ضرورت توجه جدی‌تر مردم گیلان در پی شیوع ویروس بریتانیایی در استان
ضرورت توجه جدی‌تر مردم گیلان در پی شیوع ویروس بریتانیایی در استان
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفت‌وگویی ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در گیلان بر ضرورت توجه جدی‌تر مردم در پی شیوع ویروس بریتانیایی در استان تأکید کرد.

گیرا آنلاین-  دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شامگاه یکشنبه،۳ اسفند، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ضمن تشریح آخرین وضعیت گیلان طی درگیری و مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت توجه جدی‌تر مردم در پی شیوع ویروس بریتانیایی به استان، تأکید کرد.

وی با اشاره به شمار مبتلایان ویروس کرونا در گیلان، افزود: از سال گذشته تاکنون حدود ۳۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری‌شده‌اند و در این راستا، ۱۴۰ هزار تست نیز در مراکز آزمایشگاهی استان به انجام رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از درمان ۴۹ هزار بیمار به شکل سرپایی طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: ازآنجاکه استان گیلان جزء خطوط مقدم درگیری با این ویروس بود، در حال حاضر نزدیک به ۳۶۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان داریم که از این تعداد، ۷۴ نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند و حال ۲۶ بیمار نیز وخیم است.

دکتر سالاری با اشاره به شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی یک سال ، گفت: یک هزار و ۷۵۰ نفر از هم استانی‌های ما بر اساس تست‌های مثبت کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون جان‌باخته‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به زیرساخت‌های نامناسب در گیلان و عدم آشنایی پرسنل به این بیماری، شمار فوت‌شدگان کرونا در گیلان در ماه‌های اولیه شیوع، بالابود، افزود: در حال حاضر میزان مرگ‌ومیر در گیلان نسبت به مدت مشابه کاهش‌یافته و ماهانه به‌طور میانگین، مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس منحوس بین ۵۰ تا ۷۰ نفر در استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شاهد چرخش بیماری کووید ۱۹ از نوع انگلیسی، آفریقایی و سایر انواع آن در کشورهای همسایه ازجمله کشورهای عربی، عراق و ترکیه هستیم، افزود: به علت رفت‌وآمدهای مکرر به کشور عراق، ۱۱ مورد مثبت کرونای انگلیسی در خوزستان اعلام شده است.

وی از موارد مثبت کرونای انگلیسی در قزوین، البرز و استان تهران خبر داد، گفت: در دو روز گذشته نیز موردی را در شهرستان منجیل داشتیم که داماد خانواده در پی سفر به گیلان، موجبات ابتلای یک زن ۷۱ ساله گیلانی را فراهم کرد و متأسفانه وی در بیمارستان البرز از دنیا رفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: نتیجه تست این خانم و دامادش از نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی گزارش شد به همین علت ضمن قرنطینه خانگی آن‌ها، هر ۱۲ نفر از افراد این خانواده، مورد آزمایش قرارگرفته و نمونه‌ها به انستیتو پاستور ارسال شده است.

دکتر سالاری با اذعان بر اینکه ویروس جهش‌یافته کرونای انگلیسی سنین پایین را نیز درگیر می‌کند، افزود: شدت این بیماری و مرگ‌ومیر آن نسبت به کرونای معمولی بیشتر است، بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند، ویروس کرونای انگلیسی در کشور و گیلان پخش می‌شد.

وی با اشاره به کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی رعایت پروتکل‌ها در بسیاری از اماکن عمومی استان، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نگران خیز چهارم شیوع کرونا در استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از پایش ۱۸۰ هزار سالمند در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در گیلان خبر داد و گفت: نزدیک به  ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد نیاز به مراقبت داشتند و ۶۲۵ نفر هم در قرنطینه قرار گرفتند و امیدواریم این مرحله از پایش سالمندان تا عید در استان به پایان برسد. 

دکتر سالاری ضمن تقدیر از سازمان‌های یاری‌دهنده حوزه سلامت گیلان طی درگیری با این ویروس منحوس، خاطرنشان کرد: جا دارد از زحمات کادر بهداشت و درمان و نیز ۷ هزار نفر از بسیجیان و سپاه که در این طرح به ما کمک کردند، قدردانی کنم.