ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه
ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه
مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش رسانه و خبرنگاران در آگاهی بخشی جامعه گفت: رسانه ها می توانند کمک بسیاری در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه داشته باشند.

به گزارش گیرا آنلاین پیروز سامی دوست در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب روز اهدای عضو عنوان کرد: مرگ مغزی را با کما اشتباه نگیرید، در مرگ مغزی، سلول‌ها و بافت مغز آسیب جدی می‌بینند اما در کما این طور نیست.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه  گفت : گسترش فرهنگ اهدای عضو باعث میشود تا خانواده‌هایی‌ که در شرایط حساس تصمیم‌گیری برای رضایت به اهدای اعضای عزیزشان هستند راحتتر نسبت به آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی پایان زندگی است عنوان کرد : بر خلاف آنچه که برخی‌ها ادعا می‌کنند احتمال بازگشت افراد دچار مرگ مغزی، اصلاً وجود ندارد.

سامی دوست با اشاره به اهمیت اهدای عضو در جامعه بیان کرد: اهدای عضو حیات بخشی به افراد نیازمند است و باید این فرهنگ در جامعه توسط اصحاب رسانه ترویج داده شود.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برای بیماران مرگ مغزی هیچ جایگزینی وجود ندارد، گفت: اهدای عضو سنت بسیار حسنه‌ای است که فرد دچار مرگ مغزی به فرد دیگری اجازه ادامه حیات می‌دهد.

این متخصص پیوند کبد در گیلان با اشاره به اینکه اجازه اولیای دم در اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده ضروری است، گفت: حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها به اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی، رضایت ندادند.

وی با تاکید بر وجود ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی در کشور گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در موضوع اهدای عضو رتبه هفتم را در اختیار دارد.

سامی دوست با بیان اینکه اهدای عضو رایگان است، اضافه کرد: اهدای عضو یک نوع ایثارگری برای حیات بخشی به افراد نیازمند است.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به در دسترس بودن شرایط ثبت نام جهت دریافت کارت اهدای عضو، گفت: تمامی مردم می‌توانند از طریق وب سایت https://ehdacenter.ir/ و همچنین ارسال کد ملی به سامانه ۳۴۳۲، اقدام به ثبت نام خود جهت اهدای عضو نمایند.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه و خبرنگاران در آگاهی بخشی جامعه افزود: رسانه ها می توانند کمک بسیاری در ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه داشته باشند.

  • نویسنده : صدف نصیری طولازدهی