ضوابط درآمدی بودجه برای ایجاد پارکینگ در سطح شهر به دقت بررسی شود / احداث چند پارکینگ بمنظور روان‌سازی ترافیکی شهر رشت بعنوان یکی از مهمترین خروجی های کمیسیون ترافیک در شورای ششم
ضوابط درآمدی بودجه برای ایجاد پارکینگ در سطح شهر به دقت بررسی شود / احداث چند پارکینگ بمنظور روان‌سازی ترافیکی شهر رشت بعنوان یکی از مهمترین خروجی های کمیسیون ترافیک در شورای ششم
سی و دومین جلسه کمیسیون حمل، نقل و ترافیک، شورای اسلامی شهر رشت، برگزار گردید.
گیرا آنلاین- به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت سی و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ با دستور کار،
۱- ارایه گزارش در خصوص جرایم کسری پارکینگ در کمیسیون ماده ۱۰۰ و عوارض مربوط به کسری پارکینگ در زمان صدور پروانه و ذخیره آن در حسابی مشخص، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر رشت مندرج در تبصره ۹ ضوابط درآمدی بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری، به منظور ایجاد پارکینگ های مسطحاتی و طبقاتی در سطح شهر
۲- ارایه گزارش در خصوص دستورالعمل ساماندهی بار درون شهری (بار برگ) کار خود را آغاز کرد.
در ابتدای جلسه مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش این ایام را به تمامی انسانهای آزاد اندیش و دیندار تسلیت گفت.
وی در ادامه ضمن اشاره بر لزوم احداث چند پارکینگ مسطح و طبقاتی در سطح شهر، به ویژه در خیابانهای مرکزی رشت تاکید کرد، این یک طرح ضربتی است و تا شروع پروژه احداث پارکینگها هر هفته این موضوع در جلسات ترافیکی دنبال خواهد شد. 
رئیس کمیسیون ترافیک گفت: باید جرائم مربوط به کسری پارکینگ در حسابی مشخص ذخیره شود و با مشارکت سرمایه‌گذار، اختصاصا در محل احداث پارکینگ در بافت مرکزی شهر هزینه شود.
عباس نژاد اظهار داشت: برای این منظور باید یک مثلث سه ضلع باشیم، شهرداری، سرمایه‌گذار و مشتریانی که ما برای تزریق بودجه به پروژه می فرستیم. وی در توضیحات بیشتر گفت: با اینکار، طرف سازنده چون در حین ساخت از سوی شهرداری نیز تامین بودجه میشود، بدون مشکل پروژه ها را به بهره‌وری خواهد رساند و چه بسا این پروژه‌ها چنان روان و سودآور شوند که برخی سازندگان پس از این، پارکینگ ساز اختصاصی شوند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در ادامه گفت: به ضرس قاطع شهرداری در شش ماه از سال ۱۴۰۰ بالای ۵۰ میلیارد درآمد از محل جرائم کسری پارکینگ داشته اما متاسفانه آماری که تاکنون ارائه شده ناقص و ناکافی است.
وی گفت: از مدیران مرتبط با حوزه ترافیک میخواهیم در یک خِرد جمعی و با سازوکاری مشخص و مدون این مهم را به انجام برسانند تا بتوانیم در کمترین زمان چندین پارکینگ مسطح و طبقاتی در جای جای شهر احداث و در اختیار شهروندان قرار دهیم.
عباس نژاد خاطرنشان کرد: بدیهی است این پارکینگها در آینده جزء املاک شهرداری و در حکم ثروتی برای بخش مدیریت شهری خواهد بود ضمن اینکه ترافیک شهر نیز مهار شده و رضایت شهروندان در حوزه ترافیک حاصل خواهد شد. 
در ادامه این جلسه هاجر خرمدل، سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری گزارش اعداد و ارقام جرائم کسری پارکینگ شهر برای مناطق شهر را به تفکیک به این شرح اعلام نمود:
منطقه یک در سال ۱۴۰۰ وصول بالغ بر ۵ میلیارد وسیصد، عوارض ۴۹۵ میلیون، با آراء ۱۲ میلیارد
منطقه دو وصولی ۷ میلیارد وسیصد، عوارض ۹۳۱ میلیون ، جمعا ۸ میلیارد و دویست میلیون تومان،
منطقه سه وصولی ۴ میلیارد و پانصد از آراء ۵ میلیارد وششصد ، منطقه چهار وصولی ۲میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان از قرار دومیلیارد جریمه و ۲۷۸ میلیون عوارض، منطقه پنج، ۸۲۱ میلیون جریمه و۱۴ میلیون عوارض.
خرمدل در ادامه گفت: به این ترتیب مجموعا وصولی جرائم کسری پارکینگ شهرداری رشت از پنج منطقه در سال ۱۴۰۰، ۲۱ میلیارد و سیصد میلیون تومان میباشد.
خرمدل همچنین ارقام جرائم کسری پارکینگ برای چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را به این شرح اعلام کرد:
منطقه یک، ۵ میلیارد و پانصد، منطقه دو، بیش از یک میلیارد، منطقه سه ۲۹۶ میلیون تومان، منطقه چهار، ۸۱۱ میلیون، منطقه پنج، ۲۱۶ میلیون تومان که در مجموع رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و سیصد در چهارماهه نخست سال جاری درآمد شهرداری از محل جرائم کسری پارکینگ بوده است.
همچنین در این جلسه مطرح شد: سرمایه‌گذار پارکینگ ساز با ساخت اسمارت پارکینگ قادر است در زمینها متراژ پایین، بیشترین بهروه‌وری را ارائه دهد، به شکلی که در ۳۱ مترو نیم زمین ۱۶ پارکینگ جانمایی شود.
در ادامه سی و دومین جلسه کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت ، دستورالعمل ساماندهی بار درون شهری( باربرگ) مورد بحث و بررسی حاضرین در جلسه قرار گرفت .
در این جلسه سرمایه گذار اصفهانی حوزه دانش‌بنیان ضمن ارایه توضیحاتی در این خصوص گفت: با با توجه به تجربه‌ای که از اجرای این طرح در شهر اصفهان داریم چنانچه در این فراخوان برنده شویم، در آغاز کار طی یک پروسه شش ماهه به مطالعه و شناسایی رینگهای بستر تردد بار، ایجاد دیتا و شناسایی خودروها و شرکتهای حمل و نقل، شناسایی گلوگاههای حمل و نقل بار و غیره خواهیم پرداخت و پس از آن طرح را اجرایی خواهیم نمود.
وی گفت: خودروهای باربر بسته به نوع باری که حمل می کنند منوط به پرداخت عوارض به شهرداری خواهند بود، ضمن اینکه اقلامی از کالاها بیمه خواهند شد که این امکان تاکنون وجود نداشت.
نماینده شرکت دانش بنیا در ادامه اظهار داشت: طبق این ضابطه، پس از این خودروهای سنگین باربر اعم از امداد خودرو، ماشینهای حامل نخاله ها و مصالح ساختمانی و غیره در چهارچوبهای مجزا ملزم به پرداخت عوارض هستند و درآمد حاصله از این عملیات برای شهرداری تبدیل به ایجاد یک ردیف بودجه مهم خواهد گردید.
در پایان جلسه و پس از استماع توضیحات نماینده شرکت دانش بنیان اصفهان، عباس‌نژاد رئیس کمیسیون، دستور تشکیل جلسه ای را با حضور معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی، سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی، فاوا و دیگر مدیران مرتبط با حوزه حمل و نقل برای روز سه شنبه یازدهم مراداد ماه و بمنظور بحث و بررسی بیشتر فواید، مزایا و معایب طرح بار برگ صادر نمود.