مردم گیلان پیشنیه درخشانی در وقف دارند
مردم گیلان پیشنیه درخشانی در وقف دارند
شاهد افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف هستیم

گیرا آنلاین- دکتر «ارسلان زارع»، ظهر امروز در دیدار با معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه در استانداری گیلان گفت: جایگاه وقف در آموزه های دینی و سیره پیامبر و بزرگان دین ما و ائمه معصومین به گونه ای است که به باور قلبی همه مسلمانان و شیعیان و به یک سرمایه اجتماعی بدل شده است.
استاندار گیلان اظهار کرد: این سرمایه اجتماعی به سبب حفاظت و صیانت خوبی بوده که در ایران به ویژه در دهه های اخیر نسبت به رقبات و موقوفات مردم اتفاق افتاده است.
وی افزود: با اعتماد شکل گرفته شاهد افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف هستیم.
زارع خاطرنشان کرد: سنت حسنه وقف جدا از منفعت اقتصادی، ارزش معنوی برای پویایی جامعه اسلامی دارد ارزشمند است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد وقف در استان و هم افزایی برای صیانت از موقوفات، گفت: پیگری برای جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی موقوفه وظیفه اخلاقی و شرعی و قانونی ماست.
استاندار گیلان با بیان اینکه مردم گیلان پیشنیه درخشانی در وقف دارند، تاکید کرد: در تبیین ارزش ها و گسترش سنت وقف باید کار کنیم.
وی به کارکردهای اقتصادی وقف هم اشاره کرد و گفت: سنت حسنه وقف از نظر اقتصادی زمینه اشتغال و منفعت مردم را فراهم کند.
زارع در ادامه اذعان کرد: برخی از از بقاع متبرکه مانند فاطمه اخری رشت نماد و برندی از فرهنگ دینی و باورهای اعتقادی مردم هستند.
وی درخصوص نقش بقاع متبرکه در یادآور شد: در کشورهای دیگر بخشی از صنعت گردشکری مربوط به گردشگری مذهبی است.
استاندار گیلان گفت: طرح جامع دو مجموعه دینی، زیارتگاهی و گردشگری فاطمه اخری رشت و سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه تدوین شده است.
وی اجرای طرح جامعه در دو بقعه یاد شده را مستلزم بهره گیری از ظرفیت مردم و خیرین، دولت و سازمان اوقاف دانست و گفت: از نظر عملیات اجرایی موفقیت ما در آستانه اشرفیه بیشتر بوده است.
زارع با اشاره به اینکه کمک به طرح توسعه حرم فاطمه اخری در نگاه دولت هست، اظهار داشت: در اجرای طرح توسعه حرم فاطمه اخری از ظرفیت مبحث بازآفرینی استفاده شود و زمینه دسترسی مردم به بقعه افزایش یابد.
فرهنگ و دین ما مدیون واقفان است
حجت الاسلام نوری زاده، معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف وامور خیریه نیز در این دیدار گفت: سازمان اوقاف می تواند وزارت اقتصاد اسلام باشد.
وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اینکه بنگاه اقتصادیست، ریشه در باور دینی مردم هم دارد.
نوری زاده تاکید کرد: فرهنگ و دین ما مدیون واقفان است.
وی با بیان اینکه ۲۰۵ هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه در کشور احصا شده است، گفت: رسالت سازمان اوقاف حفظ و نگهداری از این موقوفات و توسعه فرهنگ وقف است.
معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف وامور خیریه به رویکرد جدید این سازمان در هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه اشاره کرد و یادآور شد: عمده وقف ها حوزه دینی است و به حوزه سلامت، رفع فقر و توسعه علوم و فناوری نوین در سال هایا خیر توجه فراوانی شده است.
وی گفت: فعالیت سازمان اوقاف برای رفع آسیب های اجتماعی به عنوان نهاد معین برای دولت با ایجاد مراکز افق در بقاع متبرکه متجلی شده است.
حجت الاسلام نوری زاده اعلام کرد: در سال جاری تاکنون بیش از یک و نیم میلیون بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده و تا پایان سال تعداد این بسته ها به دو میلیون خواهد رسید.