مرکز آموزشی درمانی رازی رشت به دستگاه تشخیص سریع مولکولی سل تجهیز شد
مرکز آموزشی درمانی رازی رشت به دستگاه تشخیص سریع مولکولی سل تجهیز شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای اولین بار در استان گیلان، مرکز آموزشی درمانی رازی به دستگاه جین اکسپرت تشخیص مولکولی سریع سل تجهیز شد.

گیرا آنلاین-  دکتر آبتین حیدرزاده -معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تبریک به مردم شریف استان و کارکنان سلامت فعال در حوزه مبارزه با سل اظهار امیدواری کرد:این اتفاق گام مهمی در جهت ارتقای سلامت استان، بهبود و گسترش کیفیت خدمات حوزه تشخیص، درمان و مراقبت بیماری سل می باشد.

وی افزود: یک دستگاه جین اکسپرت سهمیه استان گیلان بود که امروز تحویل مرکز مشاوره سل استان گیلان شد.

دکتر حیدر زاده با بر شمردن مزایای دستگاه جین اکسپرت در جهت ارائه خدمات به بیماران اظهار کرد: به واسطه این دستگاه‌، علاوه بر تشخیص مقاومت دارویی، تشخیص مولکولی سل در عرض کمتر از ٩٠ دقیقه امکان پذیر می باشد که در حالت عادی با استفاده از دستگاه های معمول این عمل بیش از ٢ ماه به طول می انجامد و بیماران و کارکنان حوزه درمان و مراقبت سل با چالش های فراوانی روبرو می شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه بیان کرد:  تا سال ١٣٩٩، تنها ۱۵ دستگاه جین اکسپرت در شبکه آزمایشگاهی رایگان سل در کشور وجود داشت که  نمونه های آنتی بیوگرام سل استان گیلان همواره با چالش هایی به آزمایشگاه های منطقه ای (تهران، گرگان و…) ارسال می شدند.

وی ادامه داد: در راستای دسترسی آسان و عادلانه به خدمات نوین و رایگان برای مردم استان و خودکفایی گیلان در این حوزه با توجه به بیماری سل در استان گام بزرگی است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی و شروع به کار دستگاه در روز های آتی روند تشخیص مولکولی و بررسی مقاومت دارویی در حوزه تشخیص و درمان بیماران مسلول، تحولی بزرگی در برنامه مراقبت سل استان مشاهده شود افزود:  هم اکنون ١٧ آزمایشگاه میکروسکوپی سل (با خدمات رایگان) در سطح استان مشغول ارائه خدمت به مردم هستند که این به آن معناست که در هر شهرستان حداقل یک آزمایشگاه وجود دارد و در کلان شهر رشت این تعداد بیش از یک آزمایشگاه می باشد.

لازم به ذکر است: صبح امروز سه شنبه ٧ اردیبهشت سالجاری یک دستگاه جین اکسپرت تشخیص مولکولی سریع سل سهمیه استان گیلان از وزارت بهداشت دریافت، و با حضور مسئولین معاونت بهداشت دانشگاه به آزمایشگاه مرکز مشاوره سل استان واقع در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت منتقل شد.