مداخلات بمنظور تعدیل آموزش و توانمندسازی افراد از طریق خانواده‌ها فرصتی برای کمک به توسعه سلامت جوامع است.
مداخلات بمنظور تعدیل آموزش و توانمندسازی افراد از طریق خانواده‌ها فرصتی برای کمک به توسعه سلامت جوامع است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پیامی به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت گفت: مداخلات بمنظور تعدیل آموزش و توانمندسازی افراد از طریق خانواده‌ها فرصتی برای کمک به توسعه سلامت جوامع است.

گیرا انلاین– به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)؛ متن پیام دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت در پیامی به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

سلامت تعاریف مختلفی دار و  می‌توان آن را این‌گونه تعریف کرد: کیفیت زندگی که شامل آمادگی اجتماعی، ذهنی و بیولوژیکی فرد که از سازگاری با محیط ناشی می‌شود. تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سلامت شامل برخورداری از توانایی کامل فیزیکی، رفاه روانی و اجتماعی و نه صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی است. برخی دیگر سلامت را به عنوان مجموعه‌ای جامع‌تر با در نظر گرفتن مؤلفه‌های معنوی و عاطفی تعریف می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت،  سلامت دارای چندین بعد و شامل بسیاری از مؤلفه‌ها و بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فرد دانست. با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید خاطر نشان کرد که سلامت فردی از سلامت خانواده نمی‌تواند جدا باشد.

خانواده نهاد اساسی سازمان در جامعه است. خانواده‌ها محیطی را فراهم می‌کنند که در آن افراد متولد می‌شوند، پرورش می‌یابند، اجتماعی شدن را می‌آموزند و رفتار و دیدگاه‌های فرد در آن شکل می‌گیرد. سنت‌های اجتماعی-فرهنگی و تأثیرات اقتصادی، از جمله آن‌هایی که بر سلامت تأثیر می‌گذارند، از طریق خانواده‌ها به افراد گسترش می‌یابد و بر رفتار سلامت تأثیر می‌گذارد. مداخلات طراحی شده برای تعدیل آموزش و توانمندسازی افراد از طریق خانواده ها فرصتی برای کمک به توسعه سلامت جوامع است. بنابراین برای ایجاد تغییرات بنیادین در جوامع باید به هسته اصلی آن یعنی خانواده‌ها پرداخت و سلامت نیز از قاعده مستثنی نیست.
مردمی‌سازی سلامت و دسترسی به اطلاعات پزشکی فرآیندی برای دستیابی به برابری سلامت مبتنی بر مفهوم برابری در اطلاعات سلامت است که بر اساس آن اطلاعات مربوط به سلامت باید با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای فردی ارائه شود. عمومیت یافتن اطلاعات پزشکی به عدالت در سلامت کمک می کند. به عبارت دیگر، نابرابری در کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمان در میان گروه‌های جمعیتی می‌تواند ناشی از دسترسی نابرابر به خدمات مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند در اثر نابرابری در دست‌یابی به اطلاعات پزشکی باشد. از همین روی شعار هفته ملی سلامت سال ۱۴۰۳، «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» در نظر گرفته شده است.

هدف از اختصاص یک هفته در سال تحت عنوان سلامت و با شعارهای مختلف، برجسته ساختن ابعاد مختلف سلامتی و ارتقا سطح سلامت جامعه بوده و نباید فراموش کرد که تمام خدمتگزاران عرصه‌ی بهداشت و درمان کشور، در تمام طول سال تلاش دارند تا افراد مختلف جامعه به سطح مطلوبی از سلامت و درمان دسترسی داشته باشند.اینجانب با گرامیداشت هفته ملی سلامت از تلاش‌های شبانه روزی همکاران بهداشت و درمان کشور بویژه خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان قدردانی کرده و بالاترین توفیقات را برای آنان و مردم شریف استان گیلان را از خداوند متعال خواستارم.

دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان