مسعود عباس نژاد: شهر اولین ها مکانی برای کاسبان گدایی نیست، با همیاری رشتوندان بزودی شهری عاری از گدا خواهیم داشت 
مسعود عباس نژاد: شهر اولین ها مکانی برای کاسبان گدایی نیست، با همیاری رشتوندان بزودی شهری عاری از گدا خواهیم داشت 
محسن سماکچی: حصول نتیجه در زمینه مناسب سازی شهری، معلول ارایه زمانبندی معین است/مهدی خدمت بین دانا: تمامی ادارات و ارگانها طبق قانون مکلف به بسترسازی برای افراد دارای معلولیت می باشند و سرپیچی از قانون بمنزله ترک فعل محسوب می گردد

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت پنجاهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه و بصورت مشترک با کمیسیون عمران و توسعه شهری برگزار گردید.

در آغاز جلسه مسعود عباس‌نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت گفت: مناسب سازی ادارات و ناوگان عمومی حمل و نقل برای شهروندان جانباز، معلولان حرکتی و کم‌توانان جسمی دارای مصوبه قانونی است و می باید در تمامی ادارت و در سطح شهر اجرایی گردد.

عباس نژاد در این جلسه که با حضور سید مهدی خدمت بین دانا، مدیر کل بهزیستی گیلان برگزار شد، ضمن تاکید بر این که حتی ساختمانهای شورای شهر و شهرداری نیز در این زمینه دارای نقص است و از مناسب سازی درست برای مراجعات شهروندان دارای معلولیت برخوردار نیست گفت، باید این نقایص هر چه زودتر رفع شود و تجهیزات مناسب و استاندارد برای کم توانان جسمی در ساختمانهای مجموعه شورا و شهرداری از قبیل رمپ (سطوح شیب دار برای اتصال دو سطح غیر هم‌ تراز) فراهم و امکان دسترسی به سایر امکانات مجموعه، برای این قشر از جامعه تعبیه شود.

عباس نژاد به دبیر کمیته مناسب سازی شهرداری توصیه کرد ضمن تعامل با اداره بهزیستی گیلان عملیات مناسب سازی معابر و ادارات را نیز با دادن اخطار به ادارات و پیگیری های جدی دنبال کند و در صورت بروز مشکل مراتب را به شورای اسلامی ارجاع دهد و عدم اجرا یا کم کاری در این زمینه را به اطلاع شهرداران مناطق برساند.

عباس نژاد همچنین بر این نکته تاکید داشت شهرداری ها در دادن پایان کار به ساختمانهای اداری و تجاری به دارا بودن این آیتم ها توجه نماید. وی افزود: شهرداری ها، ساخت و سازها را به شکلی هدایت کنند که زیرساختهای لازم برای استفاده معلولان و کم توانان جسمی از ساختمان در هنگام نقشه کشی و ساخت و ساز لحاظ گردد.

عباس نژاد همچنین در دستور دیگر جلسه با موضوع بررسی راهکار برای ساماندهی کودکان کار و تعیین تکلیف متکدیان شهر رشت توضیح داد: بزودی و با هماهنگی شورا جلسه ای مشترک با حضور شهردار، مدیرکل دستگاه قضا، مقامات نیروی انتظامی و مدیر کل بهزیستی با موضوع حل معضل متکدیان رشت و ساماندهی کودکان کار در رشت تشکیل میدهیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک گفت: با الگوگیری از نتایج به دست آمده در شهر تبریز که امروزه در کشور به شهر بدون متکدی معروف است، در آستانه آسیب شناسی در این بخش هستیم به این شکل که با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستانی متکدیان و کودکان کار شناسایی شده و بر حسب وضعیت، یا وارد چرخه کار شده یا تحویل بهزیستی خواهند شد و یا به اماکنی که با مشارکت شهرداری، کمیته امداد و دیگر ارگانهای مرتبط تهیه میشود منتقل میشوند.

وی در ادامه افزود: برای اینکه متکدیان نتوانند از حس نوع دوستی شهروندان سوء استفاده و تکدی گری را به یک شغل پردرآمد تبدیل کنند، خواستار تعامل و توجه رسانه ها هستیم و باید فرهنگ حمایت سیستمی و ارگانی از اقشار آسیب پذیر به شکلی انجام شود که چهره زشت تکدی گری از شهر رشت پاک شود و دیگر عملا برای این اشخاص تردد در خیابان و تکدی‌گری صرفه ای نداشته باشد.

– لزوم زمان بندی مشخص و تعیین سقف زمانی برای پروژه های اجرایی شهرداری

محسن سماک‌چی، نایب رییس کمیسیون ترافیک و رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن اظهار این مطلب که اجراهای شهرداری در بحث مناسب سازی معابر یا هر پروژه دیگر باید زمان بندی شده باشد تا پیشرفت در کار حاصل شود، گفت: معضل بزرگ و اساسی در به تعویق افتادن اجراها، عدم تعیین سقف زمانی است و توفیق یافتن در اجراها منوط به زمانبندی مشخص است و لذا در اجرای پایلوت برای تکمیل و مناسب سازی معابر ویژه همشهریان کم توان جسمی و حرکتی باید در بازه‌ی زمانی مشخص، تعریف شود.

وی در بحث متکدیان نیز گفت: بسیاری از متکدیان در سطح شهر، غیر بومی و غیر ساکن در رشت هستند و حتی برخی از آنها نیازمند هم نیستند اما به دلیل درآمد قابل توجهی که از این محل بدست می آید در خیابان ها و تقاطع ها به تکدی گری و اسفند دود کنی و این قبیل کارها مشغولند.

سماکچی گفت: انتقال این افراد به مکانی در حاشیه شهر و شناسایی وضعیت و هویت آنان مشخص میکند چه تعداد شهروند نیازمند واقعی در شهر داریم و برای اشتغال سالم کودکان کار و متکدیان دارای قوای جسمی و حمایت از اقشار نیازمند چه تمهیداتی باید بیندیشیم.

مناسب سازی ادارات برای مراجعه و تردد معلولان و جانبازان انجام نشده یا ناکارآمد و در حد رفع تکلیف است!

در ادامه جلسه سید مهدی خدمت بین دانا، مدیر کل بهزیستی گیلان در خصوص بحث مناسب سازی فضاهای شهری و ادارات برای تردد کم توانان جسمی و حرکتی گفت:

طبق آمار هم اکنون ۲۰ هزار نفر سالمند و معلول جسمی و حرکتی و بیش از ۴ هزار نفر نابینا در استان داریم.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تصادفات معلولیتهای جسمی و حرکتی افزایش داشته اما در معلولیتهای مادرزادی به دلیل غربالگریهای جامعه پزشکان شاهد رقم های کاهشی بوده ایم.

مدیر کل بهزیستی گفت: طبق قانون تمامی ادارات ملزم به مناسب سازی ساختمانها برای مراجعات و تردد قشر کم توان حرکتی و جسمی هستند اما به دلیل دغدغه مند نبودن یا دلایل دیگر این زیرساختها در ادارات یا انجام نشده و یا ناقص و ناکارآمد و در حد رفع تکلیف است.

وی اشاره داشت: درخواست اداره بهزیستی از بخش مدیریت شهر، تکمیل مناسب سازی محدودهرخیابان پرستار و حدفاصل میدان فرهنگ تا چهارراه میکاییل رشت، برابر با استانداردهای روز است.

وی در توضیح اسلایدهای پخش شده از صفحه نمایشگر گفت: شهر رشت در رتبه نوزدهم کشور از حیث مناسب سازی معابر برای کم توانان جسمی قرار دارد که جایگاه نامطلوبی است و شهرهای مشهد و تبریز در صدر این رتبه بندی کشوری هستند.

وی ضمن تقدیر از مدیران شهری رشت برای اهتمام در راستای مناسب سازی معابر شهری گفت: علاوه بر ایجاد رمپ در معابر، ارتفاع کم جایگاههای عابر بانک، فضای مشخص و بی خطر برای نابینایان، ایجاد ایستگاه اتوبوس مناسب، فضای پارک اتومبیل و زیرساختهایی از این قبیل اقداماتی است که اداره بهزیستی خواستار انجام آن است.

وی گفت: لازم است برای اتوبوس های ویژه کم توانان جسمی و حرکتی مسیرها مشخص و اطلاع رسانی در این موضوع انجام شود.

محمد دانش شکیب مدیر منطقه یک و دو شهری رشت نیز در این رابطه اظهار داشت: خیابان پرستار رشت بعنوان پایلوت برای مناسب سازی مخصوص معلولان جسمی و حرکتی تقریبا اتمام و در مرحله بهره برداری است و پیشرفت فیزیکی در خیابان امام، در حدفاصل میدان فرهنگ تا چهارراه میکاییل نیز در حال انجام و تا سه هفته آینده به اتمام میرسد.

در این جلسه مطرح شد به موازات این اجراها در خیابان آیت الله ضیابری و خیابان ولیعصر رشت نیز مناسب سازی معابر در حال اجراست و در بخش حمل و نقل عمومی نیز ۲۵ اتوبوس با قابلیت استفاده کم توانان حرکتی در حال تردد است.

در این جلسه مسئولان شهرداری مرتبط با موضوع به ارائه گزارش و بیان راهکارهای اجرایی پرداختند.