مدیر کل راه وشهرسازی گیلان خبر داد:اتصال شهرستان ماسال به شبکه شتابنگاری آنلاین
مدیر کل راه وشهرسازی گیلان خبر داد:اتصال شهرستان ماسال به شبکه شتابنگاری آنلاین
به گزارش اداره ارتباطات واطلاع رسانی راه وشهرسازی گیلان،

گیرا آنلاین-ما کان پدرام مدیر کل راه و شهرسازی استان با اعلام این خبرگفت: سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی از جمله ده کشور سانحه خیز جهان به شمار می آید و همواره بر اثر بروز سوانحی طبیعی خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است از اینرو نصب دستگاهای شتاب نگار به عنوان روشی برای تشخیص به موقع رویدادهاحائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه افزایش بی رویه جمعیت، ساخت و سازهای شهری و گسترش آن ها تا حاشیه شهرها بدون برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن تمهیدات و قوانین لازم، وخامت اوضاع را دوچندان کرده است خاطر نشان ساخت: در چنین شرایطی و با توجه به آنکه مقدار زیادی از تولید ناخلاص ملی کشور صرف جبران بلایای طبیعی می شود، مدیریت بحران و کاهش بلایای طبیعی در آن اهمیت ویژه ای یافته است.
وی افرود: ابعاد وسیع خسارات و تلفات ناشی از پدیده زلزله در شهرها سبب شده است پژوهش های کاربردی گسترده ای در زمینه بهینه کردن ایمن سازی شهرها انجام گیرد. از سوی دیگر، روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهرها، افزایش کارایی روش های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن سازی شهری را ضرورت بخشیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان کاهش مخاطرات زلزله در شهرها را بسیار ضروری برشمردوگفت: لازم است مطالعات و تحقیقات جامعی در ارتباط با شناخت اثرات زلزله در سطوح شهری و تشخیص مناطق با خطر پذیری بالا انجام شودتا خسارات و مخاطرات ناشی از وقوع زلزله را کاهش یابد.
در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان، مدیریت بحران استانداری با همکاری و هماهنگی بعمل آمده با مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی توسعه فاز سوم توسعه شبکه شتابنگاری را ، در دستور کار کارگروه استان قرار داده است و با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، ۹ محل انتخاب و دستگاه های شتاب نگار در این مناطق نصب می گردد که با توجه به آماده سازی زیر ساخت ایستگاه ماسال، دستگاه شتابنگار آنلاین در این شهرستان نصب گردید. همچنین جهت پایش وسیعتر این شهرستان نیز یک دستگاه شتابنگار در شهر شاندرمن نصب شده بود.
پدرام با اشاره به این که دستگاه‌هاي جديد داراي امكانات و حساسيت بيش‌تري نسبت به دستگاه هاي نسل قبل هستند، تصریح کرد: دستگاه های نسل جدید قابليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته‌اي دارند كه مي تواند در تشخيص ميزان خسارت و همچنين مديريت بحران پس از وقوع زلزله كمك كند. داده هاي مخابره شده توسط دستگاه هاي مزبور مي تواند اطلاعات مناسبي در خصوص ميزان شتاب و محل خسارات وارد شده پس از زمين لرزه در اختيار مديريت بحران قرار دهد.
وی گفت: تکتونیکی شهرستان ماسال و نواحی پیرامونی آن به نوار چین خورده آنتی کلینوریوم با محور شمالی ـ جنوبی جزء نواحی لرزه خیز استان گیلان و کل کشور به شمار می رود بطوریکه گسل بزرگ آستارا ـ تالش از طرف شمالی ـ جنوبی از این منطقه عبور می کند.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری کشور نیز در این زمینه گفت: ارتقای روز افزون توان علمی و فناوری در جهان هر چند معضلاتی را که ناشی از بعضی راهکارهای نادرست را در عرصه زندگی و محیط پیرامون او در پی داشته، اما موفقیتهای ناشی از این پیشرفت ها قابل کتمان نیست و این توانایی در پیکار با حوادث ناگوار و زیانبار طبیعی هر روز چشمگیرتر می شود.
محمدرضا ابراهیم پور درک درست وقایع و پدیده های طبیعی منجربه پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی و درست با آنهاعنوان کرد وافزود: به حداقل رسانیدن خطرات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی که گاه ساخته خود انسان و تحمیل او بر طبیعت و محیط پیرامون خویش است با انتخاب راهکارهای مؤثر ممکن می باشد .
وی برنامه ریزی و اجرا در راستای کاهش اثرات بلاهای طبیعی را در چارچوب ،آموزش امداد و کمک رسانی پس از وقوع حادثه همچون موضوع پیشگیری قبل از وقوع بلایا، از طریق مدیریت خاص و آموزش همگانی را میسر دانست.
مهندس ابراهیم پور با بیان اینکه در استراتژی کاهش اثرات بلایای طبیعی، تاکتیک یا راهکارها به سوی آگاه سازی عمومی و تأکید بر امر اطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغییر کرده و این تغییر روش خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در سالهای اخیر بوده است.
وی با اشاره به اینکه شهرها از نظر میزان خطر زلزله به ۴ دسته شامل خطر خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم تقسیم شده اند، گفت: در میان حدود ۵۰۰ شهر کشورکه لرزه خیزی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است، تنها ۱۵ شهر کم خطر هستند و اکثر آنها آسیب پذیری زیادی نسبت به زلزله دارند.
وی با اشاره به کنترل زلزله در کشورهای زلزله خیزتصریح کرد: در کشورهای پیشرفته خصوصا در زمینه ساختمان که درگیری نزدیک با زلزله دارند، همچون ژاپن و امریکا این امر تقریبا مهار شده است.
مهندس ابراهیم پور یکی از راه حل های اساسی در کاهش بلایا و تلفات ناشی از زلزله را ، توجه جدی به امر مقاوم سازی و بهسازی سازه ها، برنامه ریزی جامع و هدفمند در بحث پیشگیری و کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی به ویژه با وجود توسعه و پیشرفت تکنولوژی و فن آوریهای روز دنیا عنوان کرد.
گفتنی است شهرستان ماسال از طرف شمال به شهرستان رضوانشهر، از شرق به شهرستان های فومن و صومعه سرا، از جنوب و غرب به شهرستان خلخال و استان اردبیل محدود می شود.
این شهرستان با جمعیت بالغ بر ۵۲۵۰۰ نفر و مساحت ۴۶۵ کیلومتر مربع دربرگیرنده دو شهر به نام های ماسال و شاندرمن، دو بخش و ۴ دهستان است.
اولین دستگاه شتابنگار شهر ماسال در ۱۴ مرداد ۱۳۷۳ در فرمانداری این شهرستان نصب شده بود.