچنین در خصوص ارایه آموزشهای پیش از ازدواج ، مهارتهای زندگی  ،بلوغ و نوجوانی ، مداخله در همگام بلایا ، مشاوره زوجین در جهت کاهش طلاق و غربال اضطراب اقدامات در خور توجه ای با هدف ارتقاء سطح سلامت روانی جامعه برداشته است.