فرهنگ اشتغال و استعدادیابی جوانان، یک ضرورت اجتماعی مغفول مانده! /  جوانانِ جویای اشتغال، یک نوع فن و مهارت را فرا بگیرند 
فرهنگ اشتغال و استعدادیابی جوانان، یک ضرورت اجتماعی مغفول مانده! /  جوانانِ جویای اشتغال، یک نوع فن و مهارت را فرا بگیرند 
تاج شهرستانی در جلسه ۷۱ کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت مطرح کرد: فرهنگ هدایت جوانان بسوی اشتغال مفید ، تبدیل به یک معضل شهروندی شده است! وی گفت: جوانان و خانواده ها برای کاریابی و اشتغال به شورای شهر مراجعه میکنند. وی ادامه داد: نهاد متولی این امر کیست و اگر این دغدغه بزرگ اجتماعی متولی مخصوصی ندارد از استاندار محترم میخواهیم نهاد یا موسسه ای برای استعدادیابی جوانان و هدایت ظرفیت ها به کاریابی تاسیس نماید.

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت علیرضا تاج شهرستانی در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت امام هفتم شیعیان، مسئولان امر را به چالش کمبود اشتغال در استان گیلان که شاخص بیکاری در آن بسیار بالاست توجه داد و گفت: وجود یک مرکز و نهاد ویژه استعداد یابی، هدایتِ کاری و ایجاد اشتغال برای دختران و پسران جامعه بسیار لازم است و ما به این وسیله از استاندار محترم گیلان میخواهیـم به این امر ورود کرده و با ایجاد ظرفیتی برای معرفی به کار و شناخت ظرفیت ها و استعدادهای جوانان این معضل اجتماعی را ساماندهی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت در ادامه به این مطلب اشاره داشت که شهرداری رشت و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی با ایجاد خانه های کارآفرینی و مراکزی مانند ساختمان گیل بانو سهم موثری برای ساماندهی و کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانواده ایجاد نموده است.

وی گفت: از آنجا که بیکاری تبعات سنگین و بسیار مخرب در ایجاد مفسده های اجتماعی دارد و اشتغال از اصلی ترین ضروریات جامعه شهروندی است. تاج شهرستانی ورود مسئولان به این حیطه را ضروری دانست و گفت: بارها دیده شده شهروندان برای طرح معضل بیکاری به ساختمان شورای شهر مراجعه میکنند.

تاج شهرستانی گفت: پیام من به جوانان و تمامی شهروندان جویای کار این است که یک مهارت را آموزش ببینید و به یک فن یا هنر تسلط داشته باشند تا با اتکا به همان بتواند در جهت اشتغال کاری برایشان انجام داد.

وظیفه اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی در این میان چیست؟!

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در جلسه هفتاد و یکم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا طی سخنان اظهار کرد: ‌اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی نهادی دولتی است که برای هموار ساختن مسی کاریابی برای جوانان و ایجاد اشتغال ایجاد شده اما این که چرا و چگونه در انجام وظایف موفق عمل نمیکند و عملکردی نداشته، لازم به پیگیری مسئولان بالادست است.

وی با تایید این مطلب که شهروندان برای درخواست شغل به اتاق اعضای شورای شهر مراجعات پرتعداد دارند گفت: مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی در جامعه ما کارکردهای عملی ندارند و علوم فنی نیز متاسفانه به شکل کاربردی آموزش نمی دهند و تحصیلات دانشجویان و دانش آموزان عمدتا نظری و تئوری است.

جذب پیمانکار برای سرمایه گذاری در بخش اشتغال

کریمی کرنق نیز در موضوع جلسه اظهار کرد: ایجاد اشتغال وظیفه ذاتی دولت است؛

اما اشتغال لزوما نباید اداری یا وابسته به دولت باشد.

کریمی اضافه کرد: آموزشگاههای فنی و حرفه ای تنها میتوانند بخشی از این بار را به دوش بکشند و باید آموزش های فنی حرفه ای شهر را توسعه داد.

وی گفت: میتوان با هماهنگی دستگاههای اجرایی با پیمانکاران و سرمایه گذاران در این حیطه همکاری کرد. وی گفت: افرادی که یک مهارت خاص داشته باشند چند گام در کاریابی از دیگر متقاضیان جلوتر هستند.

پیاده راه فرهنگی ، عرصه مناسبی برای معرفی مشاغل است

سید شمس دیگر عضو کمیسیون با ذکر این مطلب که اشتغال یک معضل جهانی است و شاخص های آن در کشور ما بالاست گفت: ما از معدود کشورهایی هستیم که تورم دو رقمی داریم و دولت و بانک مرکزی در شرایط این چنینی با انقباض و انبساط های مالی باید راهکارهایی در جهت مهار تورم ایجاد کنند. وی با اشاره به اینکه سخن رهبر در موضوع تقویت تولید راهکاری بود که مهار تورم و اشتغالزایی در پی داشت، گفت: باید از ظرفیت پیاده راه فرهنگی در این موضوع استفاده کرد و میتوان در یک سال که شامل ۵۲ هفته است ، حداقل ۵۲ نمایشگاه با رویکردهای اقتصادی و اشتغالزایی در محل پیاده راه برپا کرد.

اسدی، مشاور جلسه به اهمیت توسعه میدانهای میوه و تره بار در جهت اشتغالزایی در شهر اشاره داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه ورزشهای همگانی در سطح رشت ظرفیتهای کافی ندارد و شهرداری رشت از زمینهایی که در تمامی مناطق در اختیار دارد میتواند زیرساختهای ورزشی ایجاد کند کند، گفت: از اهمیت اشتغالزایی در صنعت ورزش نباید غافل بود.

زره پوش دیگر مشاور جلسه نیز طی در این رابطه اظهار داشت: ‌در این سالها شاهد هستیم نسل نوجوان جامعه در یک چرخش معنادار از شغل پدران خود که عموما در ادارات دولتی و غیردولتی و ارگانهای مختلف اشتغال دارند به فضاهای الکترونیک و دیجیتال روی آورده اند.

وی گفت: شغلهای مدرنی چون برنامه نویسی و استارت‌اپ های مختلف صنایع جدید اشتغال هایی هستند که در ایران و به خصوص شهر رشت همگام با بسیاری شهرهای جهان رو به رشد و توسعه و اشتغالزایی است و بدیهی است ایجاد زیر ساختها در این راستا میتواند منجر به سودآوریِ به روز برای جوانان شود.

وی با اشاره به اهمیت برندسازی برای محصولات مختلف که خاستگاه آنها شهر رشت است گفت: بعنوان مثال صنایع دستی شهر رشت و از جمله صنعت رشتی دوزی با الحاق بارکد و اتیکت بر روی هر محصول میتواند شناسنامه دار شده و تبدیل به یک برندجهانی شود.

ایوبی از دیگر مشاوران جلسه در بحث اشتغالزایی به اهمیت شرکت های دانش بنیان تاکید داشت و پیشنهاد داد مجموعه شورا و شهرداری رشت ایجاد استارت‌اپ هایی ویژه نخبگان و دانش‌آموختگان ممتاز را مورد توجه قرار دهد. وی ایجاد میدان عمل و اجرایی شدن ایده‌های نخبگان را برای بهبود نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال های جدید گدر کلانشهر رشت موثر و قابل توجه ذکر کرد.