ضرورت انجام اقدامات عملی برای تبدیل رشت به شهر دوستدار سالمندان
ضرورت انجام اقدامات عملی برای تبدیل رشت به شهر دوستدار سالمندان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت؛

گیرا آنلاین-سرپرست فرمانداری رشت با اشاره به تلاش و برنامه ریزی برای تبدیل رشت به شهری توسعه یافته و دوستدار سالمندان در کشور، افزود: فرهنگ تجلیل از سالمندان و فراهم آوردن زمینه بهره بری از دانش و تجارب آنان باید در جامعه نهادینه شود.

دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه شورای سالمندان شهرستان رشت که با حضور مدیرکل بهزیستی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به اهتمام دولت در رسیدگی به مسائل سالمندان، گفت: اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان از طریق ارائه مناسب خدمات بهداشتی و درمانی، توان بخشی و رفاهی در دستور کار برنامه های دستگاه های متولی قرار دارد.

دکتر امام پناهی با اشاره به اینکه استان گیلان جز سه استان نخست سالمند در کشور می باشد، افزود: بررسی شاخص های جمعیتی نشان می‌دهد به سبب مهاجرت نیروی کار جوان از سایر نقاط استان به رشت، این شهرستان با دارا بودن ۱۶ درصد از جمعیت سالمند استان ؛ جوان تر از میانگین استانی جمعیت سالمندی می باشد.

وی با اشاره به حق سالمندان برای داشتن زندگی فعال و پویا، گفت: چگونگی گذران اوقات فراغت و ارتقاء شاخص های سلامت و درمان عمده مسائلی هستند که سالمندان خواهان بهبود آن می باشند.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با تاکید بر ضرورت تحقق شاخص های شهر دوستدار سالمند در جهت بهبود سطح آسایش سالمندان، خاطر نشان کرد: مناسب سازی فضای شهری، ساختمان ها و ناوگان حمل و نقل عمومی، بهینه سازی فضای داخلی ساختمان ها، تکریم اجتماعی سالمندان، مشارکت در امور اجتماعی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات سلامت از جمله مهمترین اولویت‌ها در برنامه ریزی ایجاد شهر دوستدار سالمند می باشد.

وی با تاکید بر اهمیت ملی و جهانی انتخاب رشت به عنوان سومین مجری طرح شهر دوستدار سلامت در کشور، افزود: در صورت تحقق این طرح و با توجه به انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق خوراک از طرف یونسکو، شاهد بهبود شاخص های زندگی و ارتقاء جایگاه جهانی شهر رشت و ایجاد تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری، صنعتی و خدماتی این شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم تدوین افق چشم انداز تحقق شهر دوستدار سالمندان در رشت، اظهار داشت: باید بررسی و شناسایی مشکلات، چالش ها، اولویت‌ها و ارائه راهکار های مناسب در کارگروه های مرتبط نظیر شهرسازی و طراحی محیطی، حمل و نقل و ترافیک، مسکن، بهداشت و سلامت، اجتماعی و فرهنگی انجام گیرد.

سرپرست فرمانداری رشت با تاکید بر نقش خانواده در انتقال فرهنگ احترام و تکریم سالمندان به سطح جامعه،گفت: نحوه برخورد با  سالمندان باید با آموزش و تکرار به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.