فصل پاییز با ایجاد تغییرات نوروفیزیولوژیک و روانی اجتماعی بر خلق افراد تاثیرگذار است/ انجام فعالیت های منظم ورزشی و تغذیه مناسب جهت مقابله با افسردگی در فصل پاییز
فصل پاییز با ایجاد تغییرات نوروفیزیولوژیک و روانی اجتماعی بر خلق افراد تاثیرگذار است/ انجام فعالیت های منظم ورزشی و تغذیه مناسب جهت مقابله با افسردگی در فصل پاییز
عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: فصل پاییز با ایجاد تغییرات نوروفیزیولوژیک و روانی اجتماعی همراه است که می‌تواند خلق هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
گیرا آنلاین_ دکتر جواد ایوبی عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی لیجار در رشت با اشاره به ایجاد تغییرات خلقی در افراد با توجه به فرارسیدن فصل پاییز اظهار داشت: تغییر در سبک یا محیط زندگی هر فردی قطعا بر حال و هوای روانشناختی به ویژه حالت خلقی آن فرد ، تاثیر گذار است.

وی افزود:یکی ازاین تغییرات گریزناپذیر تغییر فصل های سال است که بر شرایط روانی و یا حتی فیزیولوژیکی افراد تاثیر می گذارد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر اینکه در فصل پاییز تغییرات خلقی در برخی از افراد کاملا مشهود است ، خاطرنشان کرد: فصل پاییز با تغییرات نوروفیزیولوژیک و روانی اجتماعی همراه است که می‌تواند خلق هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در خصوص تغییرات فیزیولوژیک در فصل پاییز تصریح کرد:تغییراتی مثل کوتاه تر شدن طول روز و به دنبال آن دریافت کمتر ویتامین D از نور خورشید و همچنین تاثیر مستقیم نور بر میزان ملاتونین که هورمونی موثر در چرخه خواب و بیداری است از جمله تغییرات فیزیولوژیک در فصل پاییز می باشد.

این مدرس دانشگاه؛تغییرات ظاهری محیط همچون ریزش برگ ها ، تاریک تر بودن روزها و حتی بارش باران و برف را هم از مواردی عنوان کرد که به لحاظ روان شناختی می‌تواند بر روی خلق افراد تاثیر بگذارد.

دکتر ایوبی یادآور شد: پایان فصل تابستان که معمولا با تعطیلات بیشتری بخصوص برای دانشجویان، معلمان و دانش آموزان همراه است ، شروع مسوولیت های جدیدی همچون آغاز ترم تحصیلی و استرس های آن ، همچنین سرد شدن هوا و کاهش تفریح افراد و رفتن به طبیعت از دیگر مواردی هستند که می‌توانند خلق افراد را در فصل پاییز تحت تاثیر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد:موارد مذکور در برخی از افراد که به تازگی استرس ها یا فقدان هایی را تجربه کرده اند یا آمادگی و استعداد ژنتیکی و یا حتی سابقه افسردگی قبلی دارند، علائم افسردگی یا شبه افسردگی ایجاد می کند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اختلال عاطفی فصلی SAD تصریح کرد:در یکی از انواع مشکلات خلقی که اختلال عاطفی فصلی یا SAD نامیده می‌شود و یکی از الگوهای مشخصه افسردگی است فرد دچار اختلال خلقی می شود که در فصل های خاصی از سال به عنوان مثال فصل پاییز یا زمستان خود را نشان می‌دهد.

دکتر ایوبی در خصوص علائم اپیزود افسردگی در فصل پاییز خاطرنشان کرد:افرادی که دچار علائمی همچون خلق غمگین و زودرنجی، احساس خستگی، بی انرژی بودن، کم و زیاد شدن اشتها و یا مشکلات خواب باشند مشکوک به ابتلای به یک اپیزود افسردگی هستند .

وی انجام فعالیت های منظم ورزشی، تغذیه مناسب در بر گیرنده انواع ویتامین ها و … را از جمله راهکارهای مقابله با اپیزود افسردگی در فصل پاییز عنوان کرد و گفت:افراد با استفاده از راهکارهای مختلف می توانند زمینه ایجاد شادی و نشاط را برای خود فراهم کنند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد:در صورتی که مشکل افسردگی در فصل پاییز با افت کارکرد شغلی، تحصیلی و یا رنج شخصی شدید همراه باشد فرد میبایست از یک متخصص روان شناسی یا روانپزشکی کمک بگیرد.