محور دستیابی به توسعه پایدار، انسان سالم و خانواده سالم است
محور دستیابی به توسعه پایدار، انسان سالم و خانواده سالم است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سلامت، سرمایه ارزشمندی است، افزود: انسان سالم، محور توسعه پایدار بوده و باید در صدد بهره‌مند شدن تمام انسان ها از مواهب الهی باشیم.

گیرا آنلاین–  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ دروبینار “هر خانه یک پایگاه سلامت”، دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” در مناطق تحت پوشش دانشگاه، اظهار کرد: با تربیت سفیر سلامت و آموزش خانوارها، گام مهمی برای ارتقای سلامت جامعه و بهبود سبک زندگی و پیشگیری از بیماریها برداشته خواهد شد.

وی بیان داشت: متقاضی سفیر سلامت خانواده یکی از اعضای با نفوذ خانواده است که متاهل یا دارای سن بیشتر از ۱۸ سال است و حداقل ۸ کلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و در دوره های آموزش حضوری و مجازی تعیین شده در سه حیطه پیشگیری و ارتقای سلامت، درمان های اولیه و توانبخشی مشارکت نموده و مسئولیت مشارکت در مراقبت از سلامت خود و خانواده را به عهده می گیرد.

وی، آگاهی بخشی به خانواده‌ها را یکی از مهمترین اقدامات درکنترل بیماری کرونا دانست  و افزود:  سفیران سلامت در این برهه حساس، پیام نظام بهداشتی کشور را به عنوان رابطین و ضابطین در منازل به اقوام و اعضای خانواده‌هایشان می‌رسانند.

دکتر حیدرزاده با اشاره به راه اندازی برنامه “هر خانه یک پایگاه سلامت” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طی چند ماه گذشته با برگزاری کارگاه های برای تربیت مربیان شهرستانی در شهرستانهای مختلف استان، مربیان شهرستانی در حال آموزش دادن هستند.

این مقام مسوول گفت : با پیش رفتن این طرح، هر یک از خانواده های ساکن در استان گیلان، یک سفیر سلامت داشته و در ارتباط با پزشک خانواده خودشان، پیام ها را دریافت و آموزشهای لازم را در خانواده هایشان انجام می دهند.

 معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه این وبینار گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که بدنبال همه گیری کووید ۱۹ در جامعه ایجاد شد، تعطیل شدن بسیاری از مشاغل و به مخاطره افتادن  امنیت غذایی این گروه بویژه زنان باردار و کودکان شد.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این وضعیت، گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبادرت به شناسایی افراد در معرض خطر کرده و با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد علوی اقداماتی برای تامین بسته های غذایی لازم که حاوی ریز مغذی ها و انرژی برای این افراد باشد، صورت گرفته و  امید است این بسته ها به دست افراد  نیازمند برسد.

 گفتنی است: به منظور استقرار، بررسی پیشرفت، ارائه گزارش کار و اجرای برنامه کشوری”هر خانه یک پایگاه سلامت” و جلسه حمایت های تغذیه ای از زنان باردار،  بصورت ویدیوکنفرانس، در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.