مشکلات ارتباطی ماسال در جلسه شورای مدیران شهرستان بررسی شد
مشکلات ارتباطی ماسال در جلسه شورای مدیران شهرستان بررسی شد
علیرضا پارسائی مدیر مخابرات گیلان گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های در دست اجراو همچنین مسائل و مشکلات پیش رو جهت استحضار حاضرین ارائه نمود

گیرا آنلاین– این نشست با حضور وحید پورحضرت فرماندار شهرستان ماسال، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، علیرضا پارسایی مدیریت مخابرات منطقه و مهدی سبحانی مدیرکل پست استان با هدف بررسی وضعیت، مشکلات و زیرساخت های ارتباطی شهرستان در محل فرمانداری ماسال برگزار شد.

وحید پورحضرت فرماندار ماسال در ابتدا خواستار تعامل بیشتر برای بررسی راه‌های ارتقای خدمات و سرویس‌های مورد نیاز مردم و ارتقای ضریب نفوذ اینترنت با توجه به موقعیت استراتژیک و گردشگر پذیر بودن شهرستان شد.

وی با اشاره به تاثیر زیاد استفاده از فناوری اطلاعات، اظهار داشت: حوزه زیرساخت ارتباطی از جمله کمبودهای این شهرستان است و انتظار است در جهت توسعه آن گام برداریم و با توجه به سرعت رشد فناوری اطلاعات در جامعه با برنامه‌ریزی مناسب این جایگاه در شهرستان نیز ارتقاء یابد.

فرماندار ماسال ؛ نبود دسترسی به تلفن ثابت در تعدادی از روستاها، سرعت پایین اینترنت، پوشش ضعیف آنتن دهی تلفن همراه به خصوص در اپراتور همراه اول، ارتقاء تکنولوژی سایت های موجود به نسل بالاتر؛ استفاده از بستر فیبر نوری به عنوان زیرساختی پایدار و کمبود تعداد دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی را به عنوان مطالبه این شهرستان در این نشست برشمرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان ماسال خاطر نشان ساخت: با برنامه ریزی صورت گرفته و همچنین حضور اپراتورهای تلفن همراه در جهت توسعه زیرساخت های ارتباطی در ماسال و روستاها با هدف کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت ارتباطی اقدامات موثری انجام شده است.

فرزاد توکلی با اشاره به روستاهای ماسال گفت: از ۹۴ روستای این شهرستان، ۷۹ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۱۵ روستای زیر ۲۰ خانوار داریم که همه این روستاها دارای ارتباط بوده و از نظر شاخص تلفن ثابت با ۲۳۲۷۹ مشترک تلفن ثابت منصوبه در سطح شهر و روستا ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۳ درصدی را به خود اختصاص داده که نسبت به متوسط استانی در جایگاه خوبی قرار دارد.

مدیرکل ICT استان به پروژه USO به عنوان یکی از طرح های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرستان اشاره و افزود: با تلاش این وزارت و از محل طرح خدمات اجباری USO هم اکنون در ۷۳ روستا از ۹۴ روستای ماسال اینترنت پرسرعت نسل چهارم در دسترس بوده و در فاز بعدی تا پایان سال جاری مابقی روستاهای این شهرستان نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

وی به پوشش تلفن همراه همه روستاهای ماسال از طریق یکی از دو اپراتور همراه اول و ایرانسل؛ تبدیل تلفن هایWLL به همراه اول در ۴ روستا ، ارائه تلفن خانگی توسط اپراتور روستایی “های وب” به ۵۹ روستای شهرستان از جمله دستاوردهای دیگر وزارت ارتباطات در راستای توسعه مطلوب ارتباطات همراه اشاره و افزود: اجرای پروژه توسعه پهن باند ارتباطی (تار) به طول ۵۴٫۷ کیلومتر نیز در دستور کار قرار گرفته که توسط مخابرات استان در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

توکلی به ضریب نفوذ ۱۱۶ درصدی تلفن همراه شهرستان به عنوان یکی دیگر از شاخص های ارتباطی اشاره و افزود: اپراتور همراه اول با ۳۱ هزار مشترک ۵۹ درصد از پوشش تلفن همراه ماسال و ۴۲ روستا را تحت پوشش خود داشته؛ اپراتور ایرانسل با ۲۶ هزار مشترک، ۵۰ درصد از پوشش تلفن همراه شهرستان و ۵۶ روستا را زیر پوشش خدمات ارتباطی قرار داده و اپراتور رایتل نیز با ۳ هزار و ۴۰۰ مشترک ۶٫۵ درصد از پوشش تلفن همراه این شهرستان را در اختیار دارد و در مجموع خدمات و سرویس های تلفن همراه به ۶۱ هزار مشترک در ماسال ارائه می گردد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در ادامه با اشاره به شاخص اینترنت پرسرعت ماسال افزود: هم اکنون ۵ هزار ۷۷۹ مشترک ADSL در ماسال فعال بوده و این شهرستان با ضریب نفوذ ۱۱ درصدی با فاصله کمی از متوسط استانی در جایگاه خوبی قرار داشته و ۷۶ روستا توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل و ۷۳ روستا نیز توسط اپراتور روستایی “های وب” به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.

فرزاد توکلی در ادامه با اشاره به این که نگاه و برنامه‌ریزی‌های حوزه ارتباطات باید در روستاها تغییر یابد، افزود: در حال حاضر تنها ۳ دفتر ICT روستایی و ۱۳ دفتر پیشخوان در حوزه شهری در ماسال مشغول به کار بوده که با توجه به تعداد روستاهای این شهرستان امکان ایجاد دفاتر جدید ICT روستایی فراهم بوده و باید از فرصت موجود برای اطلاع رسانی مناسب و استفاده از این ظرفیت در روستاها توسط بخشداری ها و دهیاری ها استفاده نمایند.

وی با تاکید بر اجرای طرح هوشمندسازی در تمامی مدارس استان به خصوص مدارس حوزه شهری و روستایی ماسال اظهار کرد: در حال حاضر از ۶۵ مدرسه شهرستان ۵۴ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل بوده و ۱۱ مدرسه نیز در دست بررسی و دستور کار قرار گرفته است.

در پایان علیرضا پارسائی مدیر مخابرات گیلان گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های در دست اجراو همچنین مسائل و مشکلات پیش رو جهت استحضار حاضرین بشرح ذیل ارائه نمود:
۱-ارائه گزارش و تشریح شاخص های ارتباطی شهرستان ماسال
۲-اجرای طرح هوشمندسازی مدارس و دسترسی به اینترنت
۳-گزارش پروژه ی فاز ۸ ارتباطات سیار و نقاط مربوط به شهرستان ماسال دراین پروژه
۴-اجرای طرح فیبر نوری (FTTH) و نصب کافوهای نوری در این شهرستان
۵-قطع ارتباط تلفن های ثابت ناشی از وقوع سرقت ها در استان و لزوم همکاری نیروی انتظامی ، بسیج وشوراهای روستاها در پیشگیری از سرقت ها
۶-آمادگی مخابرات جهت تبدیل شبکه هوایی به شبکه خاگی روستاهای پرسرقت با مساعدت دهیاری ها جهت حفاری .